Z750 schiet uit versnelling

Riv010

MF'er
17 feb 2005
76
0
Rotterdam
Hi members,

Ik heb sinds enige tijd iets raars opgemerkt bij mijn Z750 uit 2007.

Wanneer ik bijv in de 3e versnelling zit en ik rij over een hobbel of over een kuiltje in de weg, dan schiet de motor opeens uit zn versnelling. Vaak zit hij dan ineens in Neutraal (lampje gaat dan ook aan).

Echter toen ik gisteren over een drempel reed met redelijke snelheid, schoot hij uit versnelling maar brandde het Neutraal-lampje niet. Tijdens het 'vrij rollen' probeerde ik 'm in een versnelling te krijgen maar dat ging heel moeilijk en met veel geknars.

Ook merk ik dat de bike bij hoge toeren in een hoge versnelling wel eens aandrijving verliest, ik vermoed een slippende koppeling? Het gekke is dat dit niet vaak of met regelmaat voorkomt.. De ene keer kan ik 'm probleemloos fel opentrekken, de andere keer slipt (?) hij in een hogere versnelling. Als ik het gas even dichtgooi en dan weer open, dan kan gaat hij gewoon weer verder..

Koppeling, tandwielen en ketting zijn voor zover ik weet standaard. Ketting hangt wat losjes dan normaal (wordt binnenkort vervangen).
Bike heeft 30.000km gelopen, geen idee hoe oud de koppeling is.

Pleh! -O-
 
Ik denk dat je koppeling nog wel origineel is.

Slippende koppeling zou kunnen, ontkoppelt hij wel goed? Check je koppelingshandel even.

Ook de spanning van de kabel en of hij niet ergens blijft hangen.

Andere olie dan wat er in zat/hoort ingegooid?
 
Ontkoppelen gaat naar mijn weten altijd goed, daarmee niks geks gemerkt.

Die stelschroef op m'n koppelingshandel is wel zo goed als helemaal eruit gedraaid.. ?

Olie niet veranderd, wel ooit eens een beetje erbij gegooid maar dat is gewoon Potuline half synth olie van de motorzaak O-) maar dit probleem had ik daarvoor ook al.
 
Laatst bewerkt:
De bike staat inmiddels bij de Motostore Barendrecht voor een check en vervangen van kettingset en eventueel koppeling (indien deze aan vervanging toe is)

Voor degenen die geïnteresseerd zijn (aan dit topic te zien zijn dat er niet veel :Z) zal ik binnenkort wel posten wat de gasten bij Motostore hebben gevonden...
 
in mijn zoektocht naar kwalen van de z750 toen ik de mijne ging kopen kwam dit vaker naar voren.
wat ik een beetje begrepen heb is het een soort pen die de koppeling ontkoppelt welke versleten zou kunnen zijn.
exact is me niet helemaal duidelijk maar meerdere hadden die pen al vervangen ivm het probleem wat jij omschrijft.
 
De bike staat inmiddels bij de Motostore Barendrecht voor een check en vervangen van kettingset en eventueel koppeling (indien deze aan vervanging toe is)

Voor degenen die geïnteresseerd zijn (aan dit topic te zien zijn dat er niet veel :Z) zal ik binnenkort wel posten wat de gasten bij Motostore hebben gevonden...
Nee, ik niet. Sorry. De gasten bij Motostore weten beslist wat ze doen. Denk ik.
 
Had ik ook last van op het begin met mijn z750. maat van me zij dat je bij de z750 gewoon goed door moet schakelen. nooit meer last van gehad. had als eerste motor een r6 waar een zacht tikje genoeg was.
 
in mijn zoektocht naar kwalen van de z750 toen ik de mijne ging kopen kwam dit vaker naar voren.
wat ik een beetje begrepen heb is het een soort pen die de koppeling ontkoppelt welke versleten zou kunnen zijn.
exact is me niet helemaal duidelijk maar meerdere hadden die pen al vervangen ivm het probleem wat jij omschrijft.

Thanks, dit even in mn achterhoofd houden als motostore niks heeft gevonden!



Had ik ook last van op het begin met mijn z750. maat van me zij dat je bij de z750 gewoon goed door moet schakelen. nooit meer last van gehad. had als eerste motor een r6 waar een zacht tikje genoeg was.

Ik rij nu met kleinere motorschoenen (AS Fastlane) ipv grote laarzen en dacht in het begin dus ook dat het kwam doordat ik niet goed schakel omdat ik een grotere schoen gewend ben. Maar ik heb nu een tijdje hierop gelet en zelfs bij het goed 'doortikken' gaat het soms fout.
 
misschien is het ver gezocht maar
is je versnellingsbak versleten, zomaar in neutraal springen....
dan zat tie niet goed in de versnelling....
dus zat je in de derde versnelling, springt tie eruit, en moet je weer schakelen om aandrijving te krijgen?

versleten koppeling merk je wel....is niet zo abrubt of je bent heel agressief met de gas
 
wanneer is voor het laatst de olie ververst? niet dat ik denk dat het dat is, maar je kan het beste de simpelste dingen uitsluiten.

Als ik de vorige eigenaar moet geloven is dat gebeurd in maart 2013 op 26.000km, dus dat is ongeveer 4500 km geleden. Het ziet er nog redelijk schoon uit (wat ik in t peilglas kan zien).

Zojuist ben ik gebeld door de monteur van motostore en ze hebben niks geks opgenerkt na wat testritten. Dus voorlopig houden we het bij het vervangen van de kettingset. De koppeling scheen ook nog goed te zijn.
 
Bike is alweer een tijdje terug en ik heb geen problemen meer gehad sinds de ketting&tandwielen wissel. Geen idee of het daarmee te maken kan hebben maar het rijdt in ieder geval veel beter

*O*
 
Met een slappe/slechte keerring schakelt mijn motor ook waardeloos, hoe staat het met de afstelling van je schakelpedaal en met de spelling op de koppelingshendel? Dat heeft hier ook mee te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan