3e Gel accu in drie jaar

filerijder

MF'er
21 nov 2005
96
0
Vlijmen
Ik heb de laatste 3 jaar elke keer na de winter mijn gel accu voor een BMW K1200GT 2005 vervangen omdat de accu hartstikke dood was. Te lam om de accu te verwijderen en geen aansluiting in de stalling. Nu heeft de motor weer 3 maanden stilgestaan, ik werk in Duitsland, en weer hartstikke dood. Ultimate geeft niets aan. Was in mei nog volledig opgeladen. Dat de accu leeggetrokken wordt door lekspanning is goed mogelijk maar hoe kan de accu dan na 3 maanden zo dood als een pier zijn in de zomer?
 
Er post hier een professionele BMW monteur, Mastertommy genaamd.
Ik zou zijn reactie nog eens goed lezen. :P

En maak bij het vervangen van de accu in godsnaam een aansluiting om een lader gewoon van bovenaf te kunnen inpluggen. Kleine moeite, groot plezier. ;)

Een accu die lange tijd ontladen is krijg je geen stroom meer door.
Dat komt omdat alle zuur in de platen is gaan zitten onder de vorm van loodsulfaat.
Het elektrolyt bevat nu te weing zuur om nog goed te geleiden.

Indien je door het parallel schakelen er kunt in slagen om wat sulfaat om te zetten, geleidt het elektroliet weer en kun je de accu weer laden.
Dat betekent niet dat de accu ook weer goed komt.

Het is leuk experimenteren, daar niet van. :9~
Van exotische laadmethodes tot vervangen van het elektrolyt.
Ik heb zelf ook wel zoutzuur in de cellen gegooid van een loodaccu. _O-

Misschien krijg je 35% capaciteit terug. Tijdelijk.
Je zogenaamde "herstelde" accu laat het vervolgens afweten op het moment dat je hem het hardst nodig hebt. Gewoon na een regenachtige tankstop in the middle of nowhere. ;)

Op een K1200GT zit standaard een aansluiting om de accu te laden en heb een Optimate met laadplug, dus dat is het probleem niet.
Ik ga maar nummer vier bestellen.
Is er nog een mogelijkheid om de lekstroom van het alarm op een eenvoudige manier, zonder de accuaansluiting los te maken, te stoppen?
 
nee, alarm demonteren zou de enige optie zijn maar dat is net zo lastig als de accu demonteren. Zet er gewoon een massaschakelaar oid tussen om de accu uit het circuit te halen als je de motor niet gebruikt. Anders blijf je kloten. Betere optie zou zijn om de motor gewoon te gebruiken ipv steeds langdurig stil te laten staan. Daar kunnen auto's en motoren niet tegen.

benno
 
.. Ik snap het niet, ik heb 5 jaar geleden een (chinese)gel-accu in mijn motor gezet. Deze accu had ca. 3 jaar op de plank gelegen en had nog prima rustspanning. De accu doet nu nog prima dienst.
 
Zo nieuwe accu is gemonteerd. Blijft een friemel klus, 2 ringetjes en 1 moertje in zwart gat verdwenen. Gelijk ook maar ff nieuwe aansluitingen gemaakt op een aantal stroomdraadjes. Motor rijdt weer als een zonnetje.
Motor maar bij huis gezet onder Tyvec hoes, maakt het makkelijker om ff te rijden of om op te laden.
Nu nog een nieuwe helm, binnenwerk Schuberth C2 is na 8 jaar aan het vergaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan