ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.146
2.130
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Zo...kerstvakantie, dus we trekken het topic maar eens uit het stof want ik had weer wat tijd om te knutselen... en gelijk twee vragen,

Ik heb de originele cockpit van de Kawa eraf gehaald en een plaatje trespa op maat gemaakt met daarin de tellers van de Laverda erin gefrommeld, die vind ik wat moderner en sportiever staan, ook kwam ik met de koppelingshandle telkens tegen de Kawa cockpit wat de draaicirkel van een olietanker opleverde |(

De oude cockpit...
full



De nieuwe cockpit met de Laverdatellers, lapje carbonfolie en het is net echt O-) ....
full


1e vraag:
Op de Kawacockpit zaten twee knipper indicatie lampjes, 1 voor links, 1 voor rechts. Die van de Laverda heeft maar 1 lampje voor linkse én rechts. Is er een manier om dit werkend op elkaar aan te sluiten? Ik heb allebei de schema's bestudeerd maar kom hier niet echt uit.

2e vraag:
Andere optie is om een rijtje met nieuwe ledlampjes erin te zetten maar dan heb ik hier graag de symbooltjes erop ongeveer zoals op onderstaande foto... die er nu op zitten zijn wat flets en geven niet echt veel licht
full


Weer iemand of deze 'symbool ledjes' bestaan? en waar te krijgen ?

Groet Rucarodi...
 
hmm... hij is wel mooi maar wel errug klein, dan valt ie een beetje in het niet bij de rest, heb nu wel via de linkjes een cluster teller van koso gevonden maar die heeft ook maar 1 indicator voor L+R...en uit de kabelboom heb ik 2 +kabels en 2-kabels die voor links en rechts zijn, kan ik die op één of andere manier op 1 indicator lampje aansluiten?

deze bedoel ik van koso...
koso Indicator Rond model 43x47mm

Groet Rucarodi...
 
Met 2 diodes moet het lukken om 1 lampje te kunnen gebruiken voor 2 richtingaanwijzer stroomdraadjes. Gewoon aan elk draadje de diode zo monteren dat er alleen maar stroom naar het lampje gaat.
 
Met 2 diodes moet het lukken om 1 lampje te kunnen gebruiken voor 2 richtingaanwijzer stroomdraadjes. Gewoon aan elk draadje de diode zo monteren dat er alleen maar stroom naar het lampje gaat.


Dus in elk + draadje een diode monteren en dan allebei op het enkele draadje van het dashboardlampje aansluiten?... ben niet zo thuis in deze materie :$
 
uit de kabelboom heb ik 2 +kabels en 2-kabels die voor links en rechts zijn, kan ik die op één of andere manier op 1 indicator lampje aansluiten?

je moet eens het schema van een ZXR750 of een KR1 bestuderen. deze hebben ook maar 1 pinker-lampje in het dashboard. + van links en + van rechts gaan gewoon alle 2 naar het lampje, en geen rechtstreekse massa-draad.
Volgens mij zoekt dat lampje gewoon massa via de draden/lampen van de echte pinkers. beetje zoals slechte massa bij remorken ;-)
 
Laatst bewerkt:
je moet eens het schema van een ZXR750 of een KR1 bestuderen. deze hebben ook maar 1 pinker-lampje in het dashboard. + van links en + van rechts gaan gewoon alle 2 naar het lampje, en geen rechtstreekse massa-draad.
Volgens mij zoekt dat lampje gewoon massa via de draden/lampen van de echte pinkers. beetje zoals slechte massa bij remorken ;-)


Als de linker raw uit is staat er massa op de + en andersom.
Zelfde systeem wordt gebruikt bij aanhangers/vrachtwagens waar de breedtelampjes continue branden maar wel meeknipperen met de richtingaanwijzer, als de raw brandt krijgt het breedtelampje 2 keer + en dooft.
Hierdoor krijg je dat de lampjes om en om knipperen.
 
Mwah....ik heb gewoon gedaan wat er geopperd werd, snappen doe ik het nog steeds niet hoe het werkt, twee plus draden, geen massa en tóch werkt 't... :?

maar goed 't werkt dus ik ben tevreden, van de week m'n eigenbouw alu-koffers afmaken en ik ben er weer klaar voor... op naar het voorjaar :]
 
Jawohl! Männerwocheende!!

Als je raw knippert geeft hij via zijn plusdraad naar het signaallampje een spanning, daardoor gaat er een stroom van de ene raw (door het signaallampje heen) naar de andere zodat er via de min aansluiting van die andere massa kan worden gemaakt. Er loopt dan stroom door drie lampjes tegelijk heen.
 
Je accu-lampje zit ook tussen twee plusdraden in, aan de ene kant je accu-plus en aan de andere kant je dynamo-plus. Je accu-lampje gaat branden op het moment dat er spanningsverschil tussen je accu en dynamo ontstaat. Daarom brandt het vaak eventjes na het starten, je hebt dan veel vermogen van je accu gevraagd, de accu spanning daalt, dus de accu-plus van je lampje wordt lager dan die van de dynamo-plus waardoor er een stroom kan gaan lopen en je lampje brandt.
 
Mwah....ik heb gewoon gedaan wat er geopperd werd, snappen doe ik het nog steeds niet hoe het werkt, twee plus draden, geen massa en tóch werkt 't... :?

maar goed 't werkt dus ik ben tevreden, van de week m'n eigenbouw alu-koffers afmaken en ik ben er weer klaar voor... op naar het voorjaar :]


Nou, die week duurde langer dan ik dacht... :z maar toch wil ik jullie mijn knutselarij niet onthouden, ik had van de donor kawa nog twee identieke helmslotjes liggen die ik wou gebruiken voor de Alu-koffers. Na een fikse brainstorm sessie het volgende bedacht...

Beugeltje om de slotjes in het deksel te monteren
full


full


In de koffers zelf een haakje gemaakt waar de slotjes achter haken zodat ze op slot kunnen
full


full


De koffers hang ik door middel van M8 slotbouten en carrosserie ringen aan het rekje
full

full


In het rekje heb ik twee inkepingen gemaakt waar de M8 slotbouten inhaken en ik de koffers mee aan het rekje hang
full


Aan de onderkant is een oud scharnier opgeofferd om te dienen als borging en beveiliging, de ene helft aan de koffer en de andere helft aan het rek, beugelslotje van Abus door het scharnier en de boel gaat geen kant meer op...
full


Het rekje zelf monteer ik met 3 M10 bouten aan het subframe van de motor
full

full

full


En alles tezamen geeft dit als resultaat...
full

full

full



Ik ben d'r helemaal trots op :9 de Alu-koffers kon ik op het werk laten maken in 2mm Alu, de rekjes links en rechts zijn gemaakt van rondstaf 10mm met wat platstaal.
Totale kosten... iets van 30 pietermannen, denk ik... *O*
De testmodellen had ik vorig jaar getest op vakantie met ieder iets van 10 kilo erin en dit ging perfect...

Groet Rucarodi...
 
Wat een mooie nette oplossing voor een bagageprobleem. In de winkel had het je minstens 600 euro of veel meer gekost. *O*

Zo heb ik een opzetstuur van mijn fiets omgebouwd om als bagage beugeltje te dienen. Van Moto Guzzi zelf koste dat 189 euro,..

Ik hou van zulke oplossingen omdat het kan,...ik begrijp dat je er blij en trots van wordt als je zoiets maakt en gemaakt hebt. ;)
 
Mooi gedaan Ruud!

Als je nu één van die koffers wat verder uitbouwt, met wat stangen en zo om aan de motor te koppelen, en een subfreempje. Dan doe je er nog een wiel aan vast en....... je hebt een zijspanmotor!!!!!!

Blijft de vrouw lekker droog en we kunnen op het mannen-weekend een zak aardappelen extra meenemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan