Fading of kokend remvloeistof?

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Afgelopen dagen getourt in de Eifel. Op een gegeven moment bij heftig bochten werk. Leek het wel of ik veel meer kracht nodig had om te remmen. Later (na afkoelen?) was het weer weg.

Heb ik dan last gehad van fading of van kokend remvloeistof of nog iets anders?
 
Ik zelf zou de remvloeistof vervangen voor dot 5.1 en andere blokken gaan uitzoeken.
Deze CL blokken zijn prima maar niet om te racen en in de bergen te knallen. Heb je hogere eisen pas dan je materiaal er op aan.
Ik zou kiezen voor een sportremblok.

En fading is eigenlijk niet meer dan een hittelaag tussen de frictiematerialen.
Van DOT 4 naar 5.1 moet je toch je alles goed laten spoelen?(ook andersom dan)
 
Van DOT 4 naar 5.1 moet je toch je alles goed laten spoelen?(ook andersom dan)
Dit geldt voor dot 5 5.1 is geen dot 5.



Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.
Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen

Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).
 
Laatst bewerkt:
Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).

Dit zijn de minimale eisen inderdaad.
Maar tussen de verschillende merken zitten soms enorme verschillen. Er zijn DOT 3 remvloeistoffen die hogere kookpunten hebben dan DOT 5.1 remvloeistoffen van een ander merk.

Je inlezen is verstandig dus :)
 
Blijkbaar dalen de prestaties als de blokken boven een bepaalde temperatuur komen. Dit hoeft geen verglazing te zijn. Onder een bepaalde temperatuur presteren raceblokken ook niet goed. Waarom zouden blokken geen bovenlimiet hebben?

Het is in elk geval geen vapour lock, aangezien de remdruk wel blijft.
:^
 
Blijkbaar dalen de prestaties als de blokken boven een bepaalde temperatuur komen. Dit hoeft geen verglazing te zijn. Onder een bepaalde temperatuur presteren raceblokken ook niet goed. Waarom zouden blokken geen bovenlimiet hebben?

Het is in elk geval geen vapour lock, aangezien de remdruk wel blijft.

Als een remblok te heet wordt gaat de wrijvings coëfficiënt omlaag.
Indien dit in hogere mate van toepassing is ga je echt spreken over fading.
Maar in dat geval ben je eigenlijk je remmen gewoon aan het verbranden.
Op de site van Carbone Lorraine staat zelfs een illustratief plaatje over het verschil in hun remblokken:

il1_en.png


Welliswaar wel met een korreltje zout te nemen aangezien volgens deze tabel de circuit remblokken onder alle omstandigheden beter zouden zijn als originele blokken. Ik vermoed dat de tabel aangeeft dat als de remmen op bedrijfstemperatuur wat de prestaties zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan