startprobleem bij volle zon

Bjorn125

Rookie
22 aug 2014
2
0
Hallokes,
Ik rij al enkele jaren met een Yamaha YBR125 brommertje maar door nieuw werk op YBR afstand het laatste jaar wat meer. Probleem dat zich stelt is dat als hij een tijdje in volle zon geparkeerd staat (en hoge buiten temperatuur) hij niet meer wil starten. Hij slaat soms even aan om dan na enkele seconden weer stil te vallen. Verplaats ik hem naar de schaduw dan kan ik na een uurtje gewoon weer starten ..

Het is een 2006 model dus de eerste lichting met injectie. Het lijkt mij in elk geval een benzinetoevoer probleem te zijn. Dealer gaf advies voor start de benzinetank eerst even te verluchten (dacht aan slecht overdrukventiel dat druk op toevoer zo zou verlagen) maar dit hielp alvast niet.

Verder rijdt ie záááálig (zolang we niet spreken over tekort aan vermogen / topsnelheid :)
Iemand een idee waardoor ik minder selectief kan worden in mijn parkeerplaatsen ?

Nu al bedankt !
- BJORN -
 
Nope geen choke (automatisch lijkt me -> verhoogd stationair toerental bij koudstart

De vapour lock zou kunnen maar is injectie en geen problemen whatsoever in andere omstadigheden (lange ritten, lang stilstaan - start altijd dadelijk)
Verdampende benzine zou idd goed kunnen maar bij even "doorstarten" zou er normaal toch verse bezine worden aangezogen en zou ie moeten starten toch ?

Start je bvb korter dan een uur dan start hij wel maar valt ie na een aantal slagen weer stil .. even langer wachten helpt dan.
Het gaat eenwel altijd om een "koude" motor (vb na een werkdag) maar waar hij wel een tijdje in volle zon heeft gestaan.

Suggesties welkom ..
- BJORN -
 
Bedankt voor het bericht over jouw motor Bjorn. Yamaha's zijn gelukkig wel de sterkste.

Dit verschijnsel van niet willen starten na een rit, bij deze motor misschien bij een iets te benauwde koude start is typisch voor een versleten coil. De coil is dan inwendig kortgesloten en daardoor niet krachtig genoeg. Bij warmte kan je geen goede vonk meer krijgen omdat de weerstand groter wordt. Het gaat nog wel meer stuk maar dat is dan een kwestie van tijd.

Bekijk eens of je hittesporen ziet op de buitenkant van de bobine en anders moet je even de twee weerstand test doen met een multimeter. Het helpt als je weet wat de waarden moeten zijn want je hebt er ook maar één en kan ze niet vergelijken. Ze staan in de reparatie handleiding vermeld. Heb je deze niet, dan moet je even zoeken op Internet of de monteur vragen.

Als je injectie hebt en geen choke, of deze niet gebruikt, dan spreek je van snel stationair. Dit "fast idle" is afhankelijk van de temperatuur van de inlaatlucht. Het systeem is veel onbetrouwbaarder dan choken en help maar erg kort even mee. Een beginnend motorrijder zijnde, wanneer je jouw stationair veel te laag afstelt, dan kan het best dat de motor daar haast niet op starten wil of afslaat voor de eerste kruising. Een motor start na korte pauzes en bij het buiten stallen meestal al stukken slechter. Het verhogen van het stationair zou dus kunnen helpen maar mochten er problemen zijn met de afstelling van stationair, zoals dat die niet constant blijft, dan zou ik bij de inlaat kleppen achter de luchtfilter kijken of het er daar goed schoon is en de werking van de vlinderkleppen bij het draaien aan gas onbelemmerd.

Edit: ik lees net dat de motor een choke op het blok heeft en dat je die echt wel gebruiken moet bij kouder weer. De fast idle heeft dus tot nog toe geholpen tenzij deze het niet hoefde te doen. Je moet de rest van het jaar gewoon even de choke erbij doen en even leren hoe de motor daarop reageert.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wat te simpel geredeneerd maar... Als jou motor in de blakke zon heeft gestaan, kan het dan niet zijn dat de choke/verhoogd toerental niet automatisch aanslaat? Aangezien de temperatuur dan mogelijk al hoger is terwijl de motor nog "koud" is? Eventjes in de schaduw zetten om die temperatuur terug te brengen klinkt dan ook weer als een logische oplossing :Y

Edit: Zoek je temp sensor eens op. Als je deze kunt verplaatsen, kun je mogelijk een andere positie kiezen :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan