Z1000 tikt

BBgun

Rookie
19 jul 2012
9
0
Zwijndrecht
Beste allemaal,

Vandaag een lekker dagje wezen sturen in Zeeland, maar nu wil het dat ik op het eind een tik hoorde aan de linkerkant van de fiets. Wat vooral opviel is het volgende:

- tik is te horen bij het optrekken vooral op lage snelheid (waarschijnlijk beter te horen omdat je dan minder windruis hebt);
- tik is niet te horen bij stilstand en toeren maken met koppeling ingetrokken;
- snelheid van de tikken lijkt evenredig aan de snelheid van de motor (tik gaat sneller naarmate de motor sneller gaat)
- zodra ik ongeveer 50 rij en ik trek de koppeling in en laat de fiets uitrollen, dan hoor ik de tik niet maar ik voel hem wel (weliswaar een stuk lichter) met mijn linkervoet op het stepje.

Wat zou dit kunnen zijn? Ketting of lager van de aandrijfas bij het kleine tandwiel is alles wat ik me kan bedenken. Hebben jullie nog suggesties?

Misschien wel een handige sidenote: motor is een paar weken geleden in het gras in stilstand omgevallen van de standaard naar de rechterkant ( ja, dom dom ;) ). Tikken komen dus van de linkerkant voor zover ik kan horen...

Bij voorbaat dank!
 
als je het in de linker voetsteun voelt zou ik het eerst bij de ketting zoeken.
Moeilijk is altijd, hoe lang zit die tik er al en kan het niet zijn dat je de tik per toeval nu pas hoort.

ik heb een tijd een r1 uit 98 en een blackbird gereden, qua geluid had ik het idee dat de R1 uit elkaar viel als ik net van de blackbird kwam.
maar het hoorde er gewoon allemaal bij.

zeg dit alleen maar omdat bij dit verhalen meestal de opmerking, hij deed dit voorheen niet, vaak ontbreekt :)

maar zou even kijken of de ketting recht staat bijv of geen strakke schakel heeft.

succes !
 
Dank voor alle tips heren!

Ik ga morgen is even de ketting checken op strakke schakels en het voortandwiel aandraaien.
Toevallig vanmiddag nog even gecheckt of de ketting recht staat en dat stond ie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan