Rekensommetje shims

Casto

MF'er
9 jul 2014
159
0
Hallo,

Vandaag van een aardige mede forummer zijn carbtune mogen lenen ( thnks daniel) maar mijn motor gaf bijna 0 vavuum.
De kolommen bleven allemaal onderaan schommelen dus toch maar de kleppen stellen.
Ook maar uit voorzorg de inlaatrubbers vervangen want dan kan ik dat ook uitsluiten.

Geval is dat ik echt a-wiskundig en ben en als de dood ben dat ik een foutje maak met het sommetje.
Kunnen jullie mij even helpen om dit rekensommetje voor me te maken.
Ik heb een mooi formuliertje geprint en alle gegevens ingevuld behalve de nodige shims.
Mocht er eventueel iets onderling gewisseld kunnen worden dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Alvast bedankt,
Casto

full
 
Hallo,

Vandaag van een aardige mede forummer zijn carbtune mogen lenen ( thnks daniel) maar mijn motor gaf bijna 0 vavuum.
De kolommen bleven allemaal onderaan schommelen dus toch maar de kleppen stellen.
Ook maar uit voorzorg de inlaatrubbers vervangen want dan kan ik dat ook uitsluiten.

Geval is dat ik echt a-wiskundig en ben en als de dood ben dat ik een foutje maak met het sommetje.
Kunnen jullie mij even helpen om dit rekensommetje voor me te maken.
Ik heb een mooi formuliertje geprint en alle gegevens ingevuld behalve de nodige shims.
Mocht er eventueel iets onderling gewisseld kunnen worden dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Alvast bedankt,
Casto

[afbeelding]

Daar is ook een mooi programmaatje voor.

Daarnaast: is er wel goed gemeten? Niet toevallig een inch-setje voelertjes of zo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zoiezo natuurlijk maar omdat iedereen vind dat de speling wel erg krap is begin ik te twijfelen.
De km stand is nu 53000 en aannemelijk dat de kleppen nooit gesteld zijn dus vandaar dat ze mischien zo krap staan?

Ik weet namelijk niet wat de geschiedenis is van deze motor.
 
Dat zoiezo natuurlijk maar omdat iedereen vind dat de speling wel erg krap is begin ik te twijfelen.
De km stand is nu 53000 en aannemelijk dat de kleppen nooit gesteld zijn dus vandaar dat ze mischien zo krap staan?

Ik weet namelijk niet wat de geschiedenis is van deze motor.
Het kan natuurlijk.
Bij extreme meetwaarden, hoort men drie keer te controleren, en proberen te achterhalen waarom een meetwaarde extreem is.
 
Nogmaals gemeten en toch echt de waardes die ik al had kwamen er uit rollen ;)

Dus maar even shims regelen hopelijk doen ze hier aan ruilen tegen een kleine vergoeding :)
 
Nogmaals gemeten en toch echt de waardes die ik al had kwamen er uit rollen ;)

Dus maar even shims regelen hopelijk doen ze hier aan ruilen tegen een kleine vergoeding :)
Dat ruilen is een normale gang van zaken, uiteraard tegen betaling.

Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk in één keer de goede maten hebt, scheelt gewoon weer heen en weer rijden en zo.

Shims monteren, en dan alles nogmaals controleren, op de juiste manier.

Daarna pas weer blokkie dicht, bougies terug en starten.
 
Dat zoiezo natuurlijk maar omdat iedereen vind dat de speling wel erg krap is begin ik te twijfelen.
De km stand is nu 53000 en aannemelijk dat de kleppen nooit gesteld zijn dus vandaar dat ze mischien zo krap staan?

Ik weet namelijk niet wat de geschiedenis is van deze motor.
Denk dat ze al eerder gesteld zijn... Ik had er alleen maar 252 en 258's in zitten namelijk en jij hebt hele variërende maten.
Mijn divje stond echter maar 31k op de teller
 
Oke dat weet ik dus niet en kan ik ook niet achterhalen ;)
Vraagt blijft waarom ze zo krap staan, na nameten echt dezelfde waardes gemeten.
Hopelijk is er niet al ergens schade ontstaan...
 
Ik bedoel:

Nummer 0.08 past totaal niet
Nummer 0.07 past maar heeft iets weerstand
Nummer 0.06 gaat er zo tussen maar je voelt gewoon dat hij wat te makkelijk gaat.
 
Maar 0.01 is toch erg minimaal?
Amper te meten....

Mijn voelermaatjes gaan van 0.03 tot 0.30

En enige weerstand is natuurlijk dat ik voel dat hij er tussen kan zonder te duwen.
Anders krijg ik met een beetje kracht er een 0.50 ook wel tussen ;)
 
Laatst bewerkt:
niet om je meer te laten twijfelen, maar als je na het stellen nog steeds een laag vacuum hebt, dan denk ik eerder aan de pistons (pistonringen)
maar in ieder geval veel succes en knutselplezier gewenst ;)
 
Nou ik heb wel geteld 4 klepstelplaatjes gevonden.
Toevallig allemaal voor de intake.
De motor shop hier vraagt 6€ voor ruil en 12 euro voor nieuwe shims dat betaal ik er echt niet voor.
Zeker omdat ik hier overal las rond de 2.50€ ;)

Dus even langs de toyota dealer en daar kon ik er 4 zo meenemen.
Andere maten die ze hadden waren niet goed voor mij helaas.
Morgen weer ff wat toyota of ford dealers af kijken of ik er meer kan ritselen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan