Koso RX1N km teller werkt niet meer

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Goedeavond :W

Ik heb onlangs een koso teller op mn Bandit gemonteerd. Ik heb de 'opnemer' zoals op de foto aan de voorvork vastgezet en met 1 magneetje in de remschijf bevestiging. Het snoer zit met de originele stekker vastgeklikt in het kabelboompje van de KOSO.
full


De teller heeft het 150km prima gedaan tot het wegzetten in de schuur.

Ik heb de verbinding gecontroleerd maar deze is nog prima. 3 opties zijn over: kabelbreuk / opnemer kapot / koso kapot. Die eerste twee kan ik volgensmij met een multimeter op weerstand doormeten. Weet iemand hoe die opnemer werkt en wat dan de weerstand hoort te zijn? Er komen 3 draden uit (rood, zwart-wit, lichtbruin)

Andere suggesties lees ik ook graag. Alvast bedankt.
 
Waarom 1 magneet en niet 4??
Wat is de afstand van opnemer tot magneet ??? Heb dit.metertje ook
En werkt prima,niet dat je er wat aan hebt natuurlijk.

Nou, het lijkt mij dat de sensor hogere snelheden wat makkelijker de baas kan. Hij hoeft er namelijk maar 1 per omwenteling te tellen in plaats van 5.

Overigens doet ie met 5 magneetjes ook niet. Weet iemand hoe die snelheidsopnemer werkt?
 
Ik weet niet zeker hoe het werkt, maar durf wel een gok te doen:

Aangezien er 3 draden op aangesloten zijn, denk ik dat het een ding is met wat electronica ingebouwd. En niet puur een passieve sensor. Het apparaatje heeft dus een voedingsspanning nodig en zal wel kant en klare pulsjes afleveren.

Drie draadjes, rood, zwart en bruin. Ik gok er op dat rood en zwart respectievelijk + en - zijn. Rood geeft meestal aan dat er 5V op staat. Dus de gok is dat rood een 5V spanning is en zwart de 0V (de -, aarde, of hoe je het wil noemen). Maar het zou ook best 12V zijn, die kleuren worden niet altijd even goed aangehouden (normaal wordt geel gebruikt voor 12V).

Dan blijft over de bruin een signaal draad is, waar een pulsje op gestuurd wordt wanneer het magnetisch veld wordt gedetecteerd.

De 5V en aarde kun je meten met een multimeter.

Het signaal zul je moeten meten met een oscilloscoop.
 
Laatst bewerkt:
Heb een tijdje terug hetzelfde gehad met een KOSO km teller. Ik had nog garantie van motorzoom dus ik terug met dat ding en zij zouden hem terugsturen naar de leverancier. Paar weken later heb ik hem teruggekregen, even los van de motor getest (aan een voeding gehangen en een magneetje langs de sensor gehaald) en hij werkte weer prima, ik blij.

Ding weer geïnstalleerd en wat blijkt, hij deed het niet meer. Ik heb toen wat gerommeld en kwam tot de ontdekking dat er een kabelbreuk zat aan de kant van de teller. Stukje er tussenuit gehaald en weer aan elkaar gesoldeerd.
 
Opgelost!

op de rood en zwarte kabel zat 5v. En met doormeten ook wat weerstand dus die was okee. Kabel verder geinspecteerd. Kleine beschadiging was het euvel: kabelbreuk van de witte signaalkabel.

bedankt voor het meedenken *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan