How-to motorfiets starten die lang heeft stil gestaan

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
begin met het opladen van de accu.
Heeft de motor echt lang stil gestaan, zal dat misschien niet meer lukken. Dan een nieuwe/ andere plaatsen.

Was de motor geheel. Tijdens het wassen zie je veel dingen en het maakt werken aan de motor makkelijker. Na het wassen inspecteer je de motor nog eens geheel, eventueel met een zaklantaarn. Let vooral op uitdroging van rubbers.

Pomp de banden op en controleer ze op uitdroging en DOT nummer.

Tap bij een carburateur motor de carburateur(s) af

Heeft de motor langer dan een jaar stil gestaan, vervang de brandstof in de benzinetank

Vervang bij een motor die meer dan een jaar heeft stil gestaan alle vloeistoffen (vooral de remvloeistoffen)

Bij een motor die meer dan 2 jaar heeft stil gestaan, draai je eerst de bougies eruit en spuit er een klein beetje olie in, waarna je de krukas handmatig rond draait.

Pas na deze stappen probeer je de motor te starten.


aanvullingen welkom
 
Olie is bedoeld om vuil zwevend te houden.
Dat blijft niet eeuwig zwevend op een gegeven moment zakt het naar de bodem
Het filter neemt dan het vuil op uit de olie. Waar moet dat vuil van jou vandaan komen dan?
Langs de zuigerveren
Als dat bestaand vuil is ligt het als sludge op de bodem van het carter.
Als het bl8k lang stilstaat is het ook beter om de carterpan te demonteren en deze schoon te maken
Dat tap je niet af zonder om te woelen en komt dus pas los bij de eerste goede rit. Onwaarschijnlijk verhaal dus. En als je gruis in je blok hebt heb je een groter probleem.
Een verffohn haalt misschien 750 graden bij de monding, maar als je eens geprobeerd hebt om een los aluminium carter te lassen weet je hoe moeilijk het is om ook maar enigszins temperatuur in een flink stuk aluminium te krijgen. Laat staan in een heel blok.
:Y
 
Ben je van plan je motor lange tijd niet te gebruiken laat de motor draaien met dichte benzinekraan net zo lang tot hij er mee stopt of zet een paar km voordat je thuis bent je kraan dicht, er zit dan geen benzine meer in je carbs en er kunnen daar dan geen nare dingen gebeuren.


Carburateur leeg rijden voor een lange stilstand is niet handig! Hierdoor drogen je pakkingen uit, waardoor je de eerst volgende keer een lekkende carburateur hebt.

Bij lange stilstand kick (helaas geen ‘knopje’) ik per maand een aantal maal het blok rond, zonder daadwerkelijk te starten. Daarbij geef ik ook gas, zodat er brandstof in de cilinder wordt gezogen. In brandstof zit olie en dat beschermt de cilinderwand tegen roestvorming bij lange stilstand. Na de winterstop heb ik nog nooit last gehad van een niet of slecht startende motor!

(motor betreft een 2 takt)
 
Nog even over het laden van de accu na meer dan een jaar:
- gebruik hiervoor geen intelligente druppellader zoals de Optimate. Dat gaat niet lukken, hij schakelt de laadcyclus af omdat de accu te ver is ontladen.
- laad de oude accu eerst via een normale acculader of desnoods via startkabels op een autoaccu.
- pas daarna kan je hem nog een nachtje op de Optimate zetten voor een volledige cyclus.

Al zijn er wel zat (o.a Ctek en GYS) laders die hier een recondition functie voor hebben, waarbij de lader eerst een tijdje vol gas geeft en daarna pas aan het normale programma begint.
 
Heb alles eens gelezen en er zitten wel punten bij voor aandacht.
Mijn motor een Yamaha Maxim XJ 750 1983 uit Canada rij ik al van 1988 mee heeft 97000 km gereden.
De laatste 10 jaar heeft de motor nagenoeg stil gestaan wel de banden steeds nagekeken.
De tank zit vol benzinekraan stond open. Had er 5 km mee gereden voor ik hem heb weggezet.
Wou hem door de jaren heen ook wel starten maar de accu was op.

Daar de motor luchtgekoeld is dus motorolie via kanalen in het blok voor verkoeling zorgen wil ik voor het verwijderen van de motorolie extra aandacht aan schenken.

Dus is het nu verstandig om het blok wat te verwarmen zet er een kacheltje naast voor je de olie eraf haalt.
Of motorolie eruit en goedkope olie erin en proef draaien als het wil een kleine 100 km dan olie opnieuw eraf en de juiste motorolie en nieuwe filter erin

Nou is een oliefilter niet duur dus die zou ik eventueel direct kunnen vervangen.
 
Heb alles eens gelezen en er zitten wel punten bij voor aandacht.
Mijn motor een Yamaha Maxim XJ 750 1983 uit Canada rij ik al van 1988 mee heeft 97000 km gereden.
De laatste 10 jaar heeft de motor nagenoeg stil gestaan wel de banden steeds nagekeken.
De tank zit vol benzinekraan stond open. Had er 5 km mee gereden voor ik hem heb weggezet.
Wou hem door de jaren heen ook wel starten maar de accu was op.

Daar de motor luchtgekoeld is dus motorolie via kanalen in het blok voor verkoeling zorgen wil ik voor het verwijderen van de motorolie extra aandacht aan schenken.

Dus is het nu verstandig om het blok wat te verwarmen zet er een kacheltje naast voor je de olie eraf haalt.
Of motorolie eruit en goedkope olie erin en proef draaien als het wil een kleine 100 km dan olie opnieuw eraf en de juiste motorolie en nieuwe filter erin

Nou is een oliefilter niet duur dus die zou ik eventueel direct kunnen vervangen.
Voornaamste reden om warm je olie te wisselen is om te zorgen dat het er makkelijk uit stroomt.

Als je de ruimte hebt, zou ik de lekbak eronder zetten, plug eruit en naar bed gaan. Volgende dag pas vullen met nieuwe olie (mag best goedkope simpele zijn) en dan na een x aantal km goed warm gedraaid hebben weer wisselen.
 
Al zijn er wel zat (o.a Ctek en GYS) laders die hier een recondition functie voor hebben, waarbij de lader eerst een tijdje vol gas geeft en daarna pas aan het normale programma begint.

Dat recondition programma werkt iets anders dan je omschrijft, maar ben het met je eens dat dit een handige functie kan zijn na lang stil staan.

Screenshot_20200609-094513_Drive.jpg


Minimale accuspanning voor een Ctek om zn programma te starten is 2 Volt.

Heb zelf de motor accu permanent aan een Ctek lader hangen.
 
Dat recondition programma werkt iets anders dan je omschrijft, maar ben het met je eens dat dit een handige functie kan zijn na lang stil staan.

Bekijk bijlage 1510433

Minimale accuspanning voor een Ctek om zn programma te starten is 2 Volt.

Heb zelf de motor accu permanent aan een Ctek lader hangen.
En ik vond nog dat ik het zo perfect onder woorden bracht zonder er een lang verhaal van te maken.
 
En ik vond nog dat ik het zo perfect onder woorden bracht zonder er een lang verhaal van te maken.
Ja, dat vind ik ook wel eens. Zorgt vaak voor de langste discussies.... :+

Laatst weer op facebook in een van de motorgroepen.
Iemand vroeg om advies welke band "het beste zou zijn onder zijn motorfiets".
Een ander wist te melden dat "zijn' banden de allerbeste banden waren die er te koop zouden zijn.
Op mijn antwoord ( "NEE" ) volgde een hele discussie.
Na desbetreffend heerschap uitgelegd te hebben dat dit model banden niet eens leverbaar was in de maten die nodig waren voor die motorfiets, en dat daarnaast "de beste banden" simpelweg niet bestaan omdat dat voor iedereen wat anders kan betekenen, was ik eigenwijs (dat klopt tenminste wel), en ontaarde het in een scheldpartij......
 
Terug
Bovenaan Onderaan