Terug schakelen

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Sinds kort heb ik af en toe als ik wil terug schakelen dat het pedaaltje onder de standaard blijft hangen waardoor die niet meer terug komt. Als ik meerdere versnellingen terug wil dan gebeurd het meestal. Iemand een idee hoe dit ineens kan.
 
Hier noemen ze het "plooibanken" :P

Edit: bijvoorbeeld voor dakgoten :Y

... maar, ik kom tot de conclusie:
- als je ronde goten maakt, dan buig je ze. toch?
- maar als je "vierkante" goten maakt, plooi je ze ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beiden hebben V-groeven. We dwalen af?

Bij een kantbank wordt de plaat die bewerkt moet worden niet vastgezet in een verstelbare klem of bek. Dit is bij een zetbank wel het geval. Bij zetten wordt de plaat vastgezet in een verstelbare klem die bestaat uit een verstelbare bovenbalk en een vaste onderbalk. De bovenbalk vormt het bovendeel van de bek en de onderbak het onderste deel. Doordat de platen bij een zetbank worden ingeklemd in een bek neemt deze vorm van plaatbewerken meer tijd in beslag dan het vervormen van een plaat op een kantbank. Hierdoor kan met een kantbank meer en sneller geproduceerd worden dan met een zetbank. Bij een kantbank kan de metaalbewerker zelf de plaat vasthouden of kan de plaat worden begeleid met een hefsysteem. Dit is afhankelijk van het type kantbank waarvan gebruik wordt gemaakt.
 
Nee, glas is echt een vloeistof. Het is alleen zo visceus dat het een vaste stof lijkt. Maar als je een stuk glas lang genoeg laat liggen vloeit het uit. Het is net zo'n vloeistof als pek. Dat lijkt heel hard en je kunt er stukjes afbreken, maar als je het laat liggen of hangen (als het door een kiertje komt) dan vloeit het gewoon.

Het is eigenlijk beter te zeggen dat glas een stof is zonder faseovergang tussen vloeistof en vaste stof.

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8746
Ik blijf 't een vreemd verhaal vinden. Er zijn ruiten die al eeuwenlang in hun sponning zitten en geen enkel teken van uitvloeien vertonen, en hetzelfde geldt voor glazen gebruiksvoorwerpen die soms al eeuwen oud zijn. 't Zal voor wetenschappers wel anders zijn dan voor 'gewone' mensen, maar dat is niet uitzonderlijk ...
 
Ik blijf 't een vreemd verhaal vinden. Er zijn ruiten die al eeuwenlang in hun sponning zitten en geen enkel teken van uitvloeien vertonen, en hetzelfde geldt voor glazen gebruiksvoorwerpen die soms al eeuwen oud zijn. 't Zal voor wetenschappers wel anders zijn dan voor 'gewone' mensen, maar dat is niet uitzonderlijk ...

"Glas is een vloeistof" is waar en niet waar. Theoretisch is het waar omdat glas geen faseovergang heeft tussen vast en vloeibaar. Er is niet een smeltpunt, zoals bij ijzer of water. Maar glas is toch zo visceus dat je het in de praktijk als een vaste stof kan beschouwen. Pek is hard en breekt af, maar vloeit uit in de loop van maanden of jaren, dus zie je dat het een vloeistof is. Iets wat uitvloeit in miljoenen jaren kun je nauwelijks een vloeistof noemen.

Het verschil tussen ijs/water en glas kun je zien aan de glasblazer: die kan glas verwarmen tot het een beetje vloeibaar wordt maar niet helemaal, en dan kan 'ie er een fles van blazen. Maar je kunt niet ijs verwarmen tot het een beetje vloeibaar wordt zodat je er een fles van kunt blazen: ijs is keihard tot nul graden, en daarboven is het ineens water.
 
Ik blijf 't een vreemd verhaal vinden. Er zijn ruiten die al eeuwenlang in hun sponning zitten en geen enkel teken van uitvloeien vertonen, en hetzelfde geldt voor glazen gebruiksvoorwerpen die soms al eeuwen oud zijn. 't Zal voor wetenschappers wel anders zijn dan voor 'gewone' mensen, maar dat is niet uitzonderlijk ...

Glas heeft ongeveer 10³² jaar nodig om merkbaar van vorm te veranderen...
Dat is langer als dat ons universum bestaat...
dusjah, 't kan nog even duren voor je verandering ziet ;)
 
Glas heeft ongeveer 10³² jaar nodig om merkbaar van vorm te veranderen...
Dat is langer als dat ons universum bestaat...
dusjah, 't kan nog even duren voor je verandering ziet ;)
Dan mag ik het er in redelijkheid wel op houden dat glas bij kamertemperatuur (met een ruime marge!) een vaste stof is, wat de deskundologen en doctorandici ook beweren.
 
Ik word niet graag verbetert.
Dan heb ik een goed advies: schrijf geen fouten. Nu moet het toch ... :Y

Werkwoord: ................................ ... verbeteren
Stam: ............................................ verbeter
Komt de "r" voor in 't kofschip: ......... nee
Dus voltooid deelwoord: ................... verbeterd
 
Laatst bewerkt:
Dan mag ik het er in redelijkheid wel op houden dat glas bij kamertemperatuur (met een ruime marge!) een vaste stof is, wat de deskundologen en doctorandici ook beweren.

Tuurlijk mag jij dat, ik doe dat ook hoor... maar in theorie,
en je weet wat ze over theorie zeggen?

In theorie is er geen verschil tussen de praktijk en theorie... In praktijk wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan