Wat doe ik verkeerd - Nokkenas + timing FZR 750

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
930
263
Weert
Beste Medeforummers,

zit met een probleem waar ik zo zelf geen oplossing voor heb (weet nl. niet wat ik verkeerd doe). Het gaat om een FZR750 uit 1989.

Heb de nokkenassen eruit gehaald om de nieuwe klepstelplaatjes te plaatsen. Om de nokkenassen weer goed (op tijd) te leggen het volgende gedaan:
- 1e cilinder op TDC, gechecked via het kijkgaatje (+ rietje in het bougiegat)
- Uitlaat nokkenas geplaatst met het centerpons gaatje van de nokkenas in lijn met de lagerschaal van cilinder 3
- Lagerschalen van de uitlaat nokkenas voor cilinder 2 en 3 handvast gezet
- Inlaat nokkenas geplaatst met het centerpons gaatje van de nokkenas in lijn met de lagerschaal van cilinder 3
- Lagerschalen van de inlaat nokkenas voor cilinder 2 en 3 handvast gezet
- NAKS teruggeplaatst
- Nogmaals gechecked of krukas niet verschoven is tov de nokkenas timing markers.

En nu het probleem...., als ik aan de krukas draai dan krijg ik zo na 120 graden (met de klok mee) rotatie van de krukas dusdanig veel weerstand dat ik niet verder durf te draaien.... ;( Wat heb ik verkeerd gedaan? :X

Iedereen bedankt voor het meedenken
 
@sleutel, weerstand voelt aan als een blokkade
@zeroground, alle 4 de bougies zijn eruit
@midlifecrisis, markering nokkenas in lijn met lagerschaal. Nokken bij cil1 staan naar buiten. Op krukas, maar één markering kunnen ontdekken. En alles gedaan volgens Haynes wph.
@raptor88, laatste mogelijkheid om nokkenassen wederom te demonteren en klepstelplaatjes opnieuw te controleren...

Is het een idee om één nokkenas te demonteren en de krukas 2 rotaties te laten maken. Dan weet ik of de inlaat of uitlaat nokkenas de boosdoener is....
 
@sleutel, weerstand voelt aan als een blokkade
@zeroground, alle 4 de bougies zijn eruit
@midlifecrisis, markering nokkenas in lijn met lagerschaal. Nokken bij cil1 staan naar buiten. Op krukas, maar één markering kunnen ontdekken. En alles gedaan volgens Haynes wph.
@raptor88, laatste mogelijkheid om nokkenassen wederom te demonteren en klepstelplaatjes opnieuw te controleren...

Is het een idee om één nokkenas te demonteren en de krukas 2 rotaties te laten maken. Dan weet ik of de inlaat of uitlaat nokkenas de boosdoener is....

Het zou ook een vertaal of tikfout kunnen wezen. Zulke belangrijke zaken moet je altijd dubbelchecken met het orginele werkplaatshandboek.
 
@sleutel, weerstand voelt aan als een blokkade
@zeroground, alle 4 de bougies zijn eruit
@midlifecrisis, markering nokkenas in lijn met lagerschaal. Nokken bij cil1 staan naar buiten. Op krukas, maar één markering kunnen ontdekken. En alles gedaan volgens Haynes wph.
@raptor88, laatste mogelijkheid om nokkenassen wederom te demonteren en klepstelplaatjes opnieuw te controleren...

Is het een idee om één nokkenas te demonteren en de krukas 2 rotaties te laten maken. Dan weet ik of de inlaat of uitlaat nokkenas de boosdoener is....
Je kunt toch zien aan de stand van de zuigers en de nokken waar het wel en niet goed gaat?
 
op het ontstekings bdp moeten bij een cilinder de nokken van inlaat en uitlaat beide schuin naar boven steken. als je de bougie in het midden hebt en de nokkenassen symmetrisch liggen staan beide nokken dus zo'n 45 graden naar buiten gericht t.ov. verticaal.

doe anders effe een paar fotootjes van die merkpunten en hoe het zaakje nu in elkaar zit??
 
@sleutel, weerstand voelt aan als een blokkade
@zeroground, alle 4 de bougies zijn eruit
@midlifecrisis, markering nokkenas in lijn met lagerschaal. Nokken bij cil1 staan naar buiten. Op krukas, maar één markering kunnen ontdekken. En alles gedaan volgens Haynes wph.
@raptor88, laatste mogelijkheid om nokkenassen wederom te demonteren en klepstelplaatjes opnieuw te controleren...

Is het een idee om één nokkenas te demonteren en de krukas 2 rotaties te laten maken. Dan weet ik of de inlaat of uitlaat nokkenas de boosdoener is....


de markering in lijn met de lagerschaal, hoe in lijn dan?
lees mijn opmerking nog eens,
de markeringen van beide nokken assen moeten wel goed staan, dus beide markeringen naar elkaar toe of van elkaar af.
als ze beiden naar de voorkant of achterkant staan gaat het niet goed, terwijl ze evengoed in lijn staan.
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

een foto is idd een goed idee ja.
 
de markeringen op de nokkenas moeten naar boven staan.
yamaha gebruikt een gaatje in de nokkenaslagerkappen, waardoor je het centerpuntje op de nokkenassen kunt zien als de merktekens goed staan.
 
Allen bedankt voor de tips en toelichting...

Vanavond een nieuwe poging wagen, heb al een idee waar het fout is gegaan:
1: Heb de ketting + tandwiel op de nokkenassen niet gemarkeerd
2: Heb niet goed gekeken in het timinggaatje om de krukaspositie goed te zetten.

ad 1: de nokkenassen liggen goed, 100% zoals @Bananeman het heeft omschrijven
ad 2: Dacht dat het 'hoekje' uit de krukas het juiste T-markering was, het blijkt dus één of 2 streepjes????? op de krukas te zijn! Toch m'n leesbril maar eens opzetten :+

Nieuwe ronde nieuwe kansen. In ieder geval wederom erg leerzaam geweest en zal dit nooit meer zo doen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan