Startmechanisme inwending in blok CBR1000F

John1964

MF'er
10 jul 2012
45
0
Sittard
Hallo medegenoten,

Ik heb de startmotor vervangen van mijn CBR1000F (SC24) omdat deze (dacht ik slecht of defect was).

Klacht was : soms zwaar het blok kunnen rond draaien en soms een soort doorslippen dus niet rond draaien van het blok met starten. Soms goed het blok rond draaien.

Accu was ook matig, die is ook vervangen door het juiste model.

Nu heb ik begrepen dat er een soort centrifugaal mechanisme zit in het blok waar de startmotor op aandrijf. Het lijkt wel vaak dat dit mechanisme niet vrij komt waardoor de startmotor direct de motor wil aandrijven als je start maar er nog geen voldoende snelheid / kracht heeft. Vergelijk het met een boormachine die zonder dat je hem start al in het materiaal duwt waardoor deze ook moeilijk kan aanlopen.

De motor heeft ruim een half jaar gestaan zonder te starten en of te rijden natuurlijk.
De eerste twee dagen werkte het goed na deze periode maar daarna begon dit probleem zich voor te doen.

Hedenmorgen heb ik olie ververst in de hoop dat dit misschien enige reinigende werking heeft ook op dit mechanisme. Maar of dit de klacht zal verhelpen is de vraag?

Motor start wel maar draait in begin te zwaar dus rond eerst, daarna start hij pas als hij op snelheid komt.

Soms duurt dit 3 seconden, soms iets langer. Ook als hij warmer is. Dan moet ik meerdere keren de startknop indrukken ( lijkt wel of hij niet in komt in het blok waar hij iets moet meenemen voor rond te draaien en of hij loopt te zwaar en moeizaam aan).

Iemand bekend met dit probleem of al eens opgelost?

Verder een fijne motor en ook als startmotor draait zoals het hoort direct starten.

Bedankt alvast.
 
Hebben startkoppeling vervangen, vier uur werk en 132,- voor onderdeel.

Prima gegaan en met wat handigheid hoeft blok niet uit elkaar, kan makkelijk zo gebeuren mits je handig bent en geen twee linkerhandjes hebt ;)

Maar nu blijft vlotter hangen :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

En zo blijven we nog wel effe bezig ;) :(
 
Ff met de achterkant van een schroevendraaierhandvat oid tegen het vlotterbakje kloppen? Is bijna altyd genoeg.
Anders benzine kraan dicht en de carbs helemaal leeg draaien en dan de kraan weer open. Dan spoelt vaak het vuiltje wel uit de zitting.
 
Ff met de achterkant van een schroevendraaierhandvat oid tegen het vlotterbakje kloppen? Is bijna altyd genoeg.
Anders benzine kraan dicht en de carbs helemaal leeg draaien en dan de kraan weer open. Dan spoelt vaak het vuiltje wel uit de zitting.

Bedankt voor de tip.

Ik zie twee slangetjes lopen bij de CBR1000F, eentjes links vanaf caburateurs links langs luchtfilterhuis ( vandaar komt ook lekkage ) en een slangetje rechts van de caburateurs langs luchtfilterhuis.

Als ik het goed heb is dus linker slang voor cab 1 en 2 en rechter slang voor cab 3 en 4 ?

Als ik kraan dicht zet stopt de lekkage, dus het is zeker vlotternaald.

Maar tikken op de caburateurs 2 en 3 wordt moeilijk, daar kom je niet bij met schroevendraaier zonder dingen los te maken.

Ik zal maar eens eerst proberen morgen met kraan dicht vlotterkamers leeg te laten trekken met lopende motor.

De caburateurs heb ik er ook vanaf gehad voor startmotor en startkoppeling te vervangen. Deze hebben we nog gereinigd met ultrasoon bak en waren mooi schoon.

Na 600 km rijden toch vlotter die lekt, filter plaatsen tussen brandstofleiding zal geen overbodige luxe zijn denk ik.
 
dus als ik het goed begrijp was het de startkoppeling

Ja, onderdeel 5 op tekening eerder in dit topic. Klusje van een uurtje of 4. Moeilijkheids factoren zijn lager van dynamo wat met het eruit trekken van de stator in blok kan vallen. Kettinkje op as naar krukas er weer terug op krijgen. Stator terug plaatsen is moeilijk vanwege spanning kettinkje dat er op staat.

Maar met beetje geduld, goed gereedschap en technisch gevoel is het goed te doen.

Normaal moet volgens dealer blok uit elkaar. Dus loont zeker de moeite om het zo te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan