Even voorstellen, een nieuwe naked: Brammo Empulse

kingcharles1666

Die hard MF'er
17 aug 2009
349
1
Hi, sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een naked bike. Ik heb de overstap gemaakt van een Vectrix motorscooter naar een Brammo Empulse.

Nou kan ik me voorstellen dat jullie nog nooit van deze merken hebben gehoord dus even een korte introductie:
Vectix: Amerikaanse fabrikant van Elektrische motorscooters (ondertussen failliet en verdwenen).
Brammo: Eveneens Amerikaanse fabrikant maar dan van Elektrische motorfietsen. Zeer actief in de wegracerij in Amerika en winnen met hun elektro bikes van benzine bikes in reguliere AMA races :}

Er zijn van mijn Brammo Empulse 2 uitvoeringen, een R-versie met 27nm extra koppel in de elektromotor en volledig instelbare vering en mijn uitvoering: de E1 met half instelbare vering en "slechts" 63nm aan koppel.
Brammo maakt ook nog een "urban" bike: Enertia+

Mijn Empulse heeft verder 6 versnellingen en een topsnelheid van 177km/h.
Bereik voordat je moet bijladen is 100km wanneer je gemiddeld 90km/h rijdt. Bijladen duurt 2,5 tot 3 uur.
Net als de Vectrix is ie voornamelijk bedoeld als woon-werk fiets maar omdat ik nu 2,5 keer zo ver kan komen zal ik er wel meer ritjes mee gaan doen.

Maar omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
14232399699_4cab58b34f_o.jpg


14239814127_19c229a262_o.jpg
 
Hey, ik wist niet dat je hem al had, prachtig ding! Ik heb enkele weken geleden op de zero proef gereden, en moet zeggen ja, dit is de toekomst. Echter moet voor mij het kantelpunt nog komen, ik zou hem 6 jaar moeten rijden om "break even" te komen met de aanschafprijs ten opzichte van een nieuwe motorscooter, das mij nog net iets te lang. Ik zal nog even geduld moeten hebben!
 
Nou het is wel wennen hoor dat elektrische gedoe.

Het is gewoon een nieuwe categorie motorfietsen. Net zoals niet iedereen voor een HD gaat zal ook niet iedereen voor een El.Moto gaan.
Toch denk ik dat er genoeg mensen voor te porren zijn vanwege de unieke kwaliteiten die een El.Moto heeft.

Die doelgroep is nu nog piepklein maar ik denk dat hoe meer mensen een keer proefrijden hoe meer dit als serieuze optie gaan zien. Maar ja, ik heb natuurlijk wel een beetje een vooroordeel...
 
Mooi ding, moet hier toch eens op gaan rijden. :]
Vorig weekend wel even op een BMW C Evolution gereden, elektrisch rijdt best lekker, enige nadeel is gewoon het gemis aan geluid. Goed, rust is lekker, maar wat mij betreft binnen de bebouwde kom gevaarlijk. Eigenlijk zou er een geluidsmodule op moeten zitten met een geluid naar keuze; 2-takt (diverse # cilinders), 4-takt (diverse # cilinders), turbinemotorgeluid, grasmaaier, koffiezetapparaat. :P

Cockpit en koplamp lijken wat van de MT-03 te zijn afgekeken, maar dat zei ik al op de Motorbeurs Utrecht. Hoop nog wel een keer langs de importeur te gaan (en al contact mee gehad), ik zit alleen wat slecht in mijn tijd dit jaar.
 
Mooi ding, moet hier toch eens op gaan rijden. :]
Vorig weekend wel even op een BMW C Evolution gereden, elektrisch rijdt best lekker, enige nadeel is gewoon het gemis aan geluid. Goed, rust is lekker, maar wat mij betreft binnen de bebouwde kom gevaarlijk. Eigenlijk zou er een geluidsmodule op moeten zitten met een geluid naar keuze; 2-takt (diverse # cilinders), 4-takt (diverse # cilinders), turbinemotorgeluid, grasmaaier, koffiezetapparaat. :P

Afgelopen 4,5 jaar nooit problemen mee gehad. Maar je kunt er natuurlijk ook een fietsbel opschroeven *D
 
Daar zou ik ook wel eens een dagje.. eh 100 kilometer mee willen sturen. :Y :9
 
Afgelopen 4,5 jaar nooit problemen mee gehad. Maar je kunt er natuurlijk ook een fietsbel opschroeven *D

Of toeteren. Toen ik even een ritje ging maken op een open dag bij Arie Molenaar Motors, ging niemand aan de kant, omdat ze 'm niet hoorden. Ook heb je wel eens fietsers die zo oversteken zonder om te kijken, 'omdat ze toch niets hoorden'. Beetje geluid kan geen kwaad. Als ik fiets en er schiet ineens een elektrisch scootertje voorbij, dan wil ik ook nog wel eens een beetje schrikken. Maar we zullen zien in de toekomst of toch geluid maken nodig is of niet.

Hoe dan ook, die Brammo Empulse is een vet ding om te zien.
 
Mooi ding! Zes versnellingen op "iets elektrisch" is volgens mij wel redelijk uniek...en ik vraag me ook een beetje af waarom dat nodig is. Desalniettemin een mooi apparaat! Sowieso elektrisch +1 :)
 
Mooie vormgeving
Voor woonwerk verkeer kan ik me nog bedenken dat zo'n electric bike ideaal is

Maar voor de hobby niet

Veel veilige kilometers er mee :]
 
Mooi ding! Is er ook een rooie? ;)

Hoe ons op de hoogte hier!

Ja, ik zal mijn ervaringen zeker bijhouden in dit topic. Ik heb een LoobMan ketting oiler gemonteerd en daar zal ik binnenkort wat foto's van bijplaatsen. (hoort op een woon-werk fiets toch?)

Rode Empulse:
IMG_4574-L.jpg
 
Hierbij mijn installatie van de LoobMan chain oiler. LoobMan Motorcycle Chain Oiler Loobman chain-oiler - Home page
Kosten incl. versturen was 27 Euro.

Ik ben nogal lui aangelegd en het enige wat mij deed twijfelen over de Empulse was het moeten smeren van de ketting. Gelukking zijn er dus ketting oilers waardoor ik nu alleen nog maar met een doek 1x per week de ketting even hoef af te wrijven.

De werking van deze oiler is op basis van de zwaartekracht en je bepaalt het moment van smeren zelf door een knop in te drukken waardoor er een kleine dosis olie in het slangetje loopt. Deze dosis loopt dan langzaam naar beneden waar het uiteindelijk aan beide kanten van het achtertandwiel terecht komt. Door het draaien van het tandwiel slingert de olie dan op de ketting.
Super eenvoudig systeem dus, je hoeft niets af te stellen en je kunt zelf de smering bepalen.
De olie die ze aanraden vanuit LoobMan is 10W40 en dat gebruik ik ook (had ik nog in de schuur). Het schijnt dat kettingzaag olie ook goed werkt maar voorlopig hou ik het bij 10W40.

Ik heb het reservoir aan het linker frame van de bijrijder voetsteun vastgemaakt. De plek is ideaal want zo kan ik er makkelijk bij (tijdens het rijden zelfs al een keer gebruikt) en ook is het makkelijk bijvullen zo.
In de instructie staat dat je de slang zo kort mogelijk moet houden om te zorgen dat ook bij korte ritten alle olie op de ketting komt. En vanaf de linker voetsteun naar het achtertandwiel was ook de kortste weg. Mijn ritje naar de sportclub van 7 kilometer bleek iets te kort. Dus je moet wel langer dan 10 minuten rijden voor een volledige smering. Geen drama trouwens er ligt alleen een druppeltje olie op de grond waar je parkeert.

Hieronder een foto van het reservoir aan de linker voetsteun
14232454260_8b9c8b30da_b.jpg


Ik heb geprobeerd om alles zo veel mogelijk uit het zicht te houden, maar voor het reservoir had ik niet veel keus. De slang is wel vrijwel geheel uit zicht en ook het vorkje waarmee de olie op het tandwiel komt is vrijwel niet te zien. Omdat de achterbrug ten opzichte van de voetsteun beweegt heb ik de slang wel wat bewegingsvrijheid gegeven natuurlijk.

Hieronder een foto van hoe de slang loopt
14417919884_96aaf3efc5_b.jpg


En een foto van de zijkant
14395934776_28ac95fe14_b.jpg


Hieronder een foto van het vorkje waarmee de olie op het tandwiel wordt gevoerd. En ja dat zijn stukjes Ty-Rap die gebruikt worden :)
Slim bedacht van ze want wanneer die verslijten zijn ze makkelijk te vervangen!
14417915384_0f62fa26e9_b.jpg


Van onderaf gezien
14439236803_497a4fa130_b.jpg


Nu 400 kilometer ermee gereden en werkt prima.
 
geniaaaaal smeersysteem, ik heb t zelfde idee, Osco, maar die was vele male duurder en niet met zo,n ingenieus systeem om het op deze manier via je tandwiel aan te brengen.
 
Ja, die versnellingsbak snap ik ook niet.

Dat is een ingewikkeld technisch verhaal.
Topsnelheid van een elektromotor heeft te maken met de hoogte van het voltage wat er beschikbaar is. Helaas hebben de huidige (betaalbare) motoren een voltage iets boven de 100 Volt. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat een motor controller die meer dan 150 Volt aankan enorm veel duurder wordt.

Hoog voltage motorfietsen zijn er wel (Mission Motorcycles, Energica Ego, Lightning) maar die zijn dus kostbaar. Die hoog voltage motorfietsen hebben allemaal maar 1 versnelling (1 overbrenging/direct drive). En met een directe aandrijving moet je dus kiezen voor een relatief zware vertanding om een goede topsnelheid te krijgen of een lichte vertanding om een goede acceleratie te hebben. Beide lukt dus alleen wanneer het voltage hoog genoeg is.

Dus om zowel een hoge topsnelheid mogelijk te maken en ook een goede acceleratie te behouden heeft Brammo bij de Empulse gekozen voor een versnellingsbak.
Andere voordelen die Brammo aangeeft:
-Lijkt meer op een traditionele motor (eens, want het is leuk om te schakelen)
-Geeft meer motor-rem gevoel door het kunnen terugschakelen (zo kun je ook rem energie terugleveren aan de accu)
-De mogelijkheid om de elektromotor in het ideale toerengebied te houden zodat deze het meest efficient is. (wordt volgens mij weer teniet gedaan door verliezen in de bak ten opzichte van direct drive...)
-Meer trekkracht vanuit stilstand (zeker wanneer je met passagier rijdt belangrijk!)

Neem het verschil met een Zero die alleen direct drive heeft (vergelijkbare prijsklasse), die is minder snel van z'n plek (zeker met passagier) en heeft een lagere topsnelheid.

Dus totdat er betaalbare hoog voltage motorfietsen komen is een versnellingsbak gewoon beter. Tenzij je 30-50.000 euro hebt liggen, dan kun je nu al een Mission, Energica of Lightning kopen...
 
Even een update nu ik de eerste 3000 kilometer er op heb zitten.
14824176819_0d23ca60d2.jpg


Mocht iemand deze fiets trouwens in gedachten hebben dan moet je weten dat de Brammo Empulse modellen nu tijdelijk (tot 31 oktober) een dikke 5000 Euro afgeprijsd zijn!!!
Zie ook Electrified Power | Cummins Inc.

Range ervaring tot nu toe: nog steeds 100 kilometer. Met range bedoel ik rijden zoals je ook op een andere motor rijdt. Ik heb ook een keer 120 kilometer gehaald maar toen heb ik me ook overal keurig aan de maximum snelheid gehouden.

Net zoals iedereen heb ik de laatste weken erg veel in de regen gereden ;( en heeft de Empulse ook vaak in de regen geparkeerd gestaan. En ik ben niet geëlectrocuteerd! *O* Ook werkt alles prima in de regen en heb ik geen vervelende storingen gezien. Alleen de knipperlichten hebben last van vocht want de glaasjes beslaan nu aan de binnenkant. Daar ga ik straks even naar kijken. (als het even droog is...)

Ook heb ik laatst een stukje over de dijken gereden in de buurt van Culemborg samen met een Zero SR eigenaar. Dat was erg leuk want inhouden hoeft niet, je maakt toch geen herrie. De bordjes die motorfiets eigenaren manen tot rust waren niet voor ons!
14983490525_5db5f96326_b.jpg


Sturen: Top, dit ding stuurt echt super.
Banden: De standaard Continental SportAttack 2 banden die er op zitten zijn erg fijn, ook in de regen veel grip.
Vering: Sportief zullen we maar zeggen. Gaat wel goed over drempels.
Remmen: Veel remkracht. Geen ABS maar wel veel gevoel. Achterrem heeft wel wat kracht nodig.
Licht: Matig maar wel beter dan mijn vorige fiets. Zit te denken over een HID kitje.
Loobman oiler: Werkt prima!

Kosten voor 1e 3000 kilometer:
1 liter versnellingsbakolie a 16,50 Euro. Moet na 1e 1000 kilometer gewisseld worden en daarna elke 5000 kilometer (zelf gewisseld)
Brandstof: 69 Euro (100Wh/km en 23ct/kWh)
Totaal: 85,50 Euro
Per kilometer: Afgerond 0,03 Euro (0,0285)

Nog even een fotootje, er was laatst een "All American Day" in de buurt en omdat de Brammo een Amerikaanse motorfiets is mocht ik op het terrein parkeren tussen de Harley's en Buells. Eerst dachten ze dat ik op een Japanner binnenkwam maar gelukkig zit er een "build in the USA" sticker op *D
De Brammo trok best wat bekijks en wat mij verbaasde was dat zo weinig mensen wisten dat er al elektrische motoren te koop waren.
14512700039_8b6d655b74_b.jpg
 
Model van de motor is best mooi, heb deze dacht ik ook op de motorbeurs gezien, alleen het bereik en de prijs van de motor viel me nogal tegen, wat is eigenlijk het gewicht van de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan