Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Insane Bane

MF veteraan
14 apr 2005
2.164
0
Zaanstad
Bij toeval ben ik vorig jaar in het bezit gekomen van een BMW Funduro uit 1997.

Ik was even koos motorloos en reed rond op een Kymco bromscooter.
Op marktplaats kwam ik een advertentie tegen van een jongen die zijn Funduro wilde verkopen omdat hij een Bromscooter praktischer vondt in de binnenstad van Amsterdam.
Dus ik mailde hem met de vraag of hij wilde ruilen :Y

Zo gezegd zo gedaan hadden we afgesproken en na wat proefrijden kwamen we tot een deal.
De motor was niet heel goed onderhouden, de voorkvorkpoten waren vol putten daardoor waren de keerringen lek. De olie was over de de vork, remschijf en al het andere gelekt.
Dus remmen was vrij lastig -O-
Hij was ook 2x omgewaaid dus ook de nodige beschadigingen aan de rechterkant.
De dagteller doet het niet, voorlamp was kapot en het remlicht doet het niet bij in knijpen van de voorrem. En het zadel moet opnieuw bekleed worden.
Al met al had hij er gewoon weinig aan gedaan. :?

Maar het 1 cillinder Rotax blok loopt als een zonnetje, ondanks mijn lengte van 192cm zit ik er prima op en hij rijdt heerlijk.

Heb vorige week de nodige kilometers gemaakt met een passagier tijdens de Motor elfstedentocht en ook dat viel niet tegen :]
Op de snelweg geen centje last met continu 130/140km en lekker wendbaar tijdens de toertocht :Y


Er zijn eigenlijk 2 minpunten bij deze motor.
1- De eerste versnelling is te lang, in de stad is dat vervelend omdat je of boven de 40km en 3000rpm moet rijden of in zijn 1e versnelling met een te felle reactie.
Onder de 3000rpm begint de motor te bokken als je gasgeeft.

2- Bij bepaalde zijwind op de snelweg word de motor opzij geblazen. Ik heb met heel wat motoren door alle weertypen gereden, maar de hoogte van de motor in combinatie met het relatief lage gewicht maakt dat hij gevoellig is voor bepaalde zijwind.

Ik ben erg happy met de motor en voorlopig blijf ik er lekker op :]
Maar graag hoor ik van mede Funduro/Strada rijders hun ervaring voor tips en adviezen *O*

Piccie van mijn fiets:

full
 
Laatst bewerkt:
He wat leuk, een Funduro topic!
Ik heb sinds 2 a 3 weken zo'n ding!
Gekocht voor een belachelijk laag bedrag en in een erbarmelijke staat. Zonder kenteken (kwam bij de Domeinen vandaan) dus ik heb afgelopen weekend een frame met kenteken gescoord.
Nu ga ik alles netjes overbouwen en het hele fietsje netjes strak maken. Hij is ooit legergroen gemaakt, heel lelijk, ik denk dat ik hem maar rood of zwart maak.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Wat kleur betreft vind ik het altijd moeilijk, maar zwart is altijd goed.
 
Ja, gewoon netjes zwart hoogglans met nieuwe stickers ziet het allemaal weer strak en aanvaardbaar uit.
 
Hallo ik rij al een jaar of 3 op een funduro uit 95.
Deze motor bevalt mij ook prima, doet het altijd.
Ik doe voornamelijk woon werk verkeer ca 70 km per dag.
Ik heb wel de snorkel op het luchtfilter er uit gehaald dan trekt hij veel beter.
Met deze motor zijn we al drie keer een week in het Franse Ardèche geweest, het lijkt wel of de funduro daar voor gemaakt is.
Ik heb al diverse tandwielen geprobeerd maar de originele maten zijn toch het beste.
Momenteel rijd ik op de anakee 3 banden van Michelin. Deze rijden prima vooral op de weg,
Het enige nadeel vind ik dat je niet plat op kan. Kan natuurlijk wel maar dan heb je zo'n onnatuurlijke zithouding.
 
Welkom welkom.

Ik vind het ook een heerlijke motor om op re rijden.
Maakte het weg halen van de snorkel veel verschil?
Wat voor tandwiel verhoudingen heb je al geprobeerd? Want dat is een puntje waar ik nu mee bezig ben.

Mijn banden zijn Metzler Tourance en die bevallen me prima op de weg. Nat of droog maakt niet uit, ze geven veel vertrouwen en er zit vrijwel geen schaamrand meer op.
Op een zandweg deden ze het ook prima, en meer offroad ben ik nog niet geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn fietsje voor ik hem uit elkaar trok nog een dagje aan de tand gevoeld en was verbaasd over het enorme gemak waarmee je er het terrein mee in kon. Dikke blub moet je niet doen maar een dijkje op knallen en een beetje rommelen op een paardentrail in het bos gaan erg goed.
 
Voor het "echte" offroad werk is hij wat te zwaar, maar ik denk dat je met goede noppenbanden nog een eind komt.
 
Hallo ik heb nu een DID setje 16x47.
ik heb voor geprobeerd met 14 15 en 17 tanden en achter met 49 tanden.
Die 49 tands was van JT en was na 4000 km af.
15x47 ging ook wel maar het benzine verbruik is hoger en net iets te veel toeren op de snelweg.
die snorkel pak je er zo af van de luchtfilter en je kan hem gemakkelijk weer terugplaatsten.
moet je maar even proberen.
 
Daar was ik al bang voor wat betreft de tandwiel verhoudingen.
En jij bent uiteindelijk terug gegaan naar de originele verhouding.

Dat van die snorkel ga ik idd eens proberen.
 
De originele verhouding bevalt mij het beste.
Bokken doet die bij mij alleen bij ca 3000 toeren in de hogere versnellingen.
Ik heb wel de ketting strakker dan voorgeschreven. Dit scheelt ook.
Je moet wel oppassen dat die niet te strak komt.
 
Nou zijn mijn ketting en tandwielen op aan het raken dus dat zal niet mee helpen.
Het is idd als ik met beleid gas geef onder de 3000tpm in zijn 2 dat hij wel oppakt.
 
Kan er iemand eens een fotootje maken van hoe de olie leidingen lopen vanaf het frame naar het blok? Ik kom er niet helemaal uit..
 
Laat maar! Ik heb het al gevonden.
Als er iemand nog een WPHB nodig heeft moet je me even PB'en, ik heb er 1tje digitaal ondertussen.
 
Laatst bewerkt:
Ja hallo Oma! Mijn F650 uit de winterslaap, dan dit topic ook he... :+

Buiten is het nogal bar weer dus dan maar even de achterrempomp vervangen in de huiskamer.

full


Muziekje d'rbij, hondje in de buurt, natje en droogje, hoe relaxed is thuiswerken? :P

Ik wens iedereen een hele aangename en veilige motorzomer toe! :]
 
Heerlijk klussen zo.

Heb vorige week nieuwe tandwielen en ketting gemonteerd.
Hij pakt nu veel makkelijker op in lage toeren, dus het bokken is aanzienlijk minder geworden.
Deze maand komt er ook Hyperpro vering onder. Ik hoop dat dan de windgevoeligheid wat afneemt door de betere wegligging.
 
Dan heb je er zeker een tandwiel 15 voor op gelegd?
Die zijwindgevoeligheid, ach, het maakt het wat sportiever allemaal :)
Maar met 6 Beaufort en hoger pak ik de auto wel.
 
Dan heb je er zeker een tandwiel 15 voor op gelegd?
Die zijwindgevoeligheid, ach, het maakt het wat sportiever allemaal :)
Maar met 6 Beaufort en hoger pak ik de auto wel.

Nee hoor gewoon standaard tandwiel. Maar omdat de kettingspanning nu beter is heb ik veel directere respons op het gas.
De ketting was echt op dus is het nu een groot verschil.
 
Tsja... lekker aan de 650 aan het knötselen, valbeugels d'rop, alarmlicht d'rin, olietempmeter d'rbij. Ondertussen bedenk ik vanalles, het is al goed, maar hoe zou het nog beter kunnen...

- een voorvorkstabilisator? Welke?
- andere tandwielverhouding voor wat relaxter snelweggedrag, 17/47 ipv de standaard 16/47,
maar gaat dat niet te veel ten koste van het rijgedrag in de stad / op landweggetjes?
- handkappen, maar welke passen op een Strada?

Wie heeft er ervaringen met genoemde aanpassingen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een topic geopend hierover.
Als je ff de zoek functie gebruikt vind je het antwoord.

Ik heb mijn Funduro vorige week verkocht, en heb gisteren een Triumph Tiger gekocht.
 
Yes: gelezen.
De kettingset die er nu op zit is nog maar een paar honderd kilometer jong, ik dacht "als ik nu een van de tandwielen vervang heeft dat nog geen extra slijtage tot gevolg". Correcte aanname?

Een Tiger, mooi man, zomaar een twin erbij ;) feli's!
 
Terug
Bovenaan Onderaan