Gs500 olie probleempjes

Wesselvdb

Rookie
6 feb 2013
16
0
Leimuiden
Hallo allemaal,

ik rij al bijna een jaar een gs500 62000 km bij aankoop, ondertussen 72000
Nou heb ik van de zomer tijdens motorvakantie 2500 km gereden in 1 week met 1 liter olie gebruik en benzine 1 op 24.

Probleem 1:

nu sinds een tijdje gebruik hij bijna 1 liter op 200 kilometer lijkt 't (soms veel minder, soms veel meer).

Er wordt geen druk opgebouwd in het carter ( olievuldop er af geeft bijna geen druk ).
Er zit minimale olie in de luchtfilterbak. (een paar druppels zelfs).
Ik heb het blok al geflushed en schoon laten draaien op goedkope olie en daarna gevuld met 20w40 castrol.

En dit levert nog steeds een hoog oliegebruik op.
misschien niet onbelangrijk, in de hoge toeren 10000+ komt er bruin/zwarte rook uit de uitlaat.

Probleem 2:
Tussen de kleppendekselpakking lekte het een beetje, niet noemenswaardig veel, maar genoeg 'm m te vervangen.
Zodoende heb ik 'm gister vervangen, Kleppendeksel er af, schoon gemaakt met 'n doekje, nieuwe pakking, deksel weer terug, pakking netjes er tussen gestopt, en voorzichtig aangedraaid.
Alleen lekt hij nu best wel erg op de rechter hoek bij de toerentelerkabel, hoe kan dat?
pakking zit netjes, hij is nieuw...

Iemand enig idee?
Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
2: Is het een originele Suzuki pakking?

1: Welke kant wil je uit? Vanuit financieel oogpunt is het het goedkoopst om een tweede GS500 er bij te kopen, en deze onderdeeltje voor onderdeeltje te kannibaliseren: Blok vervang je natuurlijk direct, Remdelen, bedieningskabels, carburateur, schokdempers voor/achter en radiator pas wanneer de huidige stuk gaan.

Als je wilt kun je de uitgebouwde onderdelen in je vrije tijd weer opknappen. Een top-end revisie voor het blok is best geinig als er geen tijdsdruk achter zit.
 
2: Is het een originele Suzuki pakking?

1: Welke kant wil je uit? Vanuit financieel oogpunt is het het goedkoopst om een tweede GS500 er bij te kopen, en deze onderdeeltje voor onderdeeltje te kannibaliseren: Blok vervang je natuurlijk direct, Remdelen, bedieningskabels, carburateur, schokdempers voor/achter en radiator pas wanneer de huidige stuk gaan.

Als je wilt kun je de uitgebouwde onderdelen in je vrije tijd weer opknappen. Een top-end revisie voor het blok is best geinig als er geen tijdsdruk achter zit.

2: komt bij louis vandaan, merk TRW.

1: Eigenlijk is alleen het blok "slecht", verder is de fiets in goede staat, ben zelf handig genoeg voor een revisie dus dat is het probleem niet.

ik ben bijna klaar met m'n auto, dus daarna kan ik de motor zonder tijdsdruk aanpakken.
Ruimte voor 'n 2e gs heb ik niet aangzien ik nog thuis woon.
 
Laatst bewerkt:
2: Dichtkitten is de beunoplossing. Suzuki pakking bestellen is de juiste.

Imitatieonderdelen zijn nou eenmaal niet van dezelfde kwaliteit als origineel. Knipperlichtglaasjes die mat worden, spiegels waarvan de lijmlaag na een paar jaar los laat, ruitenwissers die na een maand al strepen geven op de voorruit, bedieningskabels die na een jaar roesten.... de lijst gaat door.

1. Veel plezier met je top-end revisie! Mijn tip: Geen imitatie-pakkingsset gebruiken ;). Misschien zit er dan zelfs een originele kleppendekselpakking bij! En controleer de pasvlakken van je kleppendeksel erg goed.
 
Laatst bewerkt:
bij mijn motorfiets [blade 92] staat in het wphb dat je in de hoeken van de halve maantjes ietsiepietsie silikonen pakking moet smeren voor een goede afdichting.
ik weet niet of de pakking van jouw fiets ook deze vorm heeft.
 
2: komt bij louis vandaan, merk TRW.

1: Eigenlijk is alleen het blok "slecht", verder is de fiets in goede staat, ben zelf handig genoeg voor een revisie dus dat is het probleem niet.

ik ben bijna klaar met m'n auto, dus daarna kan ik de motor zonder tijdsdruk aanpakken.
Ruimte voor 'n 2e gs heb ik niet aangzien ik nog thuis woon.

Die Louis kleppendekselpakking had je van mij kunnen krijgen, ik heb hem gearchiveerd in het ronde archief met een labeltje "past niet".

Ik denk ook dat een extra GS500 voor een donorblok de makkelijke optie is. Een revisie met uithonen / nieuwe zuigers is ook een goede optie maar vergis je niet in de prijs van de diverse nieuwe onderdeeltjes. Pakkinkjes, overmaat zuigers of verse zuigers/ cilinders, misschien wat lagerschaaltjes -- het loopt al snel flink op.

Ik zou in ieder geval beginnen met een compressiemeting.
 
Die Louis kleppendekselpakking had je van mij kunnen krijgen, ik heb hem gearchiveerd in het ronde archief met een labeltje "past niet".

Ik denk ook dat een extra GS500 voor een donorblok de makkelijke optie is. Een revisie met uithonen / nieuwe zuigers is ook een goede optie maar vergis je niet in de prijs van de diverse nieuwe onderdeeltjes. Pakkinkjes, overmaat zuigers of verse zuigers/ cilinders, misschien wat lagerschaaltjes -- het loopt al snel flink op.

Ik zou in ieder geval beginnen met een compressiemeting.

Compresie had ik al eens gemeten, en die was iets minder dan 1:9
 
Nou, heb ondertussen het blok helemaal open gehad;

Klepseals vervangen
verschilllende pakkingen
distributieketting en geleider vd spanner vervangen
kleppen geslepen
alles gecontroleerd en schoongemaakt etc.

In elkaargezet en alles loopt weer als 'n zonnetje, geen oliegebruik meer, benzine verbruik is ook weer normaal.


Nou zat er al even een ratel in 't blok die ik niet kon thuisbrengen, en na de reparatie was hij er nog steeds.

Gister thuis kunnen brengen wat 't is....
Speling op de primaire as vd versnellingsbak.
op t moment dat 't blok draait en ik heb de oliepijlstok er uitgedraaid zie ik het koppelingshuis een beetje waggelen, iemand die dit al eerder heeft gehad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan