motor aanpassen voor supermoto

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Mannen,

Ik heb een husqvarna tc449 crosser omgebouwd naar supermoto (Sumo). Nu wil ik de motor wat meer geschikter gaan maken voor dat werk. De motor is behoorlijk lang en hoog; niet ideaal voor de kartbanen waar ik doorgaans op rij.
Het inkorten van de veerpoten, achterbrug of evt verzetten van t balhoofd, etc is t probleem niet, maar voordat ik ergens de slijptol in zet ( :+ )heb ik wat info nodig. Heb al wat jongens uit de sumo wereld gecontacteerd, maar tot op heden weinig concreets. Vandaar dat ik het hier probeer.
Wie kan me vertellen wat een goede gewichtsverdeling voor een sumo zou zijn?
Hoe kan ik bepalen wat de ideale rijhoogte is?

Mocht iemand me met de juiste persoon in contact kunnen brengen zou ik dat ook super vinden.
 
@ zeroground: dat ben ik nu van plan, althans ik heb contact met iemand die een paar van die 449's op hoog niveau in t team heeft zitten. Hij kan me vertellen wat ik hoeveel aan moet passen.

@ borrol: t probleem met uitproberen is dat dat niet meevalt. Ik kan niet zomaar ff verschillende balhoofdhoeken uitproberen en ook mn achterbrug 3X inkorten is lastig. Nou hoeft dit ook niet omdat ik ook nog met mn as een cm of 2/3 speling heb in de brug, maar het is toch fijn als ik t wiel niet opnieuw hoef uit te vinden. Dus zoals je zelf al zegt; ik moet t van iemand afkijken die er ervaring mee heeft en die heb ik nu gevonden. Heb links en rechts ook nog wat mensen gesproken en die zeiden ook de brug 1,5 korter (of de assleuven uitfrezen, maar dan heb je die 2/3cm speling niet meer) en de voorpoten 3mm dichter naar de balhoofdpen toe. Voor de voorvork kan ik (als ik vlees genoeg heb in de kroonplaten) wel spelen met 1,2,3 of 4 mm offset, maar dat moet ik nog ff bekijken. De motor moet ook nog omlaag en daar adviseerde iemand (met ervaring met de 449) om de voorpoten 3cm in te korten en de achterschokker 1cm. Dus ik ben al iets wijzer.
 
Naja t wiel opnieuw uitvinden hoeft ook al een poosje niet meer hoor. In 1999 had hier in Nederland nog niemand van Supermotard gehoord, dat is nu wel anders, je kunt alles op maat kopen. Alleen moet je wel een aardig budget hebben, dan kun je alles zo kopen en op je fiets bouwen. :')
Maar beschik je niet over een enorm budget dan kun je nog steeds een eind komen door zelf je onderdelen aan te passen. Als je maar weet waar je moet beginnen, en zo te lezen ben je daar ondertussen wel achter.
Voor het aanpassen/inkorten van je voor-poten kun je ook eens bij grasbaan rijders gaan horen. Mijn ervaring is dat als er grasbaan staat het goedkoper is dan wanneer je het woord Supermoto laat vallen, voor het zelfde werk. ;)
 
Daag Oma!

Even een update:
Helaas nog geen nieuws van het Duitse team, maar wel vanuit een andere hoek. Ik heb een Engels team dat ook wk's rijdt gemaild en zij waren heel behulpzaam. Zij gaven aan dat ze voor het aanpassen van een aantal onderdelen de maten van de sm450rr aanhielden. Uiteraard rijden zij niet met veel standaard onderdelen, maar ik kan er een heel eind mee komen. Heb afgelopen weekend op het onk sumo in Enter van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motor van Robin Heeringa op te meten, dus ik heb alle maten die ik nodig heb.
Ben nu nog even druk met de herinrichting van mn werkplaats, maar zodra die klaar is en alle motoren staan op hun eigen plek dan begin ik aan de 449 (en de revisie van de 510)
Allereerst maar eens wat sumo-motoren wegen om te zien hoe de gewichtsverdeling is. Vervolgens de rijhoogte en de offset van de voorpoten aanpassen (zoals bij de 450rr) en dan kan ik middels de gewichtsverdeling berekenen hoeveel er van de brug af moet om de juiste verdeling te krijgen. De man uit Engeland zei dat dat om en nabij de 25mm zou zijn (+/- 5mm) afhankelijk van wat kleine variabelen.
Ik zal de bevindingen hier posten mocht iemand t boeien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan