Loskrijgen kapotgedraaide inbussen voorvork LTD454

RottenGijs

MF'er
12 mrt 2007
119
3
Rheden
Beste mede-forummers,

Sinds 4 maanden ben ik in het bezit van een Kawasaki LTD454, welke bij aanschaf al lekke voorvork keeringen had. Omdat de motor toen mijn enige vervoer was heb ik er zo een tijd mee rond gereden. Nu heb ik de voorvork uit elkaar gehaald, en blijken alletwee de inbussen die onder in de voorpoten zitten kapot gedraaid. Ik heb ze ze een week lang laten weken in Imal, en vandaag de poten warm gestookt en geprobeerd voorzichtig los te tikken (steeksleuteltje op de inbus, en dan voorzichtig met een hamer) Iedere keer als hij los leek te komen, bleek het de inbus te zijn, die daarna mooit rond was (is wel een pisbakkenstaal inbus die uit de euro aanbiedingen bak komt) Ik heb de sleutel iedere keer een paar mm ingekort, maar alletwee willen ze niet loskomen, omdat 1 van de vorige eigenaren het dus behoorlijk veel te vast heeft gezet.

Wat is nu wijs om te doen? Hetzelfde proberen met een kwaliteit inbusje? Ik heb al het een en ander gelezen over linkse draad tappen, maar het probleem is dat de inbussen ongeveer 3,5 cm diep in de poot ziten, en ik hier geen ervaring mee heb. Zijn er bedrijven die dit soort klusjes aanpakken? Ik ben al aan het zoeken geweest naar 2de hands poten, maar heb nog niks gevonden, en het liefst zou ik mijn eigen poten gebruiken omdat op ze nog recht zijn en vrijwel geen pitting/beschadigingen hebben. Bijkomend probleem is dat hij binnen 3 weken uit de schuur van mijn vader moet ivm een verbouwing.

Dus, zie ik wat over het hoofd? Als er iemand tips heeft, of een bedrijf/particulier weet die dat kan zou ik het graag horen! Voor de duidelijkheid nog even een plaatje:
10638027_282551791944852_1973197182_n.jpg


Alvast bedankt, groeten Gijs
 
Slagmoersleutel is juist handig.

Het tikken maakt dat een bout sneller lost, met minder kans op schade aan de kop.


IK heb mensen bij me gehad, die alles geprobeerd hadden, maar de boel wou niet los. Komen ze bij mij langs, luchtsleutel er op vrrrt los. Die verbazing, dat het zo makkelijk gaat is kostelijk om te zien. Die luchtsleutel van 60 pleuro heeft z'n geld al lang geleden terug verdiend. :P
 
Ik heb al heel wat gereedschap ( versleten mag ik eigenlijk niet zeggen) afgekeurd!!!!!!

Als ik weer eens aan mijn verslaving toe moet geven, en de euro's branden in mijn zakken, als ik weer een mooi setje gereedschap zie, dan smelt ik als sneeuw voor de zon, en gaat dat mee naar huis....

En ja daar zit ook wel een rommel bij, en soms wordt je aangenaam verrast door de kwaliteit.....

Zo moet een schroevendraaier bij mij ook even als wringijzer in een pijpsleutel kunnen dienen, of als beitel als het zo uitkomt..
Kocht laatst een mooie set van sonic, en wat denk je bij de eerste beste zijdelingse operatie had ik alleen nog het handvat in de hand.
Ik denk fabrieksfoutje, dus er mee terug , krijg ook probleemloos een nieuwe...
thuisgekomen, nog een keer geprobeert..knoep!!!! weer hetzelfde.....
Setje opgepakt en bovenhands het kanaal hier in.... misschien had het setje prima voldaan als schroevendraaier, maar er komt een keer een moment dat ik een wielophanging, of wat anders even een "wipje " moet geven, en dan zet ik er een schroevendraaier tussen, en dan heb ik mijn hand open liggen als hij weer afbreekt...
Is niet de schuld van de leverancier of fabrikant, nee is mijn eigen schuld, maar mijn belzers kunnen dat wel hebben, dus AFGEKEURD .....

En zo gaat dat met mijn gereedschap, niet goed ( volgens K@W@'s standaard) dan ook direct opzouten met dat spul
 
Dat soort gereedschap verdwijnt bij mij in een apart bakje.
Als ik dan een schroef, bout of moer op een heel moeilijk bereikbaar plekje heb of een vreemd soort schroef of iets anders afwijkend waar geen standaard gereedschap voor te vinden is, dan pak ik zo'n afkeur ding en verbuig ik die, of las ik er een stuk aan, of zet ik er de slijptol op, net zo lang tot ik een passend stuk gereedschap heb, speciaal voor dat klusje.
Het is verbazingwekkend hoe vaak je daarna dat stuk speciaal gereedschap nog gebruikt trouwens.
 
Ik heb al heel wat gereedschap ( versleten mag ik eigenlijk niet zeggen) afgekeurd!!!!!!

Als ik weer eens aan mijn verslaving toe moet geven, en de euro's branden in mijn zakken, als ik weer een mooi setje gereedschap zie, dan smelt ik als sneeuw voor de zon, en gaat dat mee naar huis....

En ja daar zit ook wel een rommel bij, en soms wordt je aangenaam verrast door de kwaliteit.....

Zo moet een schroevendraaier bij mij ook even als wringijzer in een pijpsleutel kunnen dienen, of als beitel als het zo uitkomt..
Kocht laatst een mooie set van sonic, en wat denk je bij de eerste beste zijdelingse operatie had ik alleen nog het handvat in de hand.
Ik denk fabrieksfoutje, dus er mee terug , krijg ook probleemloos een nieuwe...
thuisgekomen, nog een keer geprobeert..knoep!!!! weer hetzelfde.....
Setje opgepakt en bovenhands het kanaal hier in.... misschien had het setje prima voldaan als schroevendraaier, maar er komt een keer een moment dat ik een wielophanging, of wat anders even een "wipje " moet geven, en dan zet ik er een schroevendraaier tussen, en dan heb ik mijn hand open liggen als hij weer afbreekt...
Is niet de schuld van de leverancier of fabrikant, nee is mijn eigen schuld, maar mijn belzers kunnen dat wel hebben, dus AFGEKEURD .....

En zo gaat dat met mijn gereedschap, niet goed ( volgens K@W@'s standaard) dan ook direct opzouten met dat spul

De ene legering is de andere niet. Zou je van een beitelstaal legering een schroevendraaier maken, dan draai je hem meteen kapot en andersom werkt het ook niet. Dus als je aan een ophanging moet sjorren dan kan je jezelf 10 schroevendraaiers per jaar besparen door gewoon 1 kleine handkoevoet in gebruik te nemen.

Als een handvat er af dondert, dan is dat gewoon wel prut :N
 
Laatst bewerkt:
De ene legering is de andere niet. Zou je van een beitelstaal legering een schroevendraaier maken, dan draai je hem meteen kapot en andersom werkt het ook niet. Dus als je aan een ophanging moet sjorren dan kan je jezelf 10 schroevendraaiers per jaar besparen door gewoon 1 kleine handkoevoet in gebruik te nemen.

Als een handvat er af dondert, dan is dat gewoon wel prut :N

Ik begrijp ook wel dat ik dat zo niet moet gebruiken, maar soms sta ik in de put onder een auto, en dan heb ik even niets anders bij de hand , of een koudbeitel is net niet lang genoeg, of te breed.....
Het is bij mij buigen of barsten..
en de sonic schroevendraaiers liet niet het handvat los, maar de schroevendraaier zelf brak precies onder het handvat af.

Ach en zo houd ik altijd een reden om weer wat nieuws te kopen
 
De inbussen zijn dusdanig rond, dat ik vrijwel geen grip heb, daarbij zit het onbehoorlijk vast. Dus met een torx en de luchtsleutel denk ik dat ik meer kans heb. Denk dat ik het wel eerst nog even probeer met een goede inbus. Maar de discussie zal hier nog wel even doorgaan, ik ga morgen gewoon aan de gang en dan laat ik het weten.

Valt me nog mee dat er nog niemand heeft geroepen dat ik beter een Hayabusa kan kopen :p

Motorshopper: Suzuki GSX 1300 R HAYABUSA

kan je nog inruilen ook ;)
 
Ik heb ze los gekregen! Als ik in de buurt van Tilburg kom, dan breng ik je een sixpack bier naar keuze Martell ;)

Vanmiddag heb ik bij Brezan een verlengde inbus 6 dopsleutel, en verlengde torx 6 en 7 dopsleutels gekocht. Ik ben begonnen met de slechtste poot, hier heb ik eerst inbus 6 in gemept, daarna de luchtsleutel erop, dit resulteerde in ijzervijlsel en een mooi ronde bout. Hier heb ik vervolgens torx 7 ingeslagen en met de ratel losgekregen. De 2e poot kreeg ik los met de dop 6 inbus en de ratel (wel goed vast in de bout geslagen) Dus nu kan ik weer verder en heb er een paar mooie dopjes bij ;)

Nu de keerringen vervangen en dan weer verder sleutelen, het auto rijden begint ernstig te vervelen onderhand..

Allemaal bedank!
 
Nou letterlijk niks te dank voor mijn bijdrage, maar fijn dat het gelukt is maar ook goed dat je het even hebt laten weten op welke manier.

Dat is altijd handig als iemand er naar zoekt, dus hulde.

Alleen niet na zoveel jaar omhoog kicken he ;) ;)

Sleuteltje gebruiken wat bij je IKEA kast zat en dan de vorige eigenaren de schuld geven van het verneuken _O- _O-

En iets meer respect over mijn ikea sleutel waarmee ik wielen vastdraai op de as van mijn balanceer apparaat/bokje.
Andere sleutels raak ik steeds kwijt en deze zie je goed liggen en draait makkelijk door het knikje

;) :j
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze los gekregen! Als ik in de buurt van Tilburg kom, dan breng ik je een sixpack bier naar keuze Martell ;)

Vanmiddag heb ik bij Brezan een verlengde inbus 6 dopsleutel, en verlengde torx 6 en 7 dopsleutels gekocht. Ik ben begonnen met de slechtste poot, hier heb ik eerst inbus 6 in gemept, daarna de luchtsleutel erop, dit resulteerde in ijzervijlsel en een mooi ronde bout. Hier heb ik vervolgens torx 7 ingeslagen en met de ratel losgekregen. De 2e poot kreeg ik los met de dop 6 inbus en de ratel (wel goed vast in de bout geslagen) Dus nu kan ik weer verder en heb er een paar mooie dopjes bij ;)

Nu de keerringen vervangen en dan weer verder sleutelen, het auto rijden begint ernstig te vervelen onderhand..

Allemaal bedank!

Jupiler is prima.
 
Ik heb ze los gekregen! Als ik in de buurt van Tilburg kom, dan breng ik je een sixpack bier naar keuze Martell ;)

Vanmiddag heb ik bij Brezan een verlengde inbus 6 dopsleutel, en verlengde torx 6 en 7 dopsleutels gekocht. Ik ben begonnen met de slechtste poot, hier heb ik eerst inbus 6 in gemept, daarna de luchtsleutel erop, dit resulteerde in ijzervijlsel en een mooi ronde bout. Hier heb ik vervolgens torx 7 ingeslagen en met de ratel losgekregen. De 2e poot kreeg ik los met de dop 6 inbus en de ratel (wel goed vast in de bout geslagen) Dus nu kan ik weer verder en heb er een paar mooie dopjes bij ;)

Nu de keerringen vervangen en dan weer verder sleutelen, het auto rijden begint ernstig te vervelen onderhand..

Allemaal bedank!
Torx 7 in een inbus van 6?
Een torx7 is ongeveer 1,5mm dik
 
Terug
Bovenaan Onderaan