Distributie ketting spannnen ZXR400, hoe?

kn3rf

MF veteraan
3 jul 2007
1.205
0
Bollenstreek
Goedendag,

Momenteel probeer ik mijn distributie ketting te spannen van mijn zxr400. Nu heb ik in het werkplaatshandboek het een en ander gelezen. Enkel staat er NIET in vermeld hoe ik nou daadwerkelijk de ketting span.

Wie kan mij de gouden tip geven over het spannen van de ketting (zal vast iets met de imbus bout zijn(deze is trouwens geborgt met druppeltje loctite zag ik)).

gr Frank

IMG_2421.JPG
 
Oke, duidelijk.

Dit houdt in zoals gezegd krukas op stand T (van TF) zetten, waarna de markering van de nokkenassen beide naar binnen OF naar buiten gericht moeten zijn?

Of zijn hier andere methoden voor (mijn werkplaats handboek is hier onduidelijk over)?
 
Kleppendeksel nogmaals gelicht. Wat blijkt wanneer de krukas op T (van TF) staat, staat cilinder 4 (afgelezen van bougie doppen) op zijn compressieslag (Nok van de inlaat naar buiten, nok van de uitlaat de andere kant op naar buiten).

Neem aan dat dit bewijs is dat de assen 180 graden gedraaid moeten worden?


gr Frank

Edit: Is een gemakkelijkere oplossing (ivb blok uit frame halen enz. om de nokkenassen goed te leggen) de ontstekingsvolgorde van 4 & 1 en 2 & 3 om te wisselen?
 
Laatst bewerkt:
Het maakt geen ene ruk uit als je bij jouw motor de nokkenassen beide 180 graden draait.
Wat er fout gegaan is weet ik niet, maar 8000rpm stationair kan wel eens duiden op gaskleppen die te ver open staan of valse lucht, dit verklaart ook het slechte starten omdat de choke plunjers onvoldoende vacuüm krijgen.

T= top
F= fire

dus éérst komt de F, en daarna het Top merkteken, en dat moet je gebruiken voor de nokkenastiming.
 
Laatst bewerkt:
Dank dhr. Ritzen, de gaskleppen stonden niet lekker ten opzichten van elkaar (had beetje zitten klooien ivb met synchroniseren). Deze staan nu een stuk synchroner (wanneer hij op 4 cil loopt hang ik de meter er op). De motor loopt nu wel alleen op 2 cilinders (1&4).

Beetje onderzoek gedaan, waar uit kwam dat 1 bobine warm werd (tijdens het lopen op 2 cilinders). Controle wees uit dat beide bobines wel werken, maar alleen wanneer deze aangesloten worden op de lopende cilinders (1&4).

Hieruit valt (mijn inziens) te concluderen dat er een elektrisch probleem in het aansturings circuit van cilinder 2&3 is. De bedrading heb ik doorgemeten (vanaf de bobine tot de aansluiting bij de CDI) en is correct.

Zou die probleem door een deels kapotte CDI (ic igniter) veroorzaakt kunnen worden of heeft het misschien een andere oorzaak? Zo ja, welke richting zou ik dit moeten zoeken?
 
De weerstand van de pickupcoil is 424 Ohm (moet volgens het handboek tussen de 355~535 Ohm liggen).

Dus correct.

Edit: Volgens mij is er maar één pickupcoil gemonteerd op mijn motor!
 
Laatst bewerkt:
- Lees boven -

Zou die probleem door een deels kapotte CDI (ic igniter) veroorzaakt kunnen worden of heeft het misschien een andere oorzaak? Zo ja, welke richting zou ik dit moeten zoeken?

Iemand een idee?
 
Inmiddels heb ik de CDI naar Carmo electronics gestuurd. Deze hebben hem voor mij gerepareerd. Volgens hun was van een aansturings kant van een bobine alle elektronica tot aan de processor stuk/verbrand. De oorzaak moet bij de bobines gezocht worden zeggen zij.

Nu had ik vooraf (zoals in voorgaande posts hierboven beschreven) de bobine die niet vonkte op de andere zijde van de CDI aangesloten, waarna deze bobine wel vonkte.

Om gelijk maar twee nieuwe bobines te kopen vind ik ook zo wat (dat is de laatste stap).

Dus eerst heb ik gekeken of ze überhaupt stuk zijn door twee metingen te doen.
  • De weerstand van beide bobines is goed
  • De isolatie van beide bobines is goed (gemeten bij 500 en 1000 Volt)

Nu zit ik er niet op te wachten dat mijn CDI zo weer doorfikt, maar mijn gevoel zegt dat het de bobines niet zijn.

Kan iemand mij hierin adviseren? Dien ik twee nieuwe bobines aan te schaffen, of moet ik de gok wagen en de oude weer aansluiten? Of zou het probleem ergens anders in zitten?

Alvast hartelijk dank,

gr Frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan