Inkorten voorspatbord en regenwater

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Ik zie bij veel rally motoren dat het voorspatbord aan de kant van het motorblok vaak erg
kort is.

Ik vind dit erg mooi en wil dit bij mijn eigen motor ook doen. Ik vraag me alleen af hoe erg je het spatbord kan inkorten ivbm. opspattend water en vuil.

Heeft iemand eenig idee op welke hoogte het water van het wiel los komt. Het lijkt me op onderstaande foto toch dat het water bij je stuur er weer uit komt?

full
 
Wat ik me dan eerder afvraag: Waarom wordt dat spatbord zover ingekort?

Het lijkt me in bovenstaand geval eerder gedaan om de radiateur te ontzien bij maximale invering en niet voor de "mooi"?

Voor de "mooi" zou ik 't persoonlijk een centimeter of 10 á 15 langer laten om zo de lijn van het kuipwerk intact te houden.
 
Laatst bewerkt:
Of zou het dan toch met de airflow en weerstand te maken hebben? typ maar eens in yze850.
Ben dan toch wel benieuwd wat de rede hier toe is!
 
Airflow voor de luchtinlaat (blok) beïnvloed je er voor zover ik kan vinden/zien niet mee (zit hoog genoeg) en de airflow voor de koeling (radiateur) wordt er alleen maar méér door onderbroken voor zover die al niet onderbroken is door het overgebleven deel van het spatbord én de beschermers om de buitenste veerpoten.

Maar ik ben nú serieus ook wel benieuwd naar de rede van het zover inkorten van dat spatbord.
 
Laatst bewerkt:
reden van het inkorten is ruimtegebrek en vastloop risico. men wil maximaal gebruik kunnen maken van de veerweg en dan zit het spatbord in de weg en maakt dingen kapot. en hoe langer het spatbord hoe groter de kans dat er iets tussen vast loopt en het voorwiel blokkeert.
en de vraag van de TS waar het water van de band af komt is overal. als er geen spatbord zit vliegt water er in een cirkel van af. dat beetje wat in de stuuropening omhoogkomt is niet veel en vanwege de hoek ook niet erg hinderlijk. omdat het grootste gedeelte tegen het blok wordt geblazen door de rijwind. mocht je er wel last van hebben kun je het stuurgat ook nog eens redelijk goed afdichten met een paar lapjes rubber en wat creativiteit.
 
Laatst bewerkt:
nee die blokkeren veel meer de airflow naar de radiateur en dat geeft bij langdurige zware belasting koelproblemen. het is en blijft een compromis tussen heel veel zaken in de race wereld en daar maak je per wedstrijd een keuze in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan