[XT660X] Ik hoor alleen klik na duwen op startknop

Kepel

Die hard MF'er
12 aug 2013
622
8
Peel en Maas
Hi,

Ik heb een vraagje. De laatste tijd start mijn XT660X (2005) niet.
Als ik op de startknop duw hoor ik alleen klik. Deze klik lijkt uit de buurt van de startmotor te komen.
Duw ik gelijk daarna weer op de startknop dan slaat hij wel aan. Het niet starten doet hij niet altijd. (willekeurig)

Wat heb ik gemeten heb:
accu: 12.9 v in rust;
accu: 14.6 v als de motor loopt;
accuspanning op de accu: zakt even naar 10.5 v als ik de motor start;
Het startrelais (die onder de zijkap langs de accu) geeft tijdens het starten 8,5v - 9v door naar de startmotor. (Een beetje weinig als je het mij vraagt)

Ik ben een beginner qua sleutelen betreft.
Waar denken jullie dat het probleem zit. De accu, start relais of startmotor?
Zijn er nog meer manieren iets te testen uit te sluiten ?
 
wat-gij-niet-wilt.png
 
uit die V1 = V2 + V3 + V4 meting blijkt naar mijn idee duidelijk dat het probleem wat je af en toe hebt in de plus zijde te doen is. 0,13 is gewoon goed, massa van je startmotor is dus prima.
0,5V spanningsval in de plus zijde is wat veel.

Dit kan komen door:

- rotte accuklem of slechte verbinding
- kabel naar startrelais, aansluiting op startrelais
- het startrelais zelf
- kabel tussen relais en motor, aansluiting op beide

je kunt de meting misschien nog "opsplitsen" zodat je precieser weet waar de overgangsweerstand zit. Je probleem komt waarschijnlijk terug op het punt waar je nu al het hoogste spanningsverlies meet.

Als ik moest gokken zou ik trouwens ook beginnen met een nieuw startrelais. maar eerst even goed meten kost je alleen wat tijd...
 
Zet een richtingaanwijzer lampje over het startrelais en 1 over de startmotor en wanneer je start en hij doet alleen klik, gaat dan een lampje branden? Waar het lampje gaat branden zit de onderbreking (lampje van de startmotor gaat ook branden als hij wel start)