FI storing Suzuki GSX-R 1000 K1

HermanK1

Rookie
8 mei 2010
10
0
Tiel
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. een FI storing van mijn motor.
Sinds een paar maanden brandt af en toe mijn FI lampje op het instrumentenpaneel.
Toen ik de motor wegbracht voor een beurt is dez uitgelezen en kreeg foutmelding CI 46 servoklep uitlaat.
Er is toen gezegd na nader onderzoek dat servoklep wel werkt dit is ook te zien als je de motor op contact zet.
Nou hadden ze de bedrading bij de ECM gecontroleerd en de draad op positie 33 is doorgeknipt toen zijn deze weer gemonteerd maar toen ging het lampje wel uit maar het vermogen was totaal weg.
Dus draad weer losgehaald en vermogen weer goed.
Nou las ik op Bugmanweb.com dat als je een ander uitlaatsysteem plaats waar geen klep in zit dat je de stekker van je servoklep moet demonteren en de andere stekker (2 polig) aan elkaar vast moet zetten en op positie 30 van de ECM de zwart/bruine draad moet losmaken op een FI storing te voorkomen.
Mijn vraag is ik wil de motor gewoon origineel houden dus met werkende servoklep want mijn uitlaatsysteem is origineel , maar dat wel die storing weg is.
Ik had voor de zekerheid een andere servoklep aangesloten maar storing gaat niet weg.
Denk dat het wel degelijk in de bedrading zit.
Waar is de zwart/bruine draar op positie 33 van de ECM voor?
Ik hoop dat iemand hiermee verder kan helpen?

Groeten Herman.
 
Ja servo werkt goed.
Zodra je de motor op contact zet zie je dat de vlinderklep bedient word.
Vreemde is dat in het begin het FI lampje af en toe aan bleef en dat is alleen bij het starten.
Maar nu blijft hij branden.
 
wat bij mij zo was toen ik de motor kocht, de servo was uigeschakeld ( dat draadje doorknippen)

en de klep zat nog in de uitlaat, want ze hebben de orginele uitlaat erop gezet met verkoop, nu heb ik deze vast gezet in de open stand met een stukje ijzerdraad en nu heb ik geen enkel probleem.

Ook vind ik het vreemd dat hij wel beweegt en je toch die melding krijgt, is dit niet een totaal andere melding ? je FI lijst is best lang met code's dus het kan ook zo maar wat anders zijn.
als je klep gewoon een volledige cycle maakt met het op contact zetten van de motor heb ik geen idee waar de klacht vandaan komt. mss toch nog ff je dealerstekker erop...?
 
Mijn vriendin heeft een kawasaki zx6r en heeft ook een knipperend F1 lampje. volgens de dealer is er niks aan de hand. Een andere zx6 die in de winkel stond had precies het zelfde. de verkoper zei dat het een soort van start onderbreking is en daarom knipperd ie. Als ze hem start is het weg en als de sleutel eruit gaat staat ie weer te knipperen.
 
Misschien is het verstandig hem nogmaals uit te laten lezen.
Want inderdaad servoklep werkt gewoon.
Maar dan vraag ik ook gelijk waar die zwart/bruine draad van positie 33 is op de ECM.
 
Mijn vriendin heeft een kawasaki zx6r en heeft ook een knipperend F1 lampje. volgens de dealer is er niks aan de hand. Een andere zx6 die in de winkel stond had precies het zelfde. de verkoper zei dat het een soort van start onderbreking is en daarom knipperd ie. Als ze hem start is het weg en als de sleutel eruit gaat staat ie weer te knipperen.

Bij mijn CBR 600RR knippert ook een rood lampje als ie niet aan staat en de sleutel er uit is :)
Bij Honda heet dat ding HISS = Honda Ignition Security System....En dat is dus gewoon een startonderbreker en heeft echt helemaal nix met foutmeldingen te doen :) (misschien handig als je de owners-manual van die motor eens door leest, daar staat het meestal wel in) ;)
 
Bij mijn CBR 600RR knippert ook een rood lampje als ie niet aan staat en de sleutel er uit is :)
Bij Honda heet dat ding HISS = Honda Ignition Security System....En dat is dus gewoon een startonderbreker en heeft echt helemaal nix met foutmeldingen te doen :) (misschien handig als je de owners-manual van die motor eens door leest, daar staat het meestal wel in) ;)


Hij heeft 't over "FI" lampje = fault indication
Is heel wat anders dan HISS, wat hij ook niet heeft op een Kawa 8-)
Zou dat dan KISS zijn ? :+
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft 't over "FI" lampje = fault indication
Is heel wat anders dan HISS, wat hij ook niet heeft op een Kawa 8-)
Zou dat dan KISS zijn ? :+

Ik denk dat Martijnzx9r het toch echt wel over een startonderbreker heeft en niet over een foutmelding...Misschien dat ze bij Kawasaki aan besparing in lampjes doen en het allemaal op 1 lampje hebben geplugged :)

Want het zou toch wel erg raar zijn als je een foutmelding hebt zo lang je de sleutel niet in het contact hebt en de motor uit is....en dat die foutmelding weg gaat zodra je start :)

Of het is een hint van de Kawa...het is fout als hij niet loopt :P
 
toch even een reactie plaatsen, heb hetzelfde probleem met mijn 1000 k5, storing FI de servo van de uitlaat klep. De bruin/zwarte draad stuurt de servo aan, als de storing eruit is en je haalt deze draad uit de computer werkt hij niet meer en krijg je ook geen foutmeldingen meer, doe je dit terwijl de storing er nog instaat (zoals ik heb gedaan) doet hij het niet meer, eerst storing wissen dan draad eruit
 
Terug
Bovenaan Onderaan