BMW F650 brandstof probleem?

Mkeespiet

Rookie
3 sep 2014
3
0
Breda
Goedenavond,

Mijn vriendin heeft sinds een aantal maanden een BMW F650 uit 1995 in haar bezit als eerste motor. Tot zover een prima verhaal waren het niet dat er een probleem is met de motor. Op een zeker moment tijdens het rijden lijkt het alsof de brandstof op is, motor begint beetje te schokken, vermogen valt weg en even later valt de motor uit.
De volgende zaken zijn feit:
- motor is warm, choke is er dan al lang af
- er zit nog zat benzine in de tank
- langste rit zonder problemen is 120km achtereen op de snelweg zonder problemen
- heel veel is er nog niet mee gereden door mijn vriendin wegens vertrouwensproblemen met de motor

Het volgende is echter ook feit:
- na 10 minuten wachten (afkoelen?) start de motor weer en kan je weer prima rijden. Hierna doet de motor weer wat de motor zou moeten doen, waarna het tijdens dezelfde rit, of volgende keer kan gebeuren.
- met volle tank tot minimaal 100km na het tanken doet het probleem zich niet voor
- na het uitvallen is de tankdop geopend, hierna start de motor nog steeds niet (pas weer na minimaal 10 min)

Ik heb samen met mijn schoonvader al naar de motor gekeken wat binnen onze kennis en kunde ligt (technisch aangelegd), alle elektronica is gecheckt, doorgemeten en opnieuw aangesloten. Voordat we het groter aan wil pakken was ik benieuwd of iemand eerder van dit probleem gehoord heeft en of er een simpele oplossing voor is?

Ik hoor het graag!

Pikant detail: vandaag ben ik zelf geslaagd voor mijn AVD examen, deze week mijn rijbewijs aanvragen, vanaf eind volgende week zelf de weg op (eindelijk)!
 
Laatst bewerkt:
Heb niet exact dezelfde klachten gehad met mijn F650 ('97). Maar in de loop der tijd ben ik de volgende (los van elkaar staande) oorzaken tegen gekomen:

- Aarde van de gelijkrichter los(getrild?)
- Doordat de benzineslang n bocht omhoog maakt ontstaat er n soort "luchtverstopping" in de slang
- Monteur was borgclipjes op gasnaalden vergeten (waardoor de naalden steeds dieper zakten)
- Benzinefilter verkeerd om gemonteer (zelfde monteur..)
- Gescheurde gasschuifmembranen in de carbs

Verder kan ik je motormarkt Jordaan
aanraden, zeer bekwaam en vriendelijke/meedenkende mannen daar (Sinds bovenstaande twee geintjes alleen nog maar naar hen toe gegaan en niks dan lof!

Hoop dat je wat hebt aan bovenstaande

:W
 
Gefeliciteerd met je roze papiertje!

Als het nooit is bij volle tank is zou het misschien een vapour lock kunnen zijn. De benzineslang loopt links langs het motorblok en als daar ook nog een extra benzinefilter tussen zit kan bij (half) lege tank de druk van de brandstof te klein worden om benzine in de carbs te krijgen. Door de hitte vergast te benzine in de leiding/filter en blijft dan hangen.

Je kunt ook even rondneuzen op: The BMW F650 Technical FAQs

succes met de motor. De rotax blokken zijn wel degelijk.
 
Hall sensor defect. (ontstekings pulsgever)
Zo te zien op de onderdelen tekening zit er een soortgelijke in als in de BMW K serie
Ook op de K serie geeft de sensor wel eens problemen met de zelfde symptonen.

onderdeelnummer 12112343325
 
Laatst bewerkt:
Controleer je kabelboom eens ter hoogte van de draaiknop van je veerinstelling. Wil daar nog wel eens langs het beugeltje schuren en door de isolatie heengaan. Ook meegemaakt, zelfde symptomen. Je zoekt je rot...
 
Gefeliciteerd met je roze papiertje!

Als het nooit is bij volle tank is zou het misschien een vapour lock kunnen zijn. De benzineslang loopt links langs het motorblok en als daar ook nog een extra benzinefilter tussen zit kan bij (half) lege tank de druk van de brandstof te klein worden om benzine in de carbs te krijgen. Door de hitte vergast te benzine in de leiding/filter en blijft dan hangen.

Je kunt ook even rondneuzen op: The BMW F650 Technical FAQs

succes met de motor. De rotax blokken zijn wel degelijk.

Hier moest ik eigenlijk ook gelijk aan denken maar hoe test danwel sluit je zoiets uit? Het filter er even tussen uit? Of kijken of het met een (bijna) volle tank ook voorkomt?
 
Bedankt voor alle reacties!

Van de week is wederom de motor uitgevallen, mijn vriendin heeft toen geconstateerd dat er geen brandstof in het brandstof filter meer zat. Brandstof filter zit na slang van 20 cm verbonden met de tank, dan zou daar dus ergens het probleem zich voordoen.
Vapour lock maakt in mijn ogen ook een goede kans, maar hoe voorkom/verhelp je zoiets?

Ik ga vandaag de tank er afhalen, benzine eruit en kijken of misschien het tankkraantje beetje verstopt is.

Verder vind ik het overigens vreemd dat de brandstof filter niet altijd helemaal vol zit met benzine, maar dit is misschien normaal?
 
ik had ook een brandstoffilter naast het blok hangen op de f650 die ik had. Als de motor warm was zag ik ook geen brandstof meer in het filter. Maar zorgde bij mij nooit dat de motor uitviel. Maar als het bij jouw net wat anders loopt/licht vervuild/verstopt is ergens....?

Je kunt als ie weer uitvalt ook even kijken of de bougies nog goed vonken. Kun je dat proberen uit te sluiten.
 
Bedankt voor alle reacties!

Van de week is wederom de motor uitgevallen, mijn vriendin heeft toen geconstateerd dat er geen brandstof in het brandstof filter meer zat. Brandstof filter zit na slang van 20 cm verbonden met de tank, dan zou daar dus ergens het probleem zich voordoen.
Vapour lock maakt in mijn ogen ook een goede kans, maar hoe voorkom/verhelp je zoiets?

Ik ga vandaag de tank er afhalen, benzine eruit en kijken of misschien het tankkraantje beetje verstopt is.

Verder vind ik het overigens vreemd dat de brandstof filter niet altijd helemaal vol zit met benzine, maar dit is misschien normaal?

Bij mijn F6560 is het brandstoffilter ook nooit helemaal vol (tussen de kraan en carbs). Maar miss dat jouw benizneslang wat langer is of n rare hoek/knik maakt ergens?
 
Klepje van de brandstofpomp die door slijtage niet goed meer wil sluiten en verantwoordelijk is voor drukverlies in de leiding brandstofpomp naar de carburateur toe. Dat is een van de mogelijke oorzaken van Vapour-Lock
 
Beste motor en f650 fanaten,
Ook ik heb met de funduro mijn eerste motorfiets aangekocht en heb hier tot mijn grote spijt nog maar weinig kilometers mee gemaakt.
Dit komt doordat ik dezelfde problematiek voor heb gehad en ik heb hiervoor het volgende al geprobeerd:
- carb. schoongemaakt, daarna probleem weer voorgedaan.
- filter tussen slang gemonteerd en tank leggehaald (zat zeker 0,25l water in)
probleem deed zich nog eens voor dus nogmaals carb. er af en alle rubbers vervangen (carb revisie set aangeschaft)
Inmiddels ben ik enigszinds radeloos en met de zomer in het zicht wil ik toch heel graag vertrouwen opbouwen zodat ik met plezier op de motor kan gaan rijden.
Hebben jullie enig idee wat het nog kan zijn? de bougiedoppen zijn van NGK, dus daar zou het niet kunnen liggen lijkt mij.

mvg,

Joaquim Boels
 
Terug
Bovenaan Onderaan