Speed triple startproblemen na afstellen testbank

9 jun 2013
23
0
Etten-leur
Beste alle,

ik ben nu zo'n 1.5 jaar eigenaar van een speed triple 1050 (2005) en heb hier inmiddels al bijzonder veel technische problemen mee gehad, genoeg om het onderhand wel een beetje beu te worden...

Laatst is hij nog op een testbank gegaan om een probleem met stotteren/inhouden op te lossen. De motor bleek veel te rijk afgesteld te staan(dit verklaard ook meteen het verbruik van 1 op 12).

Momenteel start de motor niet goed. De startmotor gaat wel rond maar het duurt 10 tot 20 seconde voordat het blok tekenen van leven gaat geven. Af en toe hoor ik ook een luide 'tik' als ik probeer te starten.

Kan het zijn dat door de nieuwe afstelling de motor te weinig benzine krijgt tijdens het starten? Dit lijkt mij namelijk de meest logische oplossing.

Ik hoor graag jullie ideeën.
 
Ik heb een tiger 2005 en die is ook getuned.
Loopt super en zelfs nu met meer dan 100k km nooit problemen.
Bij kontakt aan zetten wel enkele seconden wachten voordat je start.
De benzinepomp oid moet eerst even draaien.

Maw: start die van jouw ook zo slecht als je eerst 10sec wacht voor je op de startknop drukt?
 
Beste alle,

ik ben nu zo'n 1.5 jaar eigenaar van een speed triple 1050 (2005) en heb hier inmiddels al bijzonder veel technische problemen mee gehad, genoeg om het onderhand wel een beetje beu te worden...

Laatst is hij nog op een testbank gegaan om een probleem met stotteren/inhouden op te lossen. De motor bleek veel te rijk afgesteld te staan(dit verklaard ook meteen het verbruik van 1 op 12).

Momenteel start de motor niet goed. De startmotor gaat wel rond maar het duurt 10 tot 20 seconde voordat het blok tekenen van leven gaat geven. Af en toe hoor ik ook een luide 'tik' als ik probeer te starten.

Kan het zijn dat door de nieuwe afstelling de motor te weinig benzine krijgt tijdens het starten? Dit lijkt mij namelijk de meest logische oplossing.

Ik hoor graag jullie ideeën.

Slaat hij zowel koud als warm slecht aan?
Is de motor met Tune ECU afgesteld of met een extern kastje om het motor management aan te passen?

Hang eerst de accu eens aan de lader. De harde tik die je hoort is je startkoppeling (kwaaltje en duur :X ) Een slechte accu helpt hem nog sneller zijn nek om te draaien.
Na 2007 is er een betere startkoppeling in gekomen die je ook krijgt als je voor een 2005-2006 een nieuwe besteld.
 
Thnx voor alle reply's,
Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden :-)

@ frontysco: direct na de testbank heeft hij nog twee keer goed gestart(warme motor) vervolgens naar huis gereden en motor in een busje gezet voor vakantie in Zuid-Frankrijk. Daar ongeveer 7 keer gestart met alle keren startproblemen.... Gisteren middag deed hij er weer bijzonder lang over, gisteren avond en vanochtend starte hij zonder problemen.

@do-iT: ik ben gewend dat hij direct na het omzetten van het contact start.... Omdat hij de laatste twee keer dat ik jou tip wilde proberen direct startte kan ik er nog geen antwoord op geven.

@ erwinko: motor start koud en warm moeilijk, motor is ahv een tovami testbank afgesteld(motor loopt 10x beter en 7 pk erbij!) mapping is dus specifiek voor mijn motor gemaakt/ingeladen.
Motor is laatst ook nog voor een beurt geweest en ik neem aan dat ze dan de accu ook even nakijken... Toch?
Hoop idd niet dat het de startkoppeling is(heb even nagelezen wat dat in zou houden)... Heb er sinds aanschaf 1.5 jaar geleden al zo'n 1000€ aan reparaties aangehad(en dat is zonder normaal onderhoud).

Normaal start de motor zonder gasgeven... Gasgeven tijdens moeilijk starten lijkt weinig te helpen al schrikt iedereen zich dood als hij na een tijdje wel eeneens aanspringt.... Hoera voor de gp-uitlaat :-D

Ik kan hem niet zelf uitlezen.
 
Een Speed start je gewoon zonder gasgeven. Maar aangezien de ts de motor al langer heeft ga ik er vanuit dat hij hiermee bekend is.

@ ts: beschik je trouwens zelf over de mogelijkheid de motor uit te lezen?

Vaak wordt er ook direct aan het gas gezeten tijdens het starten.
Voor de V-star, XVS en Bulldog blokken is de choke een bypass.
Ga je dan tijdens het starten aan het gas zitten, dan krijgt de motor een te arm mengsel en kan dan "terugslaan" wat dan funest kan zijn voor het startsysteem, m.n. de starkoppeling van deze motorblokken.
En zoals in het filmpje te zien is start de motor gelijk zonder het gas aan te raken.
Misschien dat dit voor meerdere type motoren geldt.
Daarom mijn vraag over het gasgeven.
 
Thnx voor alle reply's,
Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden :-)

@ frontysco: direct na de testbank heeft hij nog twee keer goed gestart(warme motor) vervolgens naar huis gereden en motor in een busje gezet voor vakantie in Zuid-Frankrijk. Daar ongeveer 7 keer gestart met alle keren startproblemen.... Gisteren middag deed hij er weer bijzonder lang over, gisteren avond en vanochtend starte hij zonder problemen.

@do-iT: ik ben gewend dat hij direct na het omzetten van het contact start.... Omdat hij de laatste twee keer dat ik jou tip wilde proberen direct startte kan ik er nog geen antwoord op geven.

@ erwinko: motor start koud en warm moeilijk, motor is ahv een tovami testbank afgesteld(motor loopt 10x beter en 7 pk erbij!) mapping is dus specifiek voor mijn motor gemaakt/ingeladen.
Motor is laatst ook nog voor een beurt geweest en ik neem aan dat ze dan de accu ook even nakijken... Toch?
Hoop idd niet dat het de startkoppeling is(heb even nagelezen wat dat in zou houden)... Heb er sinds aanschaf 1.5 jaar geleden al zo'n 1000€ aan reparaties aangehad(en dat is zonder normaal onderhoud).

Normaal start de motor zonder gasgeven... Gasgeven tijdens moeilijk starten lijkt weinig te helpen al schrikt iedereen zich dood als hij na een tijdje wel eeneens aanspringt.... Hoera voor de gp-uitlaat :-D

Ik kan hem niet zelf uitlezen.

Oke zo te horen is dus het motor management aangepast en geen gebruik gemaakt van een power commander of iets dergelijks.
Toevallig bij Ritzen Motoren? Zoja zit het met de afstelling wel goed :)

Accu wordt vast wel nagekeken bij een beurt maar kan plots afzwakken of zelfs compleet de geest geven.

De startkoppeling is over het algemeen in het begin alleen bij koude motor. Bij warme motor heeft hij dan nog genoeg grip en geeft dan nog geen problemen.
Het is ook niet onlogisch dat de accu begint in te kakken na zo een tijd starten waardoor de startkoppeling het niet meer trekt.
Hoe gaat de motor in de rondte?

Zelf heb ik ook wat aanslaan problemen gehad terwijl ik al de nieuwe startkoppeling had welke dan ook "uitsloeg" alleen dan zonder knal. Ook al had hij een week op de lader gestaan dat maakte niet uit. Dat was dan wel enkel bij koude start.

Uiteindelijk na diverse zoekacties bleek toch de accu net even te dippen op dat moment.
Nieuwe Yuasa accu erin en hij start weer als een zonnetje.

Blijf in ieder geval niet te lang doorstarten.
Als je al merkt dat hij niet aan wilt slaan probeer dan eens met startkabels of hij met hulp wel goed aanslaat.
 
Versleten nokkenasketting en evt rotte starterclutch.
Kwaal van de 1050.
Klinkt voor jou misschien niet als aannemelijk, maar is wel als eerste te controleren.
Vooral de eerste 1050 modellen hadden hier veel last van. Er mee doorrijden kan grote gevolgen hebben.
Kleppendeksel demonteren en timing controleren is niet de wereld.
Een modificatie van de starter clutch is overigens geen goedkoop geintje.
 
Beste alle,

ik ben nu zo'n 1.5 jaar eigenaar van een speed triple 1050 (2005) en heb hier inmiddels al bijzonder veel technische problemen mee gehad, genoeg om het onderhand wel een beetje beu te worden...

Laatst is hij nog op een testbank gegaan om een probleem met stotteren/inhouden op te lossen. De motor bleek veel te rijk afgesteld te staan(dit verklaard ook meteen het verbruik van 1 op 12).

Momenteel start de motor niet goed. De startmotor gaat wel rond maar het duurt 10 tot 20 seconde voordat het blok tekenen van leven gaat geven. Af en toe hoor ik ook een luide 'tik' als ik probeer te starten.

Kan het zijn dat door de nieuwe afstelling de motor te weinig benzine krijgt tijdens het starten? Dit lijkt mij namelijk de meest logische oplossing.

Ik hoor graag jullie ideeën.


Je zou hier in de hele goede richting kunnen denken. Als de Speed dmv TuneECU is afgesteld is de kans aanwezig dat de inspuiting tijdens starten is gewijzigd, vooral als er vanuit een andere mapping als basisreferentie is gewerkt. Vooral de 05/06 modellen hebben last van startproblemen als de 'prime pulse' verkeerd is ingesteld, vaak is de ingestelde (en standaard waarde) te hoog.

Opnieuw aan TuneECU hangen en eens met de waarde spelen, standaard staat deze op 20400, verlagen naar 12800 en de problemen zouden zomaar eens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Verder inderdaad zorgen dat de accu goed geladen is, als de tik die je nu soms hoort vergezeld gaat worden van een 'klingel', begin dan maar vast 450 opzij te zetten voor een nieuwe (gemodificeerde) starterkrans en tandwiel.
 
De motor starte de afgelopen twee weken goed door middel van het contact 10 seconden aan te laten alvorens het starten. Gisteren ook zo'n 250 km gereden zonder problemen.

Toen ik vanochtend wilde starten kwamen er harde 'tikken' uit wat ik denk de startmotor. De motor slaat niet meer aan. Is dit het teken dat er een nieuwe starterkrans in moet of kan het gewoon de startmotor zijn?

Als dit niet makkelijk te verhelpen is gaat dat ding namelijk direct in de verkoop..... Ben er klaar mee ;(
 
De motor starte de afgelopen twee weken goed door middel van het contact 10 seconden aan te laten alvorens het starten. Gisteren ook zo'n 250 km gereden zonder problemen.

Toen ik vanochtend wilde starten kwamen er harde 'tikken' uit wat ik denk de startmotor. De motor slaat niet meer aan. Is dit het teken dat er een nieuwe starterkrans in moet of kan het gewoon de startmotor zijn?

Als dit niet makkelijk te verhelpen is gaat dat ding namelijk direct in de verkoop..... Ben er klaar mee ;(
Volgens mij zijn er genoeg oplossingen aangedragen, maar rij je gewoon door :?
Er iemand met verstand van zaken er na laten kijken lijkt mij een goed idee.
 
Ik hoop dat je ook oprecht bent bij de verkoop van je motor, iemand anders opzadelen met jouw probleem motor is gewoonweg "not done"

:Y , helemaal met je eens. Gewoon er bij zetten dat er een probleem is maar je geen zin meer hebt in het oplossen.
maar verder snap ik niet waarom TS het verhaal van de nokkenas ketting niet onderzoekt of laat onderzoeken, het wordt gewoon genegeerd. :?
 
Ik herken het probleem van TS, ook na een ECU remap lastig starten en soms een terugklap.
Koud geen probleem maar eenmaal warm na een pauze van 3-4 uur dezelfde symptomen.
Lang starten zonder aanslaan, en soms een harde tik uit het blok bij het starten.
Hierbij stopte direct het starten (gaat bij mij automatisch met een enkele druk op de knop)

Enfin, terug bij de dealer stond de motor bij volgas perfect maar onder deellast veel te rijk.
Dit verklaarde (ook bij mij) het hoge verbruik van 1:11/12 en het moeilijk starten.
Een nieuwe remap waarbij onder deellast de motor armer is gezet bracht de oplossing.

Mijn motor start sindsdien weer perfect, geen terugklap meer gehad en verbruik nu 1:15/16 :)
Misschien dat dit bij TS ook het geval is.
 
@beemerracer: do-iT had twee weken geleden aangedragen het contact eerst 10sec aan te laten alvorens starten. Dit leek heel goed te werken zodat het mij niet meer nodig leek er verder op in te gaan. De rede dat ik het topic weer opstart is omdat hij nu niet meer moeilijk, maar spontaan helemaal niet meer start. En de tik die ik af en toe hoorde nu om de sec. Klinkt. Ik hoopte dat deze aanvullende informatie meer inzicht kan geven op het probleem en de "zoek richting" nog duidelijker wordt.

De rede dat ik dit probleem op dit forum plaats is omdat ik er binnen een jaar tijd ongeveer 1500 aan reparaties e.d. Heb moeten laten uitvoeren(niet eens groot onderhoud) en ik er liever niet al te veel geld meer inpomp...

@p.h.c. Ritzen: uiteraard! Zelfs als hij nu voor mijn gevoel perfect zou rijden durf ik hem nog niet particulier te verkopen. Aangezien mijn motor de neiging heeft om iedere maand wel ergens een reparatie nodig te hebben en ik die mensen dan(terecht) boos aan m'n voordeur heb staan. Liever als inruil bij een bedrijf die de risico's kennen en de mensen + materiaal hebben om de zaak op te lossen.

@ducati888: probleem klinkt idd bijna het zelfde(al start de mijne nu helemaal niet meer) ook mijn verbruik ligt/lag nog steeds rond de 1 op 13 terwijl aangegeven was dat hij in eerste instantie ook veel te rijk stond afgesteld en dat nu verholpen zou moeten zijn...
Ga dat bedrijf nog maar even mailen of de deellast de oorzaak zou kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan