Hoeveel zet een band uit ?

HerrJohann

MF'er
30 jun 2013
224
3
Zaandam
Weet iemand hoeveel de banden uitzetten bij laten we zeggen 250km/h of iets dergelijks.
zijn hier gegevens van, of valt het allemaal wel mee?

betreft Metzeler racetek K3 achterband 190/55/17
heb ongeveer een centimeter tussen de hugger en de achterband vandaar mijn vraag. niet dat met groot geweld de hugger ineens afbreekt.

bedankt!!

gr Johan
 
Op m,n project fiets heb ik een ander voorspatbord gemaakt,die weldegelijk is aangelopen tegen de voorband.Snelheid is amper 160km/h geweest.
Volgens mij gebeurd het voornamelijk in het midden van de band.
Heb de bevestiging van het spatbord iets aangepast,zodat ie wat meer ruimte heeft.

Ik weet niet hoe je de boel bevestigd hebt, maar het lijkt me aannemelijker dat je spatbord bij wat drempels of hobbels je band heeft geraakt en niet andersom.

Die huggers zitten over het algemeen bovenop en ingeklemd tussen je achterbrug en kunnen geen kant op (al helemaal niet richting de band).

Ik weet ook niet hoeveel een band precies zal uitzetten, maar ik ben ook van mening dat het wel zal meevallen. Dan was het ook al wel eerder een issue geweest, aangezien die huggers vaak precies om de band passen (hmm.. waar zal die benaming vandaan komen).

Het is overigens niet te vergelijken met een autoband. Sowieso niet qua constructie, maar alleen al door de vorm heeft een motorband veel minder kans om uit te zetten door middelpuntvliedende kracht (kan er wel een tekeningetje van maken).

p.s. ik kan me vaag herinneren dat die banden van dragracers moeten kunnen uitzetten om juist niet uit elkaar te vliegen. Daardoor worden dus krachten opgevangen (en misschien werkt het inderdaad ook nog eens positief mee als een soort variomatic)
 
Bij een autoband zijn het millimeters.
Ik denk dat dat bij een motorband niet veel anders is maar ik ben geen bandenexpert.

Een springtouw laat zien hoe de krachten zijn als je iets ronddraait. Springtouw heeft een hoefijzervorm, net als een motorband, dus een motorband zal door de middelpuntvliedende kracht gewoon z'n vorm houden. Een autoband is plat in het midden, die zal de neiging hebben op te bollen.
 
Rond de karkaslaag ligt, onder het loopvlak, de gordel. Deze gordel is als het ware een stabiliserende band, die in feite de buitendiameter van de band bepaalt. Hij voorkomt dat de band door de hoge centrifugaalkracht kan gaan groeien. In het verleden, toen deze gordels nog niet zo geperfectioneerd waren, konden de banden op hoge snelheden wel tot twee centimeter in doorsnede groeien, terwijl de banden vandaag de dag ondanks snelheden van 300 km/uur nog maar enkele millimeters

Techniek: opbouw van een band
 
Weet iemand hoeveel de banden uitzetten bij laten we zeggen 250km/h of iets dergelijks.
zijn hier gegevens van, of valt het allemaal wel mee?

betreft Metzeler racetek K3 achterband 190/55/17
heb ongeveer een centimeter tussen de hugger en de achterband vandaar mijn vraag. niet dat met groot geweld de hugger ineens afbreekt.

bedankt!!

gr Johan
Rij met een K2 en heb ook een centimeter ruimte tussen band en hugger. Geen problemen mee en banden worden warm genoeg op CPZ.
 
Hoe heb je die centimeter gemeten? Met welke bandenspanning en temperatuur?

Denk er om dat (semi-)racebanden iets meer vervormen dan straatbanden door hun afwijkende karkasopbouw. Dit gebruikt de fabrikant o.a. om de motor op hoge snelheden makkelijker te laten sturen.

Je kan het trouwens vrij simpel testen: plak een aantal stukje karton met verschillende diktes in je hugger (dubbelzijdig tape), en ga steeds sneller rijden. Zodra de band het kartonnetje raakt zie je een afdruk, of verdwijnt het kartonnetje. Dus begin met 150 km/u stop dan, en doe er elke keer 25 km/u bij.
Als je dit een beetje slim aanpakt gebeurt er niets.
 
Zet de motor op een paddock stand, start hem, schakel op naar zijn 5e versnelling en last iemand rustig steeds meer gas geven terwijl jij kijkt wat de band doet.
Doe 0,5 bar extra in de band en laat hem nog en keer drasien / kijken.
Probleem opgelost.
 
Hmm, ik denk daar een beetje anders over...

De rotatie van het wiel n de motor zorgt ook voor een zekere voorwaartse respectievelijk achter waarde kracht bij het accelereren en decellereren.

Dit houdt in dat wanneer je je motor op een paddockstand hebt staan en het achterwiel met 250 kmh rond laag draaien de motor eerder ervan afvalt dan wanneer hij niet draait...

En stel de band raakt de hugger met zo een snelheid er breekt een stukje af in je gezicht..

Nee, ik verlies lievermn hugger tijdens het rijden en koop een nieuwe, daarbij denk ik niet dat de band de hugger raakt...

Mocht toch iemand het gaan proberen op een paddockstand doe me een plezier en film het:)
 
Hmm, ik denk daar een beetje anders over...

De rotatie van het wiel n de motor zorgt ook voor een zekere voorwaartse respectievelijk achter waarde kracht bij het accelereren en decellereren.

Dit houdt in dat wanneer je je motor op een paddockstand hebt staan en het achterwiel met 250 kmh rond laag draaien de motor eerder ervan afvalt dan wanneer hij niet draait...

En stel de band raakt de hugger met zo een snelheid er breekt een stukje af in je gezicht..

Nee, ik verlies lievermn hugger tijdens het rijden en koop een nieuwe, daarbij denk ik niet dat de band de hugger raakt...

Mocht toch iemand het gaan proberen op een paddockstand doe me een plezier en film het:)
Ik denk dat je behoorlijk egoistisch moet zijn als je liever hebt dat je onderdelen verliest bij 250Km/h die door iemand zijn voorraam kunnen vliegen.
 
Ik denk dat je behoorlijk egoistisch moet zijn als je liever hebt dat je onderdelen verliest bij 250Km/h die door iemand zijn voorraam kunnen vliegen.

Hmm.. ik zou het ook niet proberen op een paddock stand. En volgens mij ben je ook vrij egoïstisch als je iemand anders laat helpen terwijl je motor elk moment met flinke snelheid van dat ding kan stuiteren.
En idd, film het even als je het toch van plan bent O-)
 
Heb zelf een cbr gehad, inclusief hugger die ook maar een centimeter ofzo boven de band zat. Ook bij hoge snelheden, zeg 240-250 op de teller heb ik nog nooit een aanlopend achterwiel gehad.

Oftewel gas erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan