Motor wil niet goed schakelen ?

Daan_tje

Die hard MF'er
12 mei 2008
625
0
Groningen
Vandaag wou ik weer gaan rijden naar me werk, de motor heeft 1,2 week binnen gestaan en wil nu niet meer zo goed schakelen... Tot nu toe kan ik hem eigenlijk alleen in de 2e versnelling krijgen, ik moet op het begin hard drukken om hem erin te krijgen, maar nu loopt die wat soepeler, maar ik heb hem nog niet in de 3e gekregen. Zonet heb ik zon 15 a 20min gereden in alleen de eerste en tweede versnelling haha, de heletijd 10.000 toeren over de autoweg in zen2, die auto's zouden wel denken :P... Ergens in december had ik het zelfde probleem maar toen na een kwatier a 20min werkte het weer goed. Overigens ook bleef die toen erg vast zitten.

Ohja, motor is een yamaha r6 uit 2002 met 19000km op de teller.

bvd.
 
Heldere uitleg. Ik heb in het verleden ook Interflon producten verkocht. mn de smeermiddelen uit spuitbus (rood en groen) Ook die kleine potjes met doops. Met die doops heb ik te weinig praktijkervaring om een goed oordeel over te geven, echter als ik denk aan het principe van de natte koppeling kan ik me goed voorstellen dat het problemen op KAN leveren. Als ik ook de brandstofbesparing lees, denk ik dat de fabriek minstens erg optimistisch is. Als dit echt zo zou zijn, zou het een goudmijntje zijn. Een motor behoort af fabriek correct te schakelen, dus wellicht is er iets anders aan de hand. Kan ook zijn dat de frictiematerialen van de DRZ400 relatief ongevoelig zijn voor teflon. Dit wil niet zeggen dat alle koppelingen probleemloos functioneren met externe doops. Heb zelfs ooit eens een slippende koppeling gekregen na een FZR gevuld te hebben met een volsynthetische Castrol superbike 5w40.

Groet, De Kale

Marc, Jouw reactie kan ik me heel goed voorstellen. het probleem is namelijk dat er in het verleden een heel aantal verschillende soorten teflon op de markt waren. Hierdoor zijn veel problemen ontstaan, waardoor men huiverig wordt. Een aantal jaren geleden heb ik uitleg gehad van Interflon, over hun teflon. Zij zijn namelijk producent van een eigen teflon en mogen de naam teflon onder licentie gebruiken. Kijk maar eens op hoeveel producten nu ptfe staat ipv teflon. Kettingsprays zijn een heel mooi voorbeeld.
Qua verstopping van filters staat het volgende omschreven op de tds van dit product:
Deeltjesgrootte Teflon® : 0.05-15 µm
Een standaard motoroliefilter heeft nog altijd een doorlaat van 40 tot 60 mu.
Bij ons bedrijf gebruiken we al jaren Interflon toevoegingen, vandaar ik hier aardig wat van weet. Natuurlijk wil ik voor mijn eigen motor alleen maar het beste.
Mijn DRZ 400 heb ik nieuw gekocht. Deze schakelde hakkelig van begin af aan waardoor regelmatig een mis schakel. Na inloop heb ik hier voor het eerst 2% fin 25 aan de motorolie toegevoegd. Dit doe ik elke verversing. Mijn koppeling heeft nog nooit geslipt en schakeld als een zonnetje.
Zoals in mijn vorig bericht omschreven heeft mijn husky dealer een schakelprobleem kunnen verhelpen met deze toevoeging.
Vanaf 4 dagen geleden rijdt ik zelf op een nieuwe Husky TE 450. Nu moet ik zeggen dat deze vrij goed schakeld. Als deze straks 1000 km heeft gelopen komt hier ook fin 25 in. Dit is een stukje vertrouwen wat door de jaren is gegroeid.
Het enige wat ik hier mee wil, is anderen te helpen die met schakelproblemen zitten, of ernstig trilling in het motorblok hebben.
Mensen die zelf met Interflon doops (dus geen ander merk pfte doop) werken, weten waar ik het over heb.
 
Veer hoeft niet eens gebroken zijn, maar de veerkracht eruit. Ik heb het met mijn fiets gehad. Op het oog was er niets aan de hand met de veer, maar na vervanging was het gelijk over. Je kan erachter komen door voor het op- of neerschakelen de pook respectievelijk iets naar onder of boven te duwen. Dus met opschakelen de pook iets naar beneden te drukken en neerschakelen iets naar boven te drukkken. Als het goed is (of slecht natuurlijk O-) ) zal het schakelen zonder probleem gaan. Voordeel bij het vervangen van die veer is dat je gelijk naar de staat van de koppelingsplaten, lamellen en koppelingskorf kan kijken. Al zou dat geduw van de TS om 'm toch in de versnelling te krijgen niet echt bevordelijk zijn voor de schakelvork.


Hey Cor heb je nu een thunderace???? :]
zijn hele prettige fietsen
 
Dit is wel een oud topic waarop ik reageer maar het heeft geen nut om een nieuwe te openen als er alleen soortgelijk topic is.

Ik heb een yamaha virago xv 125cc. Vandaag eerste rijles meegedaan. Het schakelen loopt ook stroef. Instructeur zegt dat het niet aan mij ligt maar aan de motor.

Als ik voorbeeld stilstaand terug wil schakelen omdat ik een start stop manoeuvre heb moeten uitvoeren wil hij niet meer naar zijn neutraal terug. Zelfs niet wanneer ik de koppeling even laat komen en dan terug probeer. Instructeur heeft ook vaak iets moeten afstellen omdat de motor zo nukkig is als hij in 1ste draait. Nochtans werd gestart met choke totdat hij warm genoeg was. Als je al een halfuur onafgebroken gereden hebt vind ik dat dit niet zou mogen. Soms draait hij dan als ie warm is en choke allang uit is natuurlijk zeer hoog in toeren uit zichzelf. :+

Heb de raad gekregen om even terug te gaan naar de garage.
Ah ja nog een vraagje over techniek.

Kan je de koppelingshendel laten vervangen door een pazzo verstelbare hendel voor mensen met korte vingers / kleine handen? Zelfde voor voorrem?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan