Achterwiel CBR600F (1994) vastzetten

Erik1979

MF'er
9 aug 2014
39
0
Goedemiddag,

Ik heb voor het eerst mijn achterwiel vervangen nadat ik de motor heb gekocht echter vraag ik me nu af op welke nM ik hem vast moet zetten. Kan iemand me hieraan helpen. Helaas heb ik geen wphb.
 
Zoon moer draai je niet snel af
of het nou met 95nm vast staat of gewoon zo sterk je bent het zal wel
wat geef ik er nu om
zelf doe ik het al een kleine 32jaar lang gewoon vast zetten.
men kan natuurlijk ook gaan overdrijven.
Zet je sleutel er op met een stuk pijp van ach een meter of vier haha
weet je zeker dat ie niet los komt.
Dat ding vast en rijden met die brommer met dikke banden
 
Zo ongeveer 100Nm als je een gewone dubbelzijdige achterbrug hebt.

Voor een enkelzijdige achterbrug zou het wel eens wat hoger kunnen zijn. Sommige Ducati's moeten met minimaal 150Nm vastgezet worden.

Oh, het is een CBR600F. :+ Zo'n 100Nm dus. Maakt eigenlijk niet zo uit: zo vast mogelijk, en dan af en toe controleren voor het geval het nog niet vast genoeg was.
 
Laatst bewerkt:
Zo ongeveer 100Nm als je een gewone dubbelzijdige achterbrug hebt.

Voor een enkelzijdige achterbrug zou het wel eens wat hoger kunnen zijn. Sommige Ducati's moeten met minimaal 150Nm vastgezet worden.

Oh, het is een CBR600F. :+ Zo'n 100Nm dus. Maakt eigenlijk niet zo uit: zo vast mogelijk, en dan af en toe controleren voor het geval het nog niet vast genoeg was.
Is 100Nm zo vast mogelijk :?
Ik zou toch eens gaan sparen voor een momentsleutel.
 
Snor een wphb op.
Staat veel in.

:^

Zo vast mogelijk... :? :N

Net zoals Martell al zegt, koop een wphb en zet hem op het voorgeschreven moment. Dat moment is er niet voor niks. Te los vinden je wiellagers niet fijn en te vast ook niet. Ze moeten met een bepaalde belasting/weerstand draaien, vandaar een aanhaalmoment. En zeker met wielen is het wel makkelijk dat ze er goed onder blijven zitten _O-
 
:^

Zo vast mogelijk... :? :N

Net zoals Martell al zegt, koop een wphb en zet hem op het voorgeschreven moment. Dat moment is er niet voor niks. Te los vinden je wiellagers niet fijn en te vast ook niet. Ze moeten met een bepaalde belasting/weerstand draaien, vandaar een aanhaalmoment. En zeker met wielen is het wel makkelijk dat ze er goed onder blijven zitten _O-

Wat hebben de wiellagers met heel vast aandraaien te maken?
De as gaat door de binnenring van de lagers en pasbussen die tussen de achterbrug zitten. Voordat die binnenringen gaan vervormen moet er heel wat gebeuren.

En zo vast mogelijk aanknallen eventueel met een pijp _O-
Als het weer los moet heb je weer een pijp nodig die 2 keer zolang is.
Gewoon vast is vast, en als je dat gevoel niet hebt een goeie momentsleutel gebruiken.
 
:^

Zo vast mogelijk... :? :N

Net zoals Martell al zegt, koop een wphb en zet hem op het voorgeschreven moment. Dat moment is er niet voor niks. Te los vinden je wiellagers niet fijn en te vast ook niet. Ze moeten met een bepaalde belasting/weerstand draaien, vandaar een aanhaalmoment. En zeker met wielen is het wel makkelijk dat ze er goed onder blijven zitten _O-
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.
 
Net zoals Martell al zegt, koop een wphb en zet hem op het voorgeschreven moment. Dat moment is er niet voor niks. Te los vinden je wiellagers niet fijn en te vast ook niet.

Er zit een buis tussen je wiellagers. Hoe vast je je wielbout ook zet, je lagers zullen niet meer of minder dicht bij elkaar komen te zitten. De buis bepaalt de afstand.

Wat wel kan gebeuren is dat je het schroefdraad kapot trekt. En als je het echt heel strak vast zet, zou de buis tussen de lagers misschien kunnen vervormen.

Buis nummer 7:

honda-cbr600f4-1999-usa-rear-wheel-99-00_bighu0371f1300_6f7c.gif
 
Laatst bewerkt:
En de momentsleutel? 4%?
Dat zou natuurlijk goed kunnen bij de hobby-bob momentsleutels die de meeste hier gebruiken daar deze niet geijkt worden.

Dus het ligt natuurlijk volledig aan de kwaliteit, nauwkeurigheid van de momentsleutel.. maar meer als 5% zullen ze toch niet afwijken zou je zeggen...

En daarnaast ook hoe de eigenaar met zijn momentsleutel omgaat.. Bijvoorbeeld zonder spanning opbergen wanneer je deze niet meer gebruikt.
 
Geen idee hoe vast het is. Ik zet hem zo vast mogelijk met een ratel van zo'n 30 centimeter lang. Ik weeg 60 kilo en ben niet zo sterk, dus dat zal wel minder dan 100Nm zijn.

Het is een borgmoer, dus lostrillen doet hij toch niet.
100Nm is 10kg op een sleutel van 1 meter.
Op een 30cm sleutel moet je dan met 33Kg drukken of trekken.
Als ik op met mijn gewicht op die sleutel ga staan zit hij al met ruim 300Nm vast.
Als het allemaal niet zoveel zou uitmaken, waarom staat er dan niet in het wphb 50-500 Nm i.p.v 95Nm ?
 
Dat zou natuurlijk goed kunnen bij de hobby-bob momentsleutels die de meeste hier gebruiken daar deze niet geijkt worden.

Dus het ligt natuurlijk volledig aan de kwaliteit, nauwkeurigheid van de momentsleutel.. maar meer als 5% zullen ze toch niet afwijken zou je zeggen...

En daarnaast ook hoe de eigenaar met zijn momentsleutel omgaat.. Bijvoorbeeld zonder spanning opbergen wanneer je deze niet meer gebruikt.
5% afwijking is voor de wielmoer niet relevant en 20% kan ook nog maar we hebben het hier over een afwijking tot wel 300%
 
misschien iets simpeler uitgelegd, iemand die aan brommers gaat sleutelen als hij hamertje tik gewend is zal niet snel iets stuk draaien.

een vrachtwagen monteur daarentegen....

ikzelf heb gelukkig nooit iets belangrijks stukgedraaid, waarschijnlijk door mijn gedegen hamertje tik opleiding, maar er 'ging een wereld voor mij open' sinds ik een moment sleutel gebruik.
 
Geijkte momentsleutel?......das een duur stukje gereedschap.......ijken gebeurt alleen door het ijkwezen en die zijn niet goedkoop (denk dat ijken niet echt nodig is bij een momentsleutel....af en toe kalibreren is meer dan voldoende voor de meeste ISO 9000 en een beetje bedrijven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan