oliepomp tbv 2 takt aanpassen?

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
Ik heb een 2T Cagiva die meer RPM dan std draait (13.5k i.p.v. 11.5k).

1: Ik kan de schuif gestuurde oliepomp afstellen voor de juiste mengverhouding.
2: Een 2e optie is mengsmering, dus geen pomp geen kapotte-pomp iig. Als ik echter afrem op de motor, krijgen we het geval dat het blok meer toeren draait dan waar optie 1 & 2 mengsel voor aanbiedt. De verbranding gaat gewwon door, iig dat denk ik want de ontsteking gaat gewoon met de toeren van het blok mee
3: Verder is er nog enkel pomp gestuurd deze pompt gewoon mee met de toeren ongeacht wat de gasschuifstand. Van alle oplossingen is deze echt gasschuif onafhankelijk

Ik wil er namelijk nog mee op vakantie kunnen in een redelijk berg achtig gebied. Bij de afdaling van een heuvel, zal ik dan mischien langere tijd gas dicht moeten kunnen houden?


Wat zijn nu de voor en nadelen van alle systemen ???
 
Ik zou gewoon extra door je tank heen kiepen, en met bergaf rijden gewoon je koppeling ingedrukt houden of m in neutraal houden.. ik zou nooit langere tijd afremmen op je motor ookal geef je een dot gas af en toe.. da bietje dat ie dan krijgt staat in geen verhouding wat ie nodig zou hebben...
 
Motor-rem met pomp is minder gevaarlijk dan met tank-meng-smering.

Bovendien moet je met smering via mengtank je carb(s) anders afstellen want mengsel wordt "dikker" dus moet rijker gezet worden.

Ik denk dat die pomp die extra toeren best aankan; de pomp gaat toch mee in toerental? Dan geeft-ie dus ook extra olie. De hele machine is bedacht MET die pomp en dat zou ik niet graag teruggeknoeid willen zien naar een vorig tijdperk.
 
BTW het afstellen v/d carb is nog niet zo'n probleem, aangezien ik nog een 34mm vlakschuif moet installeren. & Momenteel heb ik alles tot op het bot (frame) uitelkaar.

De pomp is idd nu toerengestuurd, maar ook i.c.m. de gasschuif. Dan is dus eigenlijk de vraag, of de gaschuif niet beter permanent open kan staan & enkel op de sturing v/d toeren kan vertrouwen. Verder wordt de pomp door een kunstof tandwieltje aangedreven & bij appies schijnt dit nog weleens een probleem te geven.

Dit zijn de voor en nadelen die ik ken:
Voordelen mengsmering:
-Geen mechaniek die kapot kan gaan

Nadelen mengsmering:
-Zelf mengen
-Geen extra smering bij afremmen op de motor


Voordelen gasschuif & toeren gestuurde oliepomp:
-Niet zelf mengen
-liniaire smering met de gasschuifstand
-(zuinigste ?)

Nadelen gasschuif & toeren gestuurde oliepomp:
-regelmatig bij stellen i.v.m afname gaskabel spanning
-Geen extra smering bij afremmen op de motor
-mechaniek die het kan begeven
-onbetrouwbaarder bij overtoeren


Voordelen toeren gestuurde oliepomp:
-Niet zelf mengen
-liniaire smering met de toeren
-zuiniger dan mengsmering

nadelen toeren gestuurde oliepomp:
-mechaniek die het kan begeven
-onbetrouwbaarder bij overtoeren



Het lijkt erop dat het huidige systeem gewoon het zuinigst is qua olie, maar het meest betrouwbare zoek ik. Verder is mengsmerig mechanisch gezien het meest betrouwbaar. Maar een toeren gestuurde pomp is gunstiger voor het afremmen op de motor (& dat mag eigenlijk niet op een 2T). Hoe zit het met de hoeveelheid olie die een pomp & de mengsmering levert, een pomp levert immers linair zijn mengsel. Terwijl de gasschuif dat geloof ik niet helemaal doet??

Dan straks in de bergen toch steeds de koppeling + de neutraalstand er bij pakken & remblokjes verbraden :?
 
Nog een voordeel van mengsmering; je kunt de pomp en de aandrijving verwijderen.
Dit scheelt vermogenverlies.
Geldt ook voor de balansas.
Het rijden op mengsmering is alleen nuttig als je constant de motor volbelast.
Dus in race-omstandigheden.
Bij normaal wisselend rijden gaat er niets boven de oliepomp.
Deze regelt de hoeveelheid olie immers naar behoefte.
:]
 
Bij mijn racescooter had ik wel de oliepomp verwijderd. Maar om nu te zeggen dat de weerstand doorslaggevend of uberhaupt merkbaar was.

Ik heb bij de Cagiva geen belansas, dus dat scheelt al weer :) .

Oja schoot me net te binnen, dat olie resevoirs minder vaak bij moeten worden gevuld. Bij mengsmering moet je iedere keer met het tanken de olie verhouding weer afstellen. ff om het verhaaltje v/d voor- & nadelen compleet te maken
 
Ja maar de Freccia heeft dat nog niet }) , althans ik heb nu beide carterhelften los een zie nog steeds geen klokvormig wieltje :) . Voor het instellen v/d oliepomp op een ander mengverhouding, moet ik volgens mij de pomp in de carter plaatsen en het blok op mengsmering laten draaien om te kijken wet het olie verbuik t.o.v. de brandstof is. iig, ik weet nog geen betere methode om het gebruik bij te stellen
 
Ik zou het orginele systeem houden en het signaal naar die oliepomp versterken met een kleine factor (iets meer als de toename in benzineflow t.o.v. standaard).
Zuipt het ding wel iets meer olie met rustig rijden maar dit is makkelijker dan een nieuw systeem bouwen.
 
Dat laatste was ik waarschijnlijk ook van plan. Maar hoe weet je nu hoe sterk de toename is :? Het is natuurlijk altijd makkelijker om de pomp er uit slopen & daarnaast is het nog veel makkelijker om de gasschuif v/d pomp vast te zetten. Verder zit ik nog met dat vervloekte plastic tandwieltje (why plastic?) appies schijnen hier dus problemen mee te krijgen B|


ff weer terug komen op die pomp bij stellen, het enige wat kan worden gedaan is kijken hoeveel brandstof er verbruikt wordt en hoveel olie er verpompt is.

Stel ik ga 50 Km rijden en heb 1L brandstof verwerkt, dan moet ik 1/35L olie hebben opgevangen in een resevoir (ik meng dus 1:35). Maar omdat te kunnen uit testen zou ik dus eerst op mengsmering moeten rijden, waarbij ik dus een andere sproeier zou moeten gebruiken, dus gaat dit lukken of niet
 
Hoi Buikschuiver,

Waarom zou je niet mogen afremmen op de motor met een tweetakter. De motor is Itliaans, en daar hebben ze bergen. Zou de minimale afstelling van de oliepomp daar nou niet op afgestemd zijn? Jaren geleden (zo'n 25 jaar; na zo'n jaar stilstaan ga ik hem nu oppakken; heb daar een forumpje over) ben ik met mijn Cagiva Ala Verse ook in de dolomieten geweest (dus ook af en toe afremmen op de motor) en ik heb toen geen last gehad ...

De tip van een vroige reactie, om het iets rijker af te stemmen, zou dat dan niet voldoende zijn (als het al nodig is) ... vraag het anders eens na bij de Cagiva-dealer, misschien kunnen die dat wel beantwoorden. Ben benieuwd daarnaar.

Zelf ben ik van plan om volgend jaar, als ik hem weer rijsend heb (ervan uitgaande dat dat lukt) in België/Luxemburg te gaan toeren ... en daar rem ik ook af op de motor (al zijn dat misschien niet zulke lange stukken als in 'hoge bergen').
 
Hoi Buikschuiver,

Waarom zou je niet mogen afremmen op de motor met een tweetakter. De motor is Itliaans, en daar hebben ze bergen. Zou de minimale afstelling van de oliepomp daar nou niet op afgestemd zijn? Jaren geleden (zo'n 25 jaar; na zo'n jaar stilstaan ga ik hem nu oppakken; heb daar een forumpje over) ben ik met mijn Cagiva Ala Verse ook in de dolomieten geweest (dus ook af en toe afremmen op de motor) en ik heb toen geen last gehad ...

De tip van een vroige reactie, om het iets rijker af te stemmen, zou dat dan niet voldoende zijn (als het al nodig is) ... vraag het anders eens na bij de Cagiva-dealer, misschien kunnen die dat wel beantwoorden. Ben benieuwd daarnaar.

Zelf ben ik van plan om volgend jaar, als ik hem weer rijsend heb (ervan uitgaande dat dat lukt) in België/Luxemburg te gaan toeren ... en daar rem ik ook af op de motor (al zijn dat misschien niet zulke lange stukken als in 'hoge bergen').
Omdat de motor dan veel toeren maakt en bijna geen smering heeft.
 
De pomp is idd nu toerengestuurd, maar ook i.c.m. de gasschuif. Dan is dus eigenlijk de vraag, of de gaschuif niet beter permanent open kan staan & enkel op de sturing v/d toeren kan vertrouwen.

spel gaat roken als een turk tijdens het "cruisen" op lage toeren , je bougie gaat vet aanslaan en wil je dan ineens wel "vooruit gaan" ga je even moeten wachten tot ze weer proper is, en ...

Verder wordt de pomp door een kunstof tandwieltje aangedreven & bij appies schijnt dit nog weleens een probleem te geven.

KR1 heeft ook een plastiek tandwiel en op 20 jaar heb ik er nog geen enkel versleten. Heb hier vele blokken liggen en nog veel meer gezien/alweer doorverkocht en al die tijd 1 kapot TW gezien .

Dit zijn de voor en nadelen die ik ken:
Voordelen mengsmering:
-Geen mechaniek die kapot kan gaan

Nadelen mengsmering:
-Zelf mengen
-Geen extra smering bij afremmen op de motor

ga jij dan een carbu monteren die het ralenti-circuit afsluit boven een bepaald toerental ? ik ken zo geen carbu ...
en je vergeet een nadeel : het konstant moeten meesleuren van een bus olie.


Voordelen gasschuif & toeren gestuurde oliepomp:
-Niet zelf mengen
-liniaire smering met de gasschuifstand
-(zuinigste ?)

je wil een performante 2-takt (meer toeren draaien, grotere carbu), maar je wil besparen/zo zuinig mogelijk zijn met olie ??? 1 goede raad : olie is goedkoper dan mechanische onderdelen en je hebt meer plezier aan het bijvullen van olie dan aan het vervangen van mechaische onderdelen. NIET besparen op olie en NIET besparen op de prijs van olie. Bij mij komt er enkel nog het beste in, en kost dat rond de 20 euro de liter dan is dat maar zo. Is zijn geld dubbel en dik waard !!!

Nadelen gasschuif & toeren gestuurde oliepomp:
-regelmatig bij stellen i.v.m afname gaskabel spanning
-Geen extra smering bij afremmen op de motor
-mechaniek die het kan begeven
-onbetrouwbaarder bij overtoeren

denk je nu echt dat die pomp geen olie geeft bij het afremmen ????? en waarom zou ze dan wel olie geven op ralenti ?


Voordelen toeren gestuurde oliepomp:
-Niet zelf mengen
-liniaire smering met de toeren
-zuiniger dan mengsmering

nadelen toeren gestuurde oliepomp:
-mechaniek die het kan begeven
-onbetrouwbaarder bij overtoeren

Het lijkt erop dat het huidige systeem gewoon het zuinigst is qua olie, maar het meest betrouwbare zoek ik.

alles laten zoals het is en eventueel de pomp net iets meer laten geven.

Verder is mengsmerig mechanisch gezien het meest betrouwbaar. Maar een toeren gestuurde pomp is gunstiger voor het afremmen op de motor (& dat mag eigenlijk niet op een 2T).

wat een zever dat je niet mag afremmen. Dat mag wel, als je het maar juist doet. Met of zonder pomp maakt niet uit, per versnelling tussengas geven ! en enkel het inertie-deel van het afremmen op de motor gebruiken en niet het "op compressie" afremmen. Dus als je terug schakelt mag je hem gerust toeren laten maken, maar eens hij op toeren is moet je hem niet lang laten uitbollen, maar trek je de koppeling in. Heb je dat allemaal er niet voor over, 1 goede raad : koop een 4-takt.


Hoe zit het met de hoeveelheid olie die een pomp & de mengsmering levert, een pomp levert immers linair zijn mengsel. Terwijl de gasschuif dat geloof ik niet helemaal doet??

Dan straks in de bergen toch steeds de koppeling + de neutraalstand er bij pakken & remblokjes verbraden :?

:Y
remblokjes zijn een pak goedkoper en gemakkelijker te vervangen dan zuigers/cylinder/krukassen
 
Terug
Bovenaan Onderaan