Benzinekraan blijft lekken, ook met revisieset

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.992
8.643
Driebergen
Facebook
Techneuten,

Ik ben nu bezig met een Suzuki GS550E, deze had het blok vol benzine staan, ik heb de carburateurs gereviseerd, die zijn nu oké, de benzinekraan bleek te lekken, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en op de bank getest, werkte prima. :Y

Maar eenmaal gemonteerd en met een tank vol benzine blijft hij toch weer doorlopen als de motor uitstaat en het membraan dus eigenlijk de boel zou moeten afsluiten. Uiteindelijk een revisieset gemonteerd en die rubbers zijn toch wat soepeler als er inzat...

Maar weer hetzelfde verhaal, met testen prima maar later toch weer open blijven staan, geprobeerd het terugduwveertje wat uit een licht gebogen plaatje bestaat wat verder omhoog te buigen maar dan gaat hij door het motorvacuüm niet meer helemaal open. :(

Het principe van het kraantje is best simpel, openingetje in de kraan word afgesloten door een cilindertje met daar omheen een rubber ringetje, tenzij er vacuüm is aan de achterkant van het membraan, nou viel me wel op toen ik de kraan weer los haalde dat de grote rubber ring die voor de afdichting tussen kraan en tank zorgt opgezwollen was en groter als hij hoort te zijn terwijl hij perfect paste bij montage, na een avondje op de werkbank is hij weer oké, zou de benzine dat dan ook doen bij het ringetje van de kraanafdichting misschien? :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Staat geen merk op, komt bij Roukama vandaan. Ik dacht eerst dat het Tourmax was inderdaad maar dat was het voorremrevisiesetje wat ik vorige week op een motor had gezet, en dat paste allemaal goed.
 
Die van mij was ook van Roukama, daar stond wel Tourmax op. Die rubberen pakking die tussen tank en kraan zit was bij mij ook te groot.

Uiteindelijk opgelost met een oud/nieuw mix van delen en het licht uitrekken van het veertje. Wel flink gevloekt :(
 
voor die paar centen geen revisiset maar een nieuwe kraan aanschaffen. Probleem meteen opgelost. Soms slijten er ook onderdelen welke niet vervangen kunnen worden en niet zichtbaar of bekend is hoe het er werkelijk uit moet zien. Heb al diverse kranen vervangen n waag mij nooit aan een revisiset omdat ik te vaan hoor dat het toch niet echt is gelukt.
 
Die van mij was ook van Roukama, daar stond wel Tourmax op. Die rubberen pakking die tussen tank en kraan zit was bij mij ook te groot.

Uiteindelijk opgelost met een oud/nieuw mix van delen en het licht uitrekken van het veertje. Wel flink gevloekt :(

De ring wás goed van maat, oké het had mooier geweest als het een voorgevormde ring had geweest ala SGP maar alla. Maar na een tijd in contact geweest te zijn met Euro 95 was hij dikker er groter. -O-
Gebeurt en nu hetzelfde met de afdichtring in de kraan dan zou hij wel eens kunnen gaan knellen in z'n kanaaltje en daardoor een beetje open blijven staan right?

Ik heb nu een hoop reacties dat revisiesetje kut zijn en niet werken, spijtige conclusie maar wel geloofwaardig, maar ik wil eigenlijk ook wel weten waarom dan niet, de pasvorm van het membraan e.d. was wel goed eigenlijk.

Helaas heb ik bij deze motor maar een beperkte inbreng in het budget :P en zit een gloednieuwe kraan er niet in, ik heb een extra inline kraantje er tussen gezet zodat er straks gereden kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik me goed herinner had ik de 4 schroeven vervangen door inbus binnenzeskant schroeven, dat gaf wat meer (de)montagegemak. Pasvorm van het membraan was idd ok, die ronde rubber schijf met gaten was volgens mij ook niet 100% zuiver qua maat.

Wellicht de ethanol?
 
Die van mij was ook van Roukama, daar stond wel Tourmax op. Die rubberen pakking die tussen tank en kraan zit was bij mij ook te groot.

Uiteindelijk opgelost met een oud/nieuw mix van delen en het licht uitrekken van het veertje. Wel flink gevloekt :(

:Y en :Y

vanaf 2001 is de nieuwe benzine 'geen probleem' staat er op de benzinepomp als je tankt :+

meeste motoren waar de revisiesets voor bedoelt zijn, zijn wel wat ouder.
het is knap lastig een set te vinden die exact alle onderdelen bevat die nodig hebt.
maar als je kijkt wat het kost, misschien ook niet zo gek.
 
Ik denk, dat het door de "milieuvriendelijke" benzine komt. :Y

Ik heb voor mn Yamaha R5 het derde, dure vervangingssetje in de kraan zitten en ook die lekt weer. :( Rubber zwelt op door de alcohol en wonderlijk genoeg, sluit het niet meer goed af.
Heb nu losse kraantjes in de leiding gefrot.
full

Probleem opgelost! ;)
 
Laatst bewerkt:
Mag er hopelijk toch vanuit gaan dat rubber brandstof bestendig is waar ze zoiets van maken. Of is dit een lowbudget revisie set? Klinkt toch of het materiaal niet geschikt is voor brandstof. Al eens geprobeerd in een los bakje benzine te leggen? Heb dit probleem ook een keer met een o-ring bij mn MTX gehad in mijn brommertijd. Toen vervangen door betere kwaliteit ring. Wat kost een kraantje trouwens. 1uur werken kost natuurlijk ook geld?
 
niemand weet het en niemand interesseert het :/

wat betreft de regering moet iedereen maar een prius gaan rijden of een outlander :r :r

vind het schandalig dat we niet voor alcohol vrije benzine kunnen kiezen in het land waar de benzine het duurste is van heel europa :N

sorry,net terug uit frankrijk met 1,50 de liter :+
 
niemand weet het en niemand interesseert het :/

wat betreft de regering moet iedereen maar een prius gaan rijden of een outlander :r :r

vind het schandalig dat we niet voor alcohol vrije benzine kunnen kiezen in het land waar de benzine het duurste is van heel europa :N

sorry,net terug uit frankrijk met 1,50 de liter :+
En de diesel het goedkoopst, op Luxemburg na dan.
 
Die vacuumgestuurde kraan eraf en een manuele monteren!
Via eBay ofzo valt er vast wel aan te komen...
Óf, als tijdelijke oplossing, een slangkraan zoals bij buitenboordmotoren...
Ziet er niet uit, maar werkt wèl!
 
Terug
Bovenaan Onderaan