Het MacGyver Topic (of hoe fix ik mijn motor met afval)

Enzo van der Voort

MF veteraan
15 sep 2006
2.222
9
Slootwerd
In de bestseller Zen en de Kunst van het Motoronderhoud geeft de hoofdfiguur een hele verhandeling over hoe hij met technisch inzicht en een beetje handigheid zijn motor repareert met een stukje blik uit een colablikje. Zijn reisgenoot (met een dure BMW) vindt dit maar niks. Als zijn motor het niet doet, belt hij de garage. Hij geniet van zijn motorfiets als een ultiem stukje techniek en wat het gewoon hoort te doen. Hij wordt dan ook erg chagrijnig als de motor het niet doet zonder dat hij begrijpt waarom. De hoofdpersoon haalt zijn kick meer uit het doorgronden van de techniek, daarom blijft zijn motor ook rijden en laat de BMW hun in de steek.

images



Nu weet ik zeker dat er in navolging van Zen en Kunst van het Motoronderhoud veel mensen zijn die hun motor met elastiekjes aan de gang houden, dus hierbij het officiële
Het MacGyver Topic (of hoe fix ik mijn motor met afval).
Bijdragen uitsluitend met foto uiteraard. ;)
 
Laatst bewerkt:
Weer eens iets anders.
Op m'n MZ met span zit een stabilisatiestang, tussen de achtervork en de vork van het zijspanwiel.
Na een serieuze off-road-sessie was de ophanging aan de achtervork afgebroken.

full


Dat los je dan op met tie-wraps.

full


Het heeft een proefritje met vele verkeersdrempels al overleefd.
T.z.t. ga ik iets anders doen, nu is het geen weer om veel buiten te werken aan de brommer.
Groeten,
Doudou
 
Als je moet lassen in nood!


Zou die fransman dat ook geprobeerd hebben met zijn 2CV?

Een ANWB'er heeft zo ooit een afgebroken dynamosteun van mijn Ford Transit gelast. Gewoon twee startkabels, laselectrode er in geklemd en lassen op de parkeerplaats langs de snelweg.
Uiteindelijk is de dynamosteun voor de zekerheid wel vervangen, maar de las heeft het weken volgehouden. En bij het vervangen zat alles nog vast.
 
ik heb op die manier als jochie van 13 met een vrachtwagen accu vele fietsen verlast tot vreemde voertuigen. Als de accu leeg was zette ik hem op de kruiwagen en liep ik er mee naar het transport bedrijf waar ik dankzij mijn lieve smoeltje een weer opgeladen exemplaar mee terug kreeg, tesamen met een handje elektroden.
 
Een ANWB'er heeft zo ooit een afgebroken dynamosteun van mijn Ford Transit gelast. Gewoon twee startkabels, laselectrode er in geklemd en lassen op de parkeerplaats langs de snelweg.
Uiteindelijk is de dynamosteun voor de zekerheid wel vervangen, maar de las heeft het weken volgehouden. En bij het vervangen zat alles nog vast.
ANWB doet dat inderdaad al jaren op die manier.
 
Ik als oud wegenwacht er laste vaak zo maar moet wel eerlijk zijn ik zette mn kabels wel op 24 volt maar dat ging idd goed 12 v voor dun spul als uitlaat en zo 24 voor de rest en dunne Elektroden die goed droog zijn
 
poosje terug mijn mijn boutje van een zijkap verloren en die klapte ineens uit als een vleugel , natuurlijk niks bij me sta je dan langs de kant en maar zoeken ....
gelukkig vond ik een rietje aan de rand van de weg .

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan