VFR 800 VTEC - Power loss tijdens het rijden

koenwitte

Rookie
9 sep 2014
3
0
Belgie
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in dit forum - ik ben op zoek naar mensen die mij eventueel iets wijzer kunnen maken mbt het volgende probleem. Ik rij sedert 3 jaar met een VFR 800 VTEC bouwjaar 2006. Sedert de aankoop merkte ik reeds een aantal keer dat de VFR bij te warme temperaturen durft stil te vallen. "Is normaal" zei mijn broer destijds, die eveneens met een VFR rijdt en het euvel herkent. Echter is dit probleem met de tijd erger geworden tot ongeveer een 2tal maanden terug. Toen is de motor bij een dealer gegaan voor nazicht én is de batterij vervangen. De motor leek initieel perfect te rijden, tot een week terug. Dan merkte ik opnieuw dat de motor uitviel bij te warme temperaturen. Wat echter eveneens begint op te vallen is dat de motor het gevoel geeft dat hij "adem te kort komt" als je de gashendel openhaalt. Het is op dat punt waar de 16 kleppen hun werk beginnen te doen dus je kan denken dat het normaal is - echter is het effect te frappant en voel je dus inderdaad zo'n power loss (adem happen). De motor zit op zijn 22.000 km, dus het kan van alles en nog wat zijn die hier begint te spelen: zijn het de kleppen die geregeld moeten worden, kan het één of meerdere bougies zijn die falen, is het de spanningsregelaar, zijn ketting begint te slijten (dixit dealer), etc.

Gezien ik geen zin heb om de motor binnen te doen bij de dealer én alles te laten vervangen / bekijken, ben ik dus op zoek naar wat input. Dus als jullie iets nuttigs kunnen vertellen, dan graag !

Alvast bedankt,
Koen
 
Als je bougies aan de beurt zijn kan je die prima zelf vervangen, zelfde geldt voor een luchtfilter.
Waarom zou je met die dingen rond blijven rijden terwijl je weet dat ze vervangen moeten worden?
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe - voor alle duidelijkheid - ik weet niet waar het aan ligt. Het kan evt aan bougies of dergelijke meer te wijten zijn, maar geen flauw idee. Vandaar dat ik eventjes hier mijn licht opsteek want mss zijn er wel mensen die dit herkennen én mij dus verder kunnen helpen. Tx !
 
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in dit forum - ik ben op zoek naar mensen die mij eventueel iets wijzer kunnen maken mbt het volgende probleem. Ik rij sedert 3 jaar met een VFR 800 VTEC bouwjaar 2006. Sedert de aankoop merkte ik reeds een aantal keer dat de VFR bij te warme temperaturen durft stil te vallen. "Is normaal" zei mijn broer destijds, die eveneens met een VFR rijdt en het euvel herkent. Echter is dit probleem met de tijd erger geworden tot ongeveer een 2tal maanden terug. Toen is de motor bij een dealer gegaan voor nazicht én is de batterij vervangen. De motor leek initieel perfect te rijden, tot een week terug. Dan merkte ik opnieuw dat de motor uitviel bij te warme temperaturen. Wat echter eveneens begint op te vallen is dat de motor het gevoel geeft dat hij "adem te kort komt" als je de gashendel openhaalt. Het is op dat punt waar de 16 kleppen hun werk beginnen te doen dus je kan denken dat het normaal is - echter is het effect te frappant en voel je dus inderdaad zo'n power loss (adem happen). De motor zit op zijn 22.000 km, dus het kan van alles en nog wat zijn die hier begint te spelen: zijn het de kleppen die geregeld moeten worden, kan het één of meerdere bougies zijn die falen, is het de spanningsregelaar, zijn ketting begint te slijten (dixit dealer), etc.

Gezien ik geen zin heb om de motor binnen te doen bij de dealer én alles te laten vervangen / bekijken, ben ik dus op zoek naar wat input. Dus als jullie iets nuttigs kunnen vertellen, dan graag !

Alvast bedankt,
Koen


Als je dat ding al 3 jaar hebt en je weet niet of het luchtfilter al een keer vervangen is zou je dat kunnen doen.
Voor de rest omschrijf je het probleem redelijk uitgebreid maar is je redenatie wat eigenaardig.
Snap dat je geen 1000 euro aan een onderhoudsbeurt wil uitgeven, maar als je de motor al hebt weggebracht voor het euvel en de accu niet helpt zou je er ook mee terug kunnen gaan.
onderhoud is niet gratis he.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zwager had ongeveer de zelfde klacht als TS beschrijft [ dacht dat zijn motor van 2004 was ]
Bij zijn motor lag het probleem aan een gare spanningsregelaar, vraag me niet hoe dat kan.
Misschien een puntje van aandacht, succes.
 
Mijn zwager had ongeveer de zelfde klacht als TS beschrijft [ dacht dat zijn motor van 2004 was ]
Bij zijn motor lag het probleem aan een gare spanningsregelaar, vraag me niet hoe dat kan.
Misschien een puntje van aandacht, succes.

dat zou misschien verklaren dat de motor van TS met een nieuwe accu een tijdje wel goed reed.

dus : laadspanning controleren;

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Bij de Vtec gaat de spanningsregelaar niet zo heel vaak stuk, maar verbrandt meestal de stator en dat is ook een onderdeel, dat koud wel goed kan functioneren en warm wil doorslaan. Voor de zekerheid zou ik dan ook de spanningsregelaar vervangen, omdat stator en spanningsregelaar elkaar beinvloeden en de spanningsregelaar een tik mee kan krijgen als de stator het begeeft.

Na montage van een nieuwe stator, met maximum oliepeil gaan rijden. Dan ligt de stator dieper in de olie en wordt hij beter gekoeld.
 
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in dit forum - ik ben op zoek naar mensen die mij eventueel iets wijzer kunnen maken mbt het volgende probleem. Ik rij sedert 3 jaar met een VFR 800 VTEC bouwjaar 2006. Sedert de aankoop merkte ik reeds een aantal keer dat de VFR bij te warme temperaturen durft stil te vallen. "Is normaal" zei mijn broer destijds, die eveneens met een VFR rijdt en het euvel herkent. Echter is dit probleem met de tijd erger geworden tot ongeveer een 2tal maanden terug. Toen is de motor bij een dealer gegaan voor nazicht én is de batterij vervangen. De motor leek initieel perfect te rijden, tot een week terug. Dan merkte ik opnieuw dat de motor uitviel bij te warme temperaturen. Wat echter eveneens begint op te vallen is dat de motor het gevoel geeft dat hij "adem te kort komt" als je de gashendel openhaalt. Het is op dat punt waar de 16 kleppen hun werk beginnen te doen dus je kan denken dat het normaal is - echter is het effect te frappant en voel je dus inderdaad zo'n power loss (adem happen). De motor zit op zijn 22.000 km, dus het kan van alles en nog wat zijn die hier begint te spelen: zijn het de kleppen die geregeld moeten worden, kan het één of meerdere bougies zijn die falen, is het de spanningsregelaar, zijn ketting begint te slijten (dixit dealer), etc.

Gezien ik geen zin heb om de motor binnen te doen bij de dealer én alles te laten vervangen / bekijken, ben ik dus op zoek naar wat input. Dus als jullie iets nuttigs kunnen vertellen, dan graag !

Alvast bedankt,
Koen


Bij 22.000 km zit je tegen het moment aan, dat de klepspeling gecontroleerd moet worden. Ook kan goed synchroniseren van de startervalves voor een flinke verbetering zorgen. Kijk voor meer informatie maar eens op het VFROC forum.
 
Ik heb ook ongeveer iets geluid gehad, bij mij was het elektrisch en zat een contact van de accu los en moest de dynamo worden vervangen (misschien dat het een met het ander te maken gaf). Soanningsregelaar is nog ok.

Als hij uitvalt, start hij daarna makkelijk of niet?
 
Ik heb ook ongeveer iets geluid gehad, bij mij was het elektrisch en zat een contact van de accu los en moest de dynamo worden vervangen (misschien dat het een met het ander te maken gaf). Soanningsregelaar is nog ok.

Als hij uitvalt, start hij daarna makkelijk of niet?


Als hij uitvalt start hij onmiddellijk. Dus dat valt op zich nog mee. Zou jammer zijn om te constateren dat het euvel te wijten zou zijn aan een contact die los zit ad batterij. Maar je weet natuurlijk nooit. Ik ga dat alvast eens nakijken.

Ook aan allen die voordien reeds gereageerd hebben een dikke merci.
 
Terug
Bovenaan Onderaan