Extreem olievebruik GSXR750

nakedracer

Rookie
10 jul 2014
10
0
Wijk en Aalburg
Goedenavond,

Ik heb een probleem waar ik graag eerst de mening van verschillende mensen over hoor, alvorens ik hier aan wat wil gaan (laten) doen.

De laatste tijd wordt ik geconfronteerd met een extreem, maar ook vreemd olieverbruik.

Onlangs ben ik met de motor naar Ameland geweest. Dit is voor mij 240 km enkele reis en op het eiland heb ik ook nog zo'n circa 100 km gereden. In totaal zo'n 600km dus. Mijn vriendin heeft het gehele weekend achterop gezeten en op de snelweg heb ik constant 150 a 160 gereden. Onder deze omstandigheden verbruikt de fiets nauwelijks olie.

Echter: ik ben pas naar de Eiffel geweest. Bij aanvang van een rit van ongeveer 200 km, stond het oliepeil nog op max. Na een ritje redelijk sportief rijden, zakte het oliepeil tot precies tussen het min. en max. in. 250ml verbruikt.

Maar nog erger: niet lang geleden ben ik ook op het circuit van Assen geweest. Dit waren 5 sessies van 20 min. Van deze sessies heb ik er 2 maar voor een gedeelte (door panne) uitgereden, de andere 3 sessies heb ik wel volledig uitgereden. De fiets heeft echter op deze dag 500ml olie verbruikt. (stond helemaal op min. toen ik klaar was met rijden)

Dat mijn fiets olie verbruikt na al die kilometers (72.500 km) vind ik niet vreemd. Ik vind alleen de manier waarop hij olie verbruikt wel erg vreemd. Heeft dit te maken met normale slijtage of is hier meer aan de hand? De motor loopt overigens prima en breng ik altijd netjes weg voor zijn beurtjes.

Ik hoor graag jullie ervaringen/ meningen.

Groetjes Niels
 
Laatst bewerkt:
Harru en X7 hebben een punt. maar dat gaat geleidelijker aan. Nu begint ie een soort van spontaan olie te zuipen. En niet te weinig ook.
Ik heb niets van lekken gelezen dus ik neem aan dat dat het probleem niet is. Daarom lijkt het mij meer op een olieschraapveer die gebroken is. Dat is mogelijk, en veranderd een goed werkend blok ineens in een oliezuiperd.

Ik ben dus ook bang dat je hoe dan ook aan het sleutelen kan.....
 
Het blok is gewoon sleets en als je die dan ff flink op zijn donder geeft met een sportief ritje in de eifel of echt op zijn donder geeft op het circuit met continu gas vol open en gas geheel dicht ja dan gaat hij veel olie verbruiken.
Als je van plan bent om regelmatig dit soort dingen te doen dan wordt het reviseren.
Wil je in het vervolg gewoon weer lekker toeren dan volstaat het als je het olie niveau op peil houdt.
 
:^
Van 10W40 naar 15W50 kan verbetering geven.

En überhaupt wat voor olie want de ene (mineraal) verdampt meer dan de andere. (volsyntheet)
Öllangzeittest Motorrad
Hier komt de goedkope High Tech Star 2.05 liter (gelijk aan 0,33 liter per 1000 km) ook op de laatste plaats. Het met volledig synthetische Castrol testvoertuig afgevulde vereist slechts 1,15 liter (0.19 litres/1000 km). Deze afwijking kan worden verklaard door de verschillende kwaliteit van het smeermiddel, aangezien hogere of synthetische olie een lagere neiging heeft te verdampen.
 
Laatst bewerkt:
een andere olie zou best kunnen helpen.

kunst is ook om elke keer op dezelfde manier te peilen , je motor heeft geen middenbok.

de ondergrond zelf moet vlak zijn etc,de motor helemaal koud, bij het type wat jij noemt iig ;)

verschil tussen 'vol' en 'onderste peil' is soms maar halve liter dus als je na 600 km controleerd en hij gebruikt 1 op 2000 dan zit je al snel halverwege het peil als je vol begint.

gewoon action olie erin en knallen ;)

zuigerveren,klepseals etc, bij alles moet je blok open en word het automatisch 'economisch onrendabel' om je motorblok te reviseren.

p.s leuke motor en lekker aan het :] zo te zien :

full


;)
 
Laatst bewerkt:
een andere olie zou best kunnen helpen.

kunst is ook om elke keer op dezelfde manier te peilen , je motor heeft geen middenbok.

de ondergrond zelf moet vlak zijn etc,de motor helemaal koud, bij het type wat jij noemt iig ;)

verschil tussen 'vol' en 'onderste peil' is soms maar halve liter dus als je na 600 km controleerd en hij gebruikt 1 op 2000 dan zit je al snel halverwege het peil als je vol begint.

gewoon action olie erin en knallen ;)

zuigerveren,klepseals etc, bij alles moet je blok open en word het automatisch 'economisch onrendabel' om je motorblok te reviseren.

p.s leuke motor en lekker aan het :] zo te zien :

[afbeelding]

;)

met wat mazzel hoeft de kop er niet af voor het vervangen van de klephoedjes,
er staan onderhand methoden genoeg om dit forum.
ik den trouwens dat met deze km stand wat olie verbruik wel acceptabel is,
de vraag is alleen hoeveel olie gebruikt ie nu echt gemiddeld, en is het rendabel om hem eventueel te repareren.
 
Oud motor blok met hoger km stand dat wil je aan het lopen houden met geringere kosten heb je helemaal goed.
Gebruik motorrex 20w50 dit word veel bij BWM lucht gekoelde motoren gebruikt met olie verbruik.
HIer door zinkt het olie verbruik enorm.
Zo heb je je olie verbruik goed onder controle en je portemonnee ook
 
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ga eens beginnen met andere olie 15w50 of 20w50 en de carterventilatie nakijken. Ik stel het openmaken van het blok zo lang mogelijk uit. Heeft het veranderen van de olie nog gevolgen voor de koeling? Ik ben overigens niet van plan om erg veel op het circuit te gaan rijden, ik ben wel een sportieve rijder.
Dat de fiets olie verbruikt vind ik normaal en ook niet heel erg. Ik vind het alleen vreemd dat hij zoveel meer olie pakt als je hem wat meer op zijn staart trapt. Het blok is mooi droog voor de rest.

Is een eventuele gebroken schraapveer te meten in de compressie?

Voor de rest is het een erg leuke motor en hij rijdt super. Helaas kan hij niet veel platter dan op de foto ... Want dan raakt hij met de knalpijp de grond.

Alvast bedankt!
 
Onlangs gaf de motor start problemen en daarom heb ik hem weggebracht naar de motorzaak. Hier is geconstateerd dat er een kabelbreuk zat naar de cdi en dit hebben ze gerepareerd. Ze hebben toen gelijk de compressie gemeten:

Van links naar rechts:
cyl 1: 3.4 bar
cyl 2: 7.8 bar
cyl 3: 7.8 bar
cyl 4: 6.9 bar
Dit is gedaan met olie.

Dat zijn compressie minder wordt lijkt mij daarom duidelijk en hier zal zijn olieverbruik ook wel door ontstaan. Echter ... 3.4? Moet ik dat echt geloven? Volgens mij moet dan heel het blok toch niet meer goed lopen? Hij rijdt voor de rest nog perfect namelijk.

Gr. Niels
 
Terug
Bovenaan Onderaan