balhoofdlagervraag sc28

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.472
6.999
Enkhuizen
ik heb een vraag wbt mijn balhoofdlagers, want het zit me toch niet lekker:

ik constateerde deze week wat ruimte in het balhoofdlager, na demontage van de kroonplaat en de 2 speciale moeren zag ik dat er al conische lagers in zaten.
Dus deze zijn al eens vervangen, lagers heb ik opnieuw afgesteld maar de borging die tussen de
2 moeren zit kan alleen in de onderste moer gezet worden , de inkeping van de bovenste moer komt nog lang niet in de buurt van de lip die je er in moet tikken.

standaard is deze fiets uitgevoerd met kogellagers in het balhoofd en het vastzetten gaat anders, bij demontage van de kroonplaat was de bovenste moer ook niet geborgd.

is er een andere manier van borgen of voorkomt alleen de montage van de kroonplaat het loslopen van deze moeren?
 
even uitleggen? Probeer zelf na te denken. 1 hint: speling op schroefdraad.
Met de onderste moer heb ik het balhoofdlager speling vrij aangedraaid. Net spelingvrij, niet vaster.
Daarna heb ik de borgmoer er op gedraaid. De fout die ik hier maak is dat ik met de borgmoer de onderste moer binnen zijn eigen speling naar de andere kant duw. Het balhoofd staat dus eigenlijk te strak afgesteld. Maar ik heb geen flauw idee wat ik zou moeten doen om dit te vermijden.

Moet ik de onderste moer eerst bijvoorbeeld 1/8 slag losser draaien, voor ik de borgmoer aandraai?
 
zo de bilnaad in de droger gehad en weer fris en fruitig,

gister avond heb ik een proefritje gemaakt en merkte in de straat al dat de fiets bij rechtdoor "zwabberde", bochtenwerk was ook al niet lekker.
het balhoofdlager stond dus te strak afgesteld, ik vermoed dat dat komt doordat de kroonplaatmoer [de zeskant] de boel nog verder in elkaar drukt.[speling op het schroefdraad] |(
je denkt dus het lager spelingsvrij maken met de onderste kartelmoer, borgring ertussen en de bovenste kartel moer er strak tegenaan,borgen , montage kroonplaat, enz.
Nou niet dus!
Vandaag nog eens de opmerking van Meneer Zot in gedachte gehad en toen het volgende gedaan;

lager heb ik spelingsvrij gemaakt met de onderste kartel moer, de ring ertussen, de bovenste kartelmoer er met de hand opgeschoeft en ietsje terug gedraaid, zodat de borglipjes boven en onder in de kartelmoer getikt kunnen worden.
echter ik heb de lipjes niet meteen naar beneden en boven getikt, ik heb eerst de kroonplaat weer op zijn plek vastgezet, de 2 inbussen erin en toen gecontroleerd of de boel zo ook spelingsvrij is, en of de stuuruitslag niet zo zwaar ging zoals de eerste keer.
na een paar keer verstellen van het geheel is het nu voor elkaar.

zo moeilijk is het dus niet, zelfs ik kan het. :+
 
Maar om toch een nuttigere bijdrage te leveren: lees dit eens

Een andere toepassing van lagers dan in een balhoofd, maar wel hetzelfde principe. Eerst de speling afstellen via de conus, dan de borgmoer vastdraaien en vervolgens met de snelspanner de druk nog eens flink opvoeren.


Edit: je hebt het zelf al uitgevonden, goed bezig :)
 
Laatst bewerkt:
Maar om toch een nuttigere bijdrage te leveren: lees dit eens

Een andere toepassing van lagers dan in een balhoofd, maar wel hetzelfde principe. Eerst de speling afstellen via de conus, dan de borgmoer vastdraaien en vervolgens met de snelspanner de druk nog eens flink opvoeren.


Edit: je hebt het zelf al uitgevonden, goed bezig :)
Je hebt me overtuigd, ik ga het overnieuw doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan