Twee TomTom's doorgebrand na reparatie accu

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Hallo allen!

Ik zit momenteel in een vervelende situatie en ik hoop dat iemand even de tijd wil nemen om onderstaande tekst door te nemen en zijn mening te spuien over wat nu redelijk is.

Drie dagen geleden heb ik de motor naar een garage gebracht. De startmotor wilde niet meer behoorlijk rond draaien en het leek erop dat de accu overleden was. Mijn dimlicht werkte echter toevallig ook ineens niet meer. Daarbij wilde ik vandaag met de motor op vakantie dus ik heb in plaats van zelf een nieuwe accu te plaatsen heb ik er toen voor gekozen om 'm naar de garage te brengen en eerst te laten doormeten om er zeker van te zijn dat het echt alleen de accu was.

De garage heeft gemeten en geconcludeerd dat de accu en de lamp het beiden hadden begeven. Deze zijn vervangen (130e) en alles leek weer prima te werken.

Welnu, mijn motor heeft ook een usb aansluiting die rechtstreeks naar de accu loopt, deze heb ik een jaar lang zonder problemen gebruikt voor mijn TomTom. En nu, drie dagen na het vervangen van de accu, ben ik erin geslaagd om twee(!) TomTom's direct na het aansluiten op de USB door te branden. De eerste was gisteren tijdens het proefrijden om te kijken of m'n bagage voor de vakantie goed zat. Deze TomTom leek gewoon niet aan te willen, wat ik raar vond. Daarom heb ik vanochtend m'n tweede TomTom gepakt, en toen ik hier de kabel in deed kwam er een plof rook uit de onderkant van de TomTom en was ook deze TomTom einde verhaal.Toen was het voor mij dus ook meteen duidelijk wat er met de eerste TomTom was gebeurd.

ANWB is net komen kijken, kon geen rare dingen vinden met de aansluiting van de USB kabel op de accu. Dus ik ga nu terug naar de garage (twee uur heen rijden en doei vakantie voor vandaag :/ ) om te kijken wat zijn kunnen vinden.

Opzicht al een aardig gesloten verhaal, maar heeft iemand iets van advies voor als ik straks bij de garage kom? Ik ben bang dat ze niets kunnen vinden. Maar een jaar lang geen problemen en dan twee TomTom's die direct na het aansluiten doorbranden, dan moet er bij het vervangen vd accu toch een klink in de kabel zijn gekomen of niet?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
nee, maar waarschijnlijk / misschien wel een shunt weerstand om piekspanningen op te kunnen vangen.

Ik gebruik voor de TT geen 7805, maar de 78S05, gekoeld door het frame. Werkt feilloos, al jaren.
 
nee, maar waarschijnlijk / misschien wel een shunt weerstand om piekspanningen op te kunnen vangen.

Ik gebruik voor de TT geen 7805, maar de 78S05, gekoeld door het frame. Werkt feilloos, al jaren.


die ik gezien heb hebben een voeding van 9Volt nodig om te kunnen werken,
daarom ben ik in de boot naar analoog gegaan.

ik wil nu ook iets op de motor maar geen grote analoge klok, vandaar mijn vraag.
 
vraagje;
heeft dit metertje geen constante spanning nodig van een 9 V batterij om te kunnen meten?

Ja, Dat klopt!
Dit metertje heeft geen constante 9 volt nodig, je sluit hem direct aan op de te meten spanning, die hij daarna netjes weergeeft

Nauwkeurigheid durf ik niet te zeggen, ik hem hem na het overlijden van mijn spanningsregelaar in de motor gedrukt, geeft netjes de laadspanning weer op de accu 12 - 15 volt en alles daartussenin

Benieuwd of de TS het naar zijn zin heeft in Zwitserland.. ?
 
Laatst bewerkt:
voordeel van de 7805 is dat ie een thermische shutoff heeft waarbij de uitgangsspanning 0 wordt. In mijn ervaring zijn die dingen amper kapot te krijgen en als ze al stuk gaan komt er gewoon geen spanning meer uit. Iets opblazen door een te hoge uitgangsspanning lukt alleen als je de specs voor de ingangsspanning ver te buiten gaat. Maar het is niet zo'n efficiënt systeem... om een beetje laadstroom voor je tomtom te maken zou je er al 2 parallel moeten zetten, en bijbehorende hitteproblemen oplossen.

Dus vandaar die simpele schakelende dingetjes met inderdaad een minuscuul trafootje erin. Werkt meestal ook wel goed :)
 
Ja, Dat klopt!
Dit metertje heeft geen constante 9 volt nodig, je sluit hem direct aan op de te meten spanning, die hij daarna netjes weergeeft

Nauwkeurigheid durf ik niet te zeggen, ik hem hem na het overlijden van mijn spanningsregelaar in de motor gedrukt, geeft netjes de laadspanning weer op de accu 12 - 15 volt en alles daartussenin

Benieuwd of de TS het naar zijn zin heeft in Zwitserland.. ?


dank je.
 
voordeel van de 7805 is dat ie een thermische shutoff heeft waarbij de uitgangsspanning 0 wordt. In mijn ervaring zijn die dingen amper kapot te krijgen en als ze al stuk gaan komt er gewoon geen spanning meer uit. Iets opblazen door een te hoge uitgangsspanning lukt alleen als je de specs voor de ingangsspanning ver te buiten gaat. Maar het is niet zo'n efficiënt systeem... om een beetje laadstroom voor je tomtom te maken zou je er al 2 parallel moeten zetten, en bijbehorende hitteproblemen oplossen.

Dus vandaar die simpele schakelende dingetjes met inderdaad een minuscuul trafootje erin. Werkt meestal ook wel goed :)
Heb zelf enkele jaren zonder (laad)probleem een auto-TomTom op mijn motor gehad die gevoed werd door een enkele van een koelplaatje voorziene 7805, een TT heeft geen 1 A nodig om te werken anders zou dat ingebouwde accuutje wel wat eerder leeg zijn. TT ging pas stuk na wat overmatige trillingen en een regenbui te veel.
Neemt niet weg dat een schakelend voedinkje misschien beter is, dat ik toch een 7805 gebruik is gewoon luiheid en gemak, pak zo'n ding gewoon uit mijn onderdelenvoorraadje.. Buiten dat heb ik meer vertrouwen in een 78xx dan die zoveelV naar 5V omzetters uit de 1 Eurobak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan