Moment van een handmatige NAKS

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Heb een handmatige nokkenaskettingspanner gemaakt met een M8 bout voor een Huskie 610.(Nieuwe automatische is moeilijk te vinden :( )Nou is de vraag dus hoeveel spanning zet je op zo'n bout voordat je hem borgt. :?
Vast bedankt voor de input.

Gr.Gerard :W
 
Heb een handmatige nokkenaskettingspanner gemaakt met een M8 bout voor een Huskie 610.(Nieuwe automatische is moeilijk te vinden :( )Nou is de vraag dus hoeveel spanning zet je op zo'n bout voordat je hem borgt. :?
Vast bedankt voor de input.

Gr.Gerard :W

Je bedoeld "ik wil zo min mogelijk geld uitgeven aan mijn speeltje, maar ga wel lopen klagen als hij straks stuk is". :+

Bij 1 cilinders zijn de nokkenas ed. en het big-end het kwetsbaarste onderdeel. Ik zou daar niet zomaar mee gaan lopen "hobbyen".
 
Dit staat als instructie bij de APE spanners, misschien kan je er wat mee:

INSTRUCTIONS

To set the tensioner adjustment, rotate the engine forward while screwing the tensioner bolt in. When you feel the engine tensioner parts (guide, rollers, etc.) make contact with the moving cam chain, back the tensioner bolt out 1/4 turn and tighten the jam nut. (For the finer pitch thread on the APE Pro Series tensioner it is advised to back the tensioner up 1/2 of a turn.)

DO NOT over-tighten the cam chain, as cam chain giude damage could occur. Be sure jam nut is tight against the tensioner body when complete.
 
Heb een handmatige nokkenaskettingspanner gemaakt met een M8 bout voor een Huskie 610.(Nieuwe automatische is moeilijk te vinden :( )Nou is de vraag dus hoeveel spanning zet je op zo'n bout voordat je hem borgt. :?
Vast bedankt voor de input.

Gr.Gerard :W

Ik heb een handmatige gemonteerd op mijn Blackbird, op de verpakking stond hoeveel speling er op de ketting tussen de nokkenastandwielen diende te zijn. Geen idee of die gegevens voor de Husk ergens te vinden zijn ?




Je bedoeld "ik wil zo min mogelijk geld uitgeven aan mijn speeltje, maar ga wel lopen klagen als hij straks stuk is". :+

Bij 1 cilinders zijn de nokkenas ed. en het big-end het kwetsbaarste onderdeel. Ik zou daar niet zomaar mee gaan lopen "hobbyen".

Lees de posthistorie van Jerryt s terug en kijk dan nog eens naar je reply :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een handmatige gemonteerd op mijn Blackbird, op de verpakking stond hoeveel speling er op de ketting tussen de nokkenastandwielen diende te zijn. Geen idee of die gegevens voor de Husk ergens te vinden zijn ?
Lees de posthistorie van Jerryt s terug en kijk dan nog eens naar je reply
:)


:N :N , nee ben ik veel te lui voor ;) . Maar de oudere husky's staan er om bekend dat nogal een tikkend geluid uit de kop produceren. Als je daar nog niet mee bekent ben denk je "das nie goed" en al snel kom je na goed bedoelde adviezen uit dat de ketting te slap zou staan. :N , niet dus, lekker zo laten.
Ik heb het voorrecht gehad om een paar x bij 4strokesonly in Belgie over de vloer te komen. (man leeft helaas al 2jaar niet meer). En die liet zien wat mensen allemaal met hun husky doen, en hij liet me zien hoe lang en hoeveel het spul kan hebben, als je weet wat je wel en niet moet doen. :+ :W
 
Ik heb mijne zo gezet dat hij nét stopte met ratelen bij warm blok. (gewoon gedraaid met motor aan :P )
Als ik hem nu koud start hoor ik hem heel iets, maar dit verdwijnt na 1-2 minuten.
 
Laatst bewerkt:
Okee,dat laatste klinkt mij wel verstandig denk ik.
En een Huskie moet mechanisch lawaai maken anders gaat die stuk,heb de fiets nog niet zolang maar stil zijn ze zeker niet. _O-
Wacht nog even of er nog meer nuttige ervaringsinfo komt en anders doe ik het bovenstaande. :}
 
Je bedoeld "ik wil zo min mogelijk geld uitgeven aan mijn speeltje, maar ga wel lopen klagen als hij straks stuk is". :+

denk dat de beste man al meer aan onderdelen / verbouwing heeft uitgegeven dan jij en ik samen in de rest van ons leven zullen doen :) (kan me zelfs een reportage in Motor Magazine herinneren een jaar of 3 terug (?))
 
Okee,net gedaan.De lelijke ratel is weg nou er een goede spanner op zit. *O* Als je hem eerst uit zetten dan hoorde je toch een lelijke mechanische klap voordat die stopte.De kapotte spanner was de boosdoener maar zo'n blok maakt t.o.v.een Jap veel meer mechanisch lawaai,kon niet echt het punt vinden wanneer je de nokkenasketting niet meer hoorde.Dus maar op gevoel gedaan,gaat meestal goed. O-)
Zeker niet te strak gedraaid.
 
denk dat de beste man al meer aan onderdelen / verbouwing heeft uitgegeven dan jij en ik samen in de rest van ons leven zullen doen :) (kan me zelfs een reportage in Motor Magazine herinneren een jaar of 3 terug (?))

Dat hij met grote regelmaat mooie fietsen bouwt is mij niet ontgaan, dat kan ook moeilijk hier op t forum. Maar dat zegt mij toch niets over zijn kennis van het opbouwen/aanpassen van een blok. :? Waarom anders zijn vraag.
En het punt van meer aan onderdelen uitgeven en verbouwen zou ik niet weten.
 
Dat hij met grote regelmaat mooie fietsen bouwt is mij niet ontgaan, dat kan ook moeilijk hier op t forum. Maar dat zegt mij toch niets over zijn kennis van het opbouwen/aanpassen van een blok. :? Waarom anders zijn vraag.
En het punt van meer aan onderdelen uitgeven en verbouwen zou ik niet weten.

En aan de andere kant, nooit verkeerd om iemand even te waarschuwen. Altijd goed om kennis te delen :)
 
Zit de laatste jaren meer in het constructie werk kwa motorfietsen maar heb ook wel de nodige technische (basis)kennis op motorfietsgebied maar nog nooit een handmatige NAKS gemonteerd. :N
En dan mag je toch graag wat backup voordat je domme dingen doet.
Bedankt voor de input enja,heb(en nog) zeker de nodige centen uitgegeven kwa motorfietsen(enigste grote hobby) in mijn leven maar het rolt nu ook de andere kant wel eens op en dat is ook lekker!
Leve MF. *O*
 
Laatst bewerkt:
Zit de laatste jaren meer in het constructie werk kwa motorfietsen maar heb ook wel de nodige technische (basis)kennis op motorfietsgebied maar nog nooit een handmatige NAKS gemonteerd. :N
En dan mag je toch graag wat backup voordat je domme dingen doet.
Bedankt voor de input enja,heb(en nog) zeker de nodige centen uitgegeven kwa motorfietsen(enigste grote hobby) in mijn leven maar het rolt nu ook de andere kant wel eens op en dat is ook lekker!
Leve MF. *O*

Een ouwe husky tikt nu eenmaal als een bom, zolang er niet iemand met een "kort lontje" opzit, is er niets aan de hand. ;) Het is nu eenmaal een karakter fiets. :] waar je als Supermotard ontzettend veel lol mee kunt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan