Tik in de motor van een Jawa 634 '78

Tijmen22

MF veteraan
28 dec 2013
1.451
58
Sinds het een beetje rondjes rennen werd in het Jawa topic stel ik de vraag hier eens.

Ik heb een tik in mijn motorblok zitten. De tik is hier te horen:

Deze tik heeft er niet altijd in gezeten, zeker niet zo luid in ieder geval.

Wat ik getest heb:
-Bij stationair het hardst, lijkt minder aanwezig te zijn zodra je rijdt (15 km/u of 80 km/u maakt geen verschil).
-Bobine van de bougie loskoppelen maakt geen verschil, ontsteking of niet: tik blijft.

Natuurlijk was het eerste waar ik aan dacht een kantelende zuiger. Dus nieuwe zuigerveertjes gehaald. Potten en zuiger meegenomen naar iemand die onderdelen importeert. Die heeft toen nieuwe zuigerveren aangemeten en meegegeven.

Toen ik deze een maand terug probeerde te bevestigen op de rechter zuiger was het resultaat dat de veren+zuiger onmogelijk de cilinder in te werken waren. Bij een laatste poging om er gewoon maar eens wat meer druk op te zetten brak 1 van de zuigerveren. Toen maar de oude weer gemonteerd.

Nu is de tik links gewoon zo duidelijk geworden bij stationair dat het gewoon irritant is. Dus vandaag eens geprobeerd nieuwe zuigerveren links te monteren. Met veel moeite ze in de cilinder gewerkt. Nu kan de zuiger prima bewegen rond het b.d.p. maar bij het o.d.p. kost het veel moeite deze rond te trappen. Ik kan dan op de kickstart staan zonder dat het rond gaat.

Dit is een wat oudere 2 takt motor en ik verwacht hierbij eigenlijk geen diesel compressie, zeker niet als de zuiger onderin zit. Met moeite kan je hem er wel doorheen trappen.

Hierdoor lijkt wel alsof de cilinder een V-vorm heeft, is die gewoon naar de kloten? Iemand dit wel eens eerder gehad? Ik snap dat nieuwe zuigerveren wat stroef zullen zijn, maar dit is wel heel extreem en zuiger-positie gebonden.
 
Daar had de importeur het ook al over en ik wist niet hoe dat moest / had er geen gereedschap voor. Dus zuiger + cilinders meegenomen naar hem. Misschien dat hij een foutje heeft gemaakt. Naar mijn weten is daar dus wel naar gekeken.

Ik heb hem na een paar keer flink trappen weten te starten. Tik is er nog steeds... Hij rijdt normaal onderin zover ik weet (ben er even een rondje tuin mee geweest + hellingproef dijk afrit. Is er een manier om misschien de tik beter te lokaliseren? Door de herrie van de lopende motor blijft het wat gissen.

Dus nieuwe zuigerveren doet vrij weinig met de tik. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? De tik lijkt weinig invloed te hebben op de prestaties. Als hij er vanaf het begin al had gezeten zou het me worst wezen, maar het feit dat het progressief luider wordt helpt niet echt...
 
Laatst bewerkt:
Kleppen stellen???????

Kan alleen m'n eigen klep stellen, maar die kent maar 2 standen, open of dicht :+

Ontsteking zit snor in ieder geval, dus pre-detonation / pingelen kan het niet zijn! Ook is de bougie niet de pineut, daar slaat ie niet tegenaan. Heb gedacht aan de primaire ketting in het blok, als die wat uitgeleefd is wil die nog wel eens tegen het blok slaan, maar dan lijkt me dat het geluid niet zo bovenin zou zitten...

Intussen rijden we er gewoon op door, als ie ontploft was het leuk :]
 
Daar had de importeur het ook al over en ik wist niet hoe dat moest / had er geen gereedschap voor. Dus zuiger + cilinders meegenomen naar hem. Misschien dat hij een foutje heeft gemaakt. Naar mijn weten is daar dus wel naar gekeken.

Ik heb hem na een paar keer flink trappen weten te starten. Tik is er nog steeds... Hij rijdt normaal onderin zover ik weet (ben er even een rondje tuin mee geweest + hellingproef dijk afrit. Is er een manier om misschien de tik beter te lokaliseren? Door de herrie van de lopende motor blijft het wat gissen.

Dus nieuwe zuigerveren doet vrij weinig met de tik. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? De tik lijkt weinig invloed te hebben op de prestaties. Als hij er vanaf het begin al had gezeten zou het me worst wezen, maar het feit dat het progressief luider wordt helpt niet echt...

Zuigerveer boven in de cilinder passend maken, dan met de zuiger steeds een stukje verder naar beneden duwen, en de slotspeling opmeten...
Cilinder met pruisisch blauw insmeren, en je ziet waar de zuigerveer de cilinderwand raakt.....

Wat nou gereedschap...voelermaatje is alles wat je nodig hebt GVD.....

Is er dan niemand meer die zonder een digitale caliper en micrometer kan werken
 
Hm ik neem aan dat het zonder zuiger niet telt? Want dat heb ik dus gedaan voordat ik ze monteerde, de veren er even helemaal doorheen halen om te kijken of ze passen. Dat is dus wel het geval, maar de speling boven is iets meer als die onderin heeft.

Hij loopt dus uiteindelijk prima op de nieuwe zuigerveren maar het heeft niks met de tik bij stationair gedaan.

Vergeleken met de oude zuigerveren is het een heel verschil qua speling, die waren duidelijk over de datum. Weet nu even niet de exacte maten uit het hoofd, maar dat was wel reden tot vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de zuiger gebruikt, weet je zeker dat de zuigerveer recht door de dlinder wordt geduwd, en alleen dan kun je juist meten

Juist, dan kijk ik het even de komende week aan. Wordt de tik erger of verslechterd de situatie op een andere manier dan mag iemand anders er maar naar kijken die wat meer motoren onder zijn hoede heeft gehad. Voor de eerste sleutelmotor is het in ieder geval geen saai ding! Maar ik denk dat hier iemand met wat meer ervaring gewoon eens naar moet kijken :)

Bedankt voor de input in ieder geval K@W@, en voor diegene die dit via Google vinden:
-zuigerveren vervangen doet niet zoveel.
Probleem is bij meerdere bekend, alleen in verschillende 'geluidsniveaus'. Zuiger heeft geen speling zoals hier te zien is:
(Wat ook echt een heel andere geluid is).

Hier mag een slot op?
 
Laatst bewerkt:
Hm ik neem aan dat het zonder zuiger niet telt? Want dat heb ik dus gedaan voordat ik ze monteerde, de veren er even helemaal doorheen halen om te kijken of ze passen. Dat is dus wel het geval, maar de speling boven is iets meer als die onderin heeft.

Hij loopt dus uiteindelijk prima op de nieuwe zuigerveren maar het heeft niks met de tik bij stationair gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan