Benzinegeur in uitlaat (stilstand, motor uit)

Kars

(O_o)
10 jun 2003
5.837
1.190
Achterhoek
Lieve mede MF'ers,

Onlangs kwam ik na een kleine inspectie achter iets vreemds; er komt een benzinegeur uit mijn uitlaat.

Nu weet ik wat dat kan betekenen, en dat is dat er benzine in het blok is gelopen i.v.m. niet sluitende benzinekraan. B|

Afijn, 2 weken terug benzinekraan gerepareerd (en getest op vacuüm) en uiteraard olie vervangen. Oude olie had overigens een zeer lichte benzinelucht.
Proef gereden, helemaal prima. :) Motor weer in de garage gezet.

Maar nu liep ik er gisteren even langs en wederom rook ik benzine.
Let wel, ik moest met m'n neus wat dichterbij de uitlaat (ik leek wel een hond) maar ik rook 't toch echt. :/

Dus toen het volgende gedaan:
- Benzineslang achter de kraan los gemaakt, daar liep benzine uit. Niet goed nie :N
- Oliedop eraf geschroeft. Geen benzinelucht. Wel goed? :?
- Bougies eruit gedraaid. Mooi droog. Voeler in de cilinder, geen benzine. Wel goed? :?

Waar ik bang voor ben, is dat er toch benzine in het blok is gelopen.

Toch vind ik 't vreemd.
Na testen van benzinekraan leek alles goed, ook met vacuüm erop.
Maar kan een lekke benzinekraan je carbs laten vollopen en zo de benzine in 't blok laten lopen?

Laat maar eens horen wat jullie er van denken.
 
De vlotternaalden moeten afsluiten.

Er komt benzine in het blok al:
1 de kraan niet afsluit
en
2 de vlotternaalden niet goed afsluiten
en
3 je een constructie hebt waar via de carbs benzine in de cilinders kan stromen, of via de carbs benzine in het luchtfilterhuis kan stromen en dan weer via de carter be/ontluchting het blok in.
 
Wat jij beschrijft heet 'gasoil' : een vervelend samenspel van een doorlekkende kraan en niet goed afsluitende vlotternaalden.
De benzine loopt zo door de cylinder(s) in en langs de zuigerveren de motorolie in.
Wanneer de motor gestart wordt zal de sterk verdunde motorolie niet smeren en in nop-time je glijlagers (krukas, bigend) slopen..
Er zijn al heel wat motorblokken een vroegtijdige dood gestorven op deze manier.

Persoonlijke ervaring zegt dat revisiesetjes slechts tijdelijk soelaas bieden; na verloop van tijd begint de lekkerij weer.
Beter is ombouwen naar ouderwetse manuele kranen en de vacuumleidingen afdoppen.
De enige methode die ècht werkt.
 
De vlotternaalden moeten afsluiten.

Er komt benzine in het blok als:
1 de kraan niet afsluit
en
2 de vlotternaalden niet goed afsluiten
en
3 je een constructie hebt waar via de carbs benzine in de cilinders kan stromen, of via de carbs benzine in het luchtfilterhuis kan stromen en dan weer via de carter be/ontluchting het blok in.
4 via een lek membraan van het vacuumgedeelte in de vacuumkraan (aansluiting op de inlaat).
 
Wat jij beschrijft heet 'gasoil' : een vervelend samenspel van een doorlekkende kraan en niet goed afsluitende vlotternaalden.
De benzine loopt zo door de cylinder(s) in en langs de zuigerveren de motorolie in.
Wanneer de motor gestart wordt zal de sterk verdunde motorolie niet smeren en in nop-time je glijlagers (krukas, bigend) slopen..
Er zijn al heel wat motorblokken een vroegtijdige dood gestorven op deze manier.

Persoonlijke ervaring zegt dat revisiesetjes slechts tijdelijk soelaas bieden; na verloop van tijd begint de lekkerij weer.
Beter is ombouwen naar ouderwetse manuele kranen en de vacuumleidingen afdoppen.
De enige methode die ècht werkt.
Ja, daar heb ik ook over na gedacht. Wel bewust open of dicht, maar da's beter dan een in de soep gelopen blok.

Staat de motor altijd op de zijstandaard? TDM en XTZ750 en dergelijke modellen hebben dan vaak dat de carb doorlekt in het blok.

Jep, 80% van de tijd.
Het betreft de TRX, dus ik was (helaas) bekend met deze kwaal.

4 via een lek membraan van het vacuumgedeelte in de vacuumkraan (aansluiting op de inlaat).

Dat hoorde ik inderdaad ook nog :/
Maar het vacuümmembraan is wel dicht (getest).

Maar goed, zal eens ff kijken zo wat ik kan doen / opsporen.
De slang van de benzinekraan af loopt naar de brandstofpomp, die (zover ik kan zien) op zijn beurt ook een vacuümmembraan heeft.

Dan zou die ook lek moeten zijn...
 
Dat je geen benzine bij de vuldop van het oliereservoir ruikt is niet zo gek bij een dry sump blok. Hoe moet die benzine in dat reservoir komen?
Handig van me :') da's inderdaad zo.

Okee, ik heb dus 2 vacuüm doorloopjes;
IMG_20140821_202339.jpg


In de kraan lijkt alles goed te gaan, maar de pomp had een probleem wat bovenstaand is aangegeven; een gaatje in het membraan, waardoor er benzine door de vacuümslang loopt...


Edit;

Na wat zoeken kwam ik op dit topic.
Daar staat de fuel-tap-mod uitgelegd. Dat ga ik maar eens doen :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan