Draait de waterpomp?

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Ik vraag mij af, de vuldop verwijderd en wat kvs bijgevuld, vervolgens de motor gestart om
eventueel lucht in het systeem te laten ontsnappen. Nu viel mij het op dat ik geen enkele beweging waar nam in het water wat tot de vulmond staat, klopt dit dat je niets waarneemt
of kan de waterpomp defect zijn. Motor temperatuur staat snel net iets onder het rode veld,
en dat veranderd nauwelijks. Terwijl de temperatuurmeter van mijn andere Maxim
ruim onder de rode streep staat en blijft.
 
Ik weet niet hoe het koelsysteem van een maxim is samengesteld, maar:

In een tankje zie je ook niet direct beweging in de kvs omdat het geen doorstromende functie heeft.
Het zit er als expansievat en buffer.
Ook bij een radiateur zie je bij koude motor niet direct stroming, eerst moet de thermostaat openen.

Zie je bij die andere maxim wel direct beweging dan?
Dat de temperatuurmeter iets hoger staat dan bij jouw andere motor hoeft niets te zeggen.
Dat kan ook aan de voeler liggen.

Hoe dan ook, zolang het ding niet aan de kook gaat...
 
Ik had de koude motor maar even gestart met weinig gas erop, ik had eigenlijk wat geborrel of iets verwacht. Vuldop + thermostaathuis zit thv het balhoofd dus vrij hoog. Dat de thermostaat eerst moet openen dat is wel een goeie. De andere Maxim is onderweg. En koken heb ik nog niet mee gemaakt,
wel dat ik dacht voor een stoplicht, tijd dat de ventilator gaat draaien maar dat gebeurde niet.
Maar ja 30 jaar oud hé.
 
Ik had de koude motor maar even gestart met weinig gas erop, ik had eigenlijk wat geborrel of iets verwacht. Vuldop + thermostaathuis zit thv het balhoofd dus vrij hoog. Dat de thermostaat eerst moet openen dat is wel een goeie. De andere Maxim is onderweg. En koken heb ik nog niet mee gemaakt,
wel dat ik dacht voor een stoplicht, tijd dat de ventilator gaat draaien maar dat gebeurde niet.
Maar ja 30 jaar oud hé.

Wel op zn zijpoot ontlucht? In alle slangen geknepen om de lucht er uit te duwen? Gekeken op het blok en in het boek of er eventueel ontluchtingsschroeven opzitten?
 
Wel op zn zijpoot ontlucht? In alle slangen geknepen om de lucht er uit te duwen? Gekeken op het blok en in het boek of er eventueel ontluchtingsschroeven opzitten?


Alles wat jij schrijft heb ik dus niet gedaan, morgen maar is aan de slag.
Donderdag een tocht van ca 400 km dus wel fijn als alles werkt, zit wat rustiger.
Geloof dat het ook nog 27 graden wordt. ;)
 
Alles wat jij schrijft heb ik dus niet gedaan, morgen maar is aan de slag.
Donderdag een tocht van ca 400 km dus wel fijn als alles werkt, zit wat rustiger.
Geloof dat het ook nog 27 graden wordt. ;)

Wat ik opnoem zijn een beetje de basics, ontluchtingsschroeven heeft de ene motor wel en de andere niet, dus even in het boek kijken. In de slangen knijpen krijg je de meest lucht er mee uit.
 
Over het niet aanslaan van de ventilator, even de thermo-schakelaar overbruggen. Weet je gelijk of het de ventilator is, of het thermo-schakelaartje wat kapot is. Ik weet uit (een vervelende) ervaring dat het je de koppen kan kosten als de boel oververhit raakt.
 
Laatst bewerkt:
De waterpomp van een maxim x is tandwielaangedreven....zie zou eigenlijk altijd moeten draaien.
Ik zou het eerder zoeken bij de thermostaat.

Een Maxim X heeft wel de neiging om relatief warm te worden, is niks mis mee zo lang hij niet echt het rood ingaat...

waterpomp1.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan