startprobleem bij volle zon

Bjorn125

Rookie
22 aug 2014
2
0
Hallokes,
Ik rij al enkele jaren met een Yamaha YBR125 brommertje maar door nieuw werk op YBR afstand het laatste jaar wat meer. Probleem dat zich stelt is dat als hij een tijdje in volle zon geparkeerd staat (en hoge buiten temperatuur) hij niet meer wil starten. Hij slaat soms even aan om dan na enkele seconden weer stil te vallen. Verplaats ik hem naar de schaduw dan kan ik na een uurtje gewoon weer starten ..

Het is een 2006 model dus de eerste lichting met injectie. Het lijkt mij in elk geval een benzinetoevoer probleem te zijn. Dealer gaf advies voor start de benzinetank eerst even te verluchten (dacht aan slecht overdrukventiel dat druk op toevoer zo zou verlagen) maar dit hielp alvast niet.

Verder rijdt ie záááálig (zolang we niet spreken over tekort aan vermogen / topsnelheid :)
Iemand een idee waardoor ik minder selectief kan worden in mijn parkeerplaatsen ?

Nu al bedankt !
- BJORN -
 
Nope geen choke (automatisch lijkt me -> verhoogd stationair toerental bij koudstart

De vapour lock zou kunnen maar is injectie en geen problemen whatsoever in andere omstadigheden (lange ritten, lang stilstaan - start altijd dadelijk)
Verdampende benzine zou idd goed kunnen maar bij even "doorstarten" zou er normaal toch verse bezine worden aangezogen en zou ie moeten starten toch ?

Start je bvb korter dan een uur dan start hij wel maar valt ie na een aantal slagen weer stil .. even langer wachten helpt dan.
Het gaat eenwel altijd om een "koude" motor (vb na een werkdag) maar waar hij wel een tijdje in volle zon heeft gestaan.

Suggesties welkom ..
- BJORN -
 
Bedankt voor het bericht over jouw motor Bjorn. Yamaha's zijn gelukkig wel de sterkste.