Yamaha YZF 1000 geluid

qwareh

MF'er
15 mrt 2012
39
0
Goedenavond Allen,

Sinds kort in het bezit van een YZF 1000 (Thunderace) / BJ 98. :]
Fantastische fiets moet ik zeggen!
Wat mij tegenvalt is het geluid van de motor. Afgelopen week verschillende dempers getest, en zelfs een keer zonder demper.
Ik moet zeggen dat ook zonder demper, er maar een karig geluid uit komt :? .
Is het zo dat de standaard spruitstukken zijn begrenst? Is er een anderen oplossing om wat meer geluid uit deze geweldige machine te produceren?

Alvast bedankt! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hier eens naar kijken! Dit is overigens een standaard uitlaat. Ik weet niet of er op de aftermarket uitlaat een exep klep zit? en of dit een vereiste is? :9

Bedankt tot zo ver! O-)
 
Ik ga hier eens naar kijken! Dit is overigens een standaard uitlaat. Ik weet niet of er op de aftermarket uitlaat een exep klep zit? en of dit een vereiste is? :9

Bedankt tot zo ver! O-)
De EXUP-klep zit in de collector onder het blok (waar de 4 pijpen samen komen).
Deze klep staat standaard dicht. Als 'ie rot is, dan blijft 'ie ook dicht en dempt ie nog best (dat was overigens ook de echte reden waarom die er in zit).
 
Zojuist de exup-klep bekeken, en deze draaide gewoon perfect. Kan ik deze zomaar verwijderen? Heeft dit geen nadelige gevolgen? Wat kan het geluid meer tegenhouden? Zitten er soms begrenzingen in het spruitstuk?
 
De exup gaat open bij ca 5000rpm
Als je deze klep vast zet of verwijdert gaat de motor
vermogen inleveren bij lage toerentallen.
En je toerenteller gaat een foutmelding geven.

De exup geen klepje voor milieu of geluid gezeur zoals bij veel moderne motoren,
maar heeft wel degelijk een funktie.

Als je zelfs zonder demper het geluid te zacht vindt.... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan