AFR richtlijnen tbv afstelling CBR900 (carbs)

24 jun 2009
36
0
Ben mijn CBR900 carburateur fiets aan het afstellen met een lambdasensor.
Graag wou ik wat richtlijnen qua AFR waardes, het makkelijkste is denk ik om dit schematje in te vullen:

Stationair: ...

--------------------------------------Gasstand:
-----------------------------Laag-----Middel-----Hoog
----------------Laag---------...---------...---------...
Toerental:----middel-------...---------...---------...
----------------hoog ---------X---------... --------...


Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een hoop waarden uit een matrixje ingegeven zijn door technische (on)mogelijkheden. En niet per definitie omdat het ideaal is.

Even in gedachten houden dat het gebruikt gaat worden voor carbs.

Misschien kan ik het beter anders verwoorden. Ik denk dat het ts heel veel inspanning gaat kosten om de eerder genoemde waaden te reproduceren.

Zoals ik al eerder zei is dat absoluut niet de bedoeling, meer in globale zin, zoals hier beschreven:

Mijn vraag ging er iig alleen om dat ik weet hoe rijk hij moet staan bij vol gas (12.5 - 13.5AFR dus) hetzelfde voor stationair (zal in mijn geval rond de 15 - 15.5AFR worden) en bij half gas/toeren dus rond de 14.5

En dat is nog steeds hetgene waar ik bevestiging van moet hebben van een kenner
 
Die vraag is de hele reden voor het beginnen van het topic!
Maar heb nog niet antwoord gehad daarop door iemand met ervaring, wel zijn er n heel hoop andere problemen zijn aangedragen wat natuurlijk prima is, maar daar heb ik er nu even genoeg van.

Wat betreft fabrieks af verschillende sproeiers, ja dat klopt 1 maatje, maar we hebben het hier over een motor die niet meer standaard is en er een dynojet setje in zit.
De gemiddelde persoon die prima een carburateurfiets kan afstellen haald het in dat geval echt niet in zijn hoofd om verschilende sproeiers te gebruiken.Jezusmina mensen, natuurlijk kan het altijd beter maar dat vraag ik toch niet?
Ik heb 1 sensor en heb hulp nodig om daarmee af te stellen, de meeste mensen stellen gewoon af op gehoor en gevoel en ik probeer het nu een stukje preciezer nog te doen, wat is het grote probleem?


No offence ik waardeer de input, maar het mist het doel van het topic een beetje, en ik merk dat dat vaak gebeurd op het motorforum.Ook dit weet ik, maar is iets wat ik gewoon een keer wil proberen, je komt geen stap verder als je altijd alleen maar focust op wat er mis kan gaan.



IK heb gemerkt, dat soms hele kleine dingen een grote invloed hebben op de uitlaatgas samenstelling. Zelfs een kleine afwijking in de synchronisatie, zorgde er bij meting voor, dat de AF waarden van een motor niet klopten. Na synchronisatie, waren de waardes nagenoeg perfect. Zoals Martell al aangaf, 3 te rijke cilinders en 1 te arme kunnen samen een perfect beeld geven, terwijl er niets van klopt. Als je het zeker wilt weten, zal je op alle 4 cilinders afzonderlijk moeten meten. Zoek iemand op, die je 4 mooie boutjes op de uitlaatbochten kan lassen en meet op alle 4 cilinders. Anders loop je het risico, dat je jezelf voor de gek houdt. Mijn opmerking was niet om pietluttig te zijken, maar gebaseerd op ervaring uit de praktijk.
 
Je hebt gelijk wat toerental betreft maar er zit wel degelijk verschil in de gewenste AFR bij verschillende belastingen (rijker bij vol gas als bij weinig gas)

Die run is uitsluitend bij volgas genomen en ik verzeker je dat hij een andere AFR heeft bij bijv halfgas, de vraag is dus alleen wat dan een handig mikpunt is.

Wat bedoel jij eigenlijk met " volgas " . Bedoel je dat het gas vol tegen de stuit gaat terwijl de motor in de toern klimt. Of bedoel je het einde van het toeren gebied van de motor? :?

En wat is eigenlijk je doel met je motor, cicuitfiets? :)
 
Wat bedoel jij eigenlijk met " volgas " . Bedoel je dat het gas vol tegen de stuit gaat terwijl de motor in de toern klimt. Of bedoel je het einde van het toeren gebied van de motor? :?

En wat is eigenlijk je doel met je motor, cicuitfiets? :)

Vanaf een middel tot hoog toerental met de gashendel vol gedraaid.

Eigenlijk moet ik spreken van volle belasting.

Ik snap dat lager in de toeren de vacuumschuif in de carb nog niet volledig open kan zijn zoals eerder besproken.
 
Deellast A/F kan je beter op de weg meten als op een ongeremde bank vanwege de andere weerstand.

Ik stel alleen mijn turbomotor project af met een A/F meter en daar gelden toch andere waardes voor dus vandaar verder geen advies van mijn kant...
 
Even niet lullig bedoeld, maar wat probeer je precies te bereiken?
Als de A/F zo ongeveer op 13 door het hele toerengebied staat is het toch goed?
Aan brandstofverbruik ga je geen verschil merken...

Ik ben net als meneer hier boven ook met een A/F meter bezig, en zo rond de 13 loopt ie het mooist.
Als ie 14 of hoger aangeeft loopt ie al niet lekker meer...

Ik heb op mijn Land Rover extractors en een andere uitlaat geknoeid, en de benzinedrukregelaar was niet goed, verstelbare drukmeter op geschroeft, toen met de A/F meter aan het spelen geweest, en met een injectie loopt ie ook op de hogere waardes, 15 - 17 nog heel aardig
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan