Start relais vervangen voor alternatief

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Hoi,

Ik heb sinds ik mijn honda ft500 heb problemen met het startrelais.
Hij is al tig keer ingebrand en valt inmiddels van pure ellende uit elkaar.
Ik zou mn relais dan ook graag vervangen maar liefst niet meer door een originele omdat mijn geloof in deze relais een beetje is vervaagd.

Wat voor een ander relais zou ik kunnen gebruiken?
Ik weet dat ik de connector over het algemeen moet gaan aanpassen maar dat is niet zo een probleem.

Het originele relais is een 12v 15A gezekerd ding met 2 grote polen voor de hoofdspanning en een stekker aansluiting met 4 connectoren.

Hopelijk kunnen jullie een goede suggestie voordragen.

groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
in principe door ieder startrelais welke geschikt is om het vermogen te kunnen schakelen.

de meeste schakelen doordat er een positief stroompje op de bekrachting wordt gezet,
het kan ook zijn dat je startschakelaar naar massa schakeld. In principe is dit lood
om oud ijzer. Het enige wat je moet hebben is een relais wat meer vermogen kan schakelen
dan je huidige.
 
Het is nog altijd het originele relais. Inmiddels heb ik een keer of twintig de connectoren moeten bijvijlen en isie toch wel echt gaar nu.
vandaar dat ik opzoek ben naar een alternatief
 
Originele zijn erg duur omdat de ft zo weinig is gemaakt. De 2de hands die te krijgen zijn zijn ook duur en hebben dezelfde kans op inbranden. Vandaar dat ik opzoek ben naar een niet origineel alternatief.
 
In jouw geval zou ik met het oude relais naar een motorsloop gaan. Goeie kans dat andere Honda's uit dezelfde periode exact hetzelfde relais gebruiken; die zou je dan zonder een enkele aanpassing kunnen toepassen. Maar zoals gezegd, ieder startrelais moet kunnen functioneren: ik heb zelf jaren het startrelais van een Engelse auto op m'n Goldwing gebruikt.
 
In jouw geval zou ik met het oude relais naar een motorsloop gaan. Goeie kans dat andere Honda's uit dezelfde periode exact hetzelfde relais gebruiken; die zou je dan zonder een enkele aanpassing kunnen toepassen. Maar zoals gezegd, ieder startrelais moet kunnen functioneren: ik heb zelf jaren het startrelais van een Engelse auto op m'n Goldwing gebruikt.
:^ zo heb ik het bij m'n NX250 ook gedaan, nu zit er een kawasaki-relais in. Werkt perfect.
 
Inderdaad. De meeste voorgestelde relais hebben niet de vier pins aansluiting die ik wel nodig heb. Ik heb vandaag een cbr1000f relais gekocht voor een prikkie. Inderdaad exact hetzelfde zoals jij aangaf in de link. Deze is helaas nog steeds anders dan mijn ft500 relais. Ik zal mn stekker iets moeten ompinnen maar gaat goed komen.

bedankt allemaal voor de suggesties
groeten Paul
 
Terug
Bovenaan Onderaan