zelf demper gaan maken

thacrazydutchman

Honda magna 1986
20 jul 2014
32
0
Zutphen
hallo mensen,

ik zit eraan te denken om zelf een einddemper te gaan maken voor mijn pc25 cbr 600F.. :)

zijn er mensen die ervaring hebben met maken?
waar zou ik op moeten letten? (i.v.m. met tegendruk e.d.)
is er iemand met voorbeelden?

(wil iets gaan maken als een gp evo iets.. ;) )

greetz
 
Groter volume demper=betere demping. Dit gaat vooral op bij absorptie dempers. Tegendruk zou ik niet wakker van liggen zolang het geen 2t is. Restricties in de demper (maar ook in de uitlaat) hebben invloed op zowel geluid als vermogen.

Wat wil je precies? Model/materiaal/luid of juist niet?
 
Op basis van je foto lijken de dempers een zeer klein volume te hebben. Tenzij je de boel wilt smoren zullen ze 'genoeg' lawaai produceren. Je zou reflectie kunnen toepassen, alleen heb je hier meerdere kamers voor nodig (demper is al erg klein).

Ik zou me eerst eens gaan inlezen in de (basis) theorie achter een uitlaat systeem bij een 4t motor.

Waar dient deze "tegendruk" in jouw ogen precies voor?
 
hoeveel mensen hier hebben ooit zelf een demper/uitlaat gemaakt, en daarna zonder afstellen of op de bank , schade opgelopen aan hun motorblok
Ik heb gereden...
CB550four, open uitlaat nooit op de bank of iets afgesteld, 30k gereden
Z650......4 in 1 idem
GT750...3 expansie's gedempt idem
KH 500 3 open expansie's idem
goldwing vervangingsdemper idem
Z1R...4 in 1 idem
GPZ1000RX...60k met zelfgemaakte geheel opendempers
Gixxer 1100w open laser
Kawa 900 Full Akra
Nu Fazer 1000 exup verwijderd en 636 titanium demper er op, inmiddels 73k

heb nog nooit een schroefje verdraaid, dus zou graag eens horen wie er wel schade of echte problemen daardoor heeft gehad
 
hoeveel mensen hier hebben ooit zelf een demper/uitlaat gemaakt, en daarna zonder afstellen of op de bank , schade opgelopen aan hun motorblok
Ik heb gereden...
CB550four, open uitlaat nooit op de bank of iets afgesteld, 30k gereden
Z650......4 in 1 idem
GT750...3 expansie's gedempt idem
KH 500 3 open expansie's idem
goldwing vervangingsdemper idem
Z1R...4 in 1 idem
GPZ1000RX...60k met zelfgemaakte geheel opendempers
Gixxer 1100w open laser
Kawa 900 Full Akra
Nu Fazer 1000 exup verwijderd en 636 titanium demper er op, inmiddels 73k

heb nog nooit een schroefje verdraaid, dus zou graag eens horen wie er wel schade of echte problemen daardoor heeft gehad

:^

Eindelijk iemand die er voor uit durft te komen......(heb de zelfde ervaring als K@W@)
Volgens mij zijn die bangmaakverhalen verzonnen door theorieridders, ik heb nog nooit een afstelling veranderd na vervanging van de dempers en nog nooit problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op mijn xs had ik destijds dempers gemaakt waarvan de doorlaat simpelweg te klein was in diameter (ik wou het geluid dempen). Op de bank was duidelijk te zien dat in het hogere toeren gebied het vermogen inzakte. Nog voordat de piek bereikt kon worden.

Bangmakerij is een groot woord, een beetje verdiepen in de theorie kan nooit kwaad in mijn ogen. Maar de praktijk is ook een goede leermeester :)
 
Ik zou zeggen als je van de natuurkundige processen niet teveel weet hebt, kopieer gewoon zo goed als mogelijk een bestaande demper mbt diameter en lengtes. Overigens verwacht ik niet dat er over de Evo demper heel lang /diep nagedacht is.

Succes, en show de voortgang.
 
hoeveel mensen hier hebben ooit zelf een demper/uitlaat gemaakt, en daarna zonder afstellen of op de bank , schade opgelopen aan hun motorblok
Ik heb gereden...
CB550four, open uitlaat nooit op de bank of iets afgesteld, 30k gereden
Z650......4 in 1 idem
GT750...3 expansie's gedempt idem
KH 500 3 open expansie's idem
goldwing vervangingsdemper idem
Z1R...4 in 1 idem
GPZ1000RX...60k met zelfgemaakte geheel opendempers
Gixxer 1100w open laser
Kawa 900 Full Akra
Nu Fazer 1000 exup verwijderd en 636 titanium demper er op, inmiddels 73k

heb nog nooit een schroefje verdraaid, dus zou graag eens horen wie er wel schade of echte problemen daardoor heeft gehad


Honda VFR met k&n en volledig open dempers, bij meting amper 0,5% co, wat normaal rond de 4% hoort te zitten. En bij Californië modellen slaan de kleppen door de arme afstelling sneller in en moet je vaker stellen. De meeste modellen in je lijstje waren vroeger nogal rijk afgesteld en kunnen dus wel wat hebben.
 
Honda VFR met k&n en volledig open dempers, bij meting amper 0,5% co, wat normaal rond de 4% hoort te zitten. En bij Californië modellen slaan de kleppen door de arme afstelling sneller in en moet je vaker stellen. De meeste modellen in je lijstje waren vroeger nogal rijk afgesteld en kunnen dus wel wat hebben.

Mag een motor zoveel meer % co hebben dan een auto?
 
ik heb zelf ook mijn eigen uitlaatsysteem gemaakt van voor tot achter.
heb wel een demper onder het blok en daarna aan beide zijden een gp pijpje zonder demping oid.
(hier gaan nog wel db killers in)

heb bij mijn motorzaak navraag gedaan ivm met afstellen maar die gaf als antwoord dat het bij een 4 in lijn niet zo nauw komt tenzij je het inlaat trajekt ook aanpast.
 
Mag een motor zoveel meer % co hebben dan een auto?


Auto met carb mocht ook maximaal 4% hebben voor de apk, tenzij de fabrikant een lager % voorschreef. Voor moderne auto's en ook motoren zijn de normen veel strenger. Moderne motoren hebben als voordeel, dat dankzij de toepassing van een lambda sonde en motormanagement het brandstof mengsel continue wordt bij geregeld. Veranderingen aan het uitlaatsysteem worden dan tot op zekere hoogte vanzelf bij geregeld. Bij carburatie motoren gaat dat uiteraard niet. Staan ze echter erg rijk, dan zal de motor na plaatsing van een open uitlaat niet al te snel echt arm staan. Pas je echter ook het inlaat traject aan, dan zou ik afstellen zeker aanraden.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf ook mijn eigen uitlaatsysteem gemaakt van voor tot achter.
heb wel een demper onder het blok en daarna aan beide zijden een gp pijpje zonder demping oid.
(hier gaan nog wel db killers in)

heb bij mijn motorzaak navraag gedaan ivm met afstellen maar die gaf als antwoord dat het bij een 4 in lijn niet zo nauw komt tenzij je het inlaat trajekt ook aanpast.



Bij die opmerking heb ik redelijk wat twijfels. Je merkt bij een 4 in lijn hooguit wat minder snel, dat hij minder mooi oppakt. Een v4 zoals ik zelf heb, gaat al snel bij lage toerentallen bokken bij het optrekken.
 
Komt niet zo nauw, heb 20 jaar met dezelfde cbr gereden met verschillende dempers en ook aangepaste dempers. Nooit iets aan de afstelling hoeven veranderen. Motor liep gewoon goed.
Merkte wel een klein verschil met open absorbtie demper tov origineel. Open demper iets beter in hoge toeren en de originele iets meer trekkracht in het midden gebied. Is echt minimaal.
Gewoon namaken die demper met een geperforeerd buisje erin met dempingswol.
Ben het eens met de opmerking bangmakerij. Heb bij mijn fietsen voor het cbr tijdperk ook marshals erop gehad en aangepast en nooit de afstelling hoeven veranderen. Veranderingen die ik deed aan luchtfilters enzo hadden veel meer invloed en moest de afstelling wel aangepast worden.
 
bedankt voor de reacties tot nu toe! als er nog meer mensen wat hebben hoor ik dat graag.. :)

ga er ook nog een ander luchtfilter ingooien.. maar alleen daarmee zal die dan wel ni afgesteld hoeven worden.. :)

ga zometeen beginnen in autocad om de uitlaat uit te tekenen/werken e.d.
 
Als je de uitlaat en het open luchtfilter er op hebt zitten, zet de motor dan eens aan een uitlaatgastester. Open uitlaat en meer open luchtfilter samen, kan wel eens net teveel zijn. Als je een goede klant bij een garage bent, zijn ze vast niet te beroerd, om even de viergastester te gebruiken.
 
goed... het is even een tijdje geleden.. tijdje niets mee gedaan.. uiteindelijk toch begonnen aan de demper... bij deze zal eens een update plaatsen van mn motordemper.. hij is nog niet helemaal af, maar gaat hard de goede kant op!

10655356_10205257674227339_8774263385115133738_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
thanks guys! hij is af! vanmiddag even mee gereden en DAAAMNNN wat een sound!! lekker diep en zwaar onderin/middenbereik toeren en bovenin de toeren alsnog beetje schreeuwen! filmpjes kan ik hier volgens mij niet uploaden, maar hier een paar fototjes ervan!! (moet alleen het ophangbeugeltje nog even iets aanpassen, dit was testbeugeltje voor de hoogte bepalen :) )

1614442_10205333215595826_3375550509122988366_o.jpg


10661935_10205333219435922_2585514910307660404_o.jpg


10557755_10205333213955785_7533872165328456262_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarmee heb je het gelast dan? En met wat geslepen?
Sorry voor de vragen kerel, maar als je rvs fout behandeld is het geen rvs meer maar rs (roestend staal).. Verder zoals ik zei knap gedaan, ziet er puik uit zo.. Nog n mooi dragertje en t is helemaal af.
(je schreef al dat het maar was voor testhoogte)
 
Terug
Bovenaan Onderaan