Motor viel uit en start daarna niet

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Allen,

Zoals voor velen is het gezien het prachtige weer de ideale tijd om weer lekker op de motor te stappen. Toen ik vandaag uit men werk kwam viel de motor in de file uit en wilde de startmotor wat moeilijker rond. Gelukkig wilde de motor nog wel starten en wilde ik zo snel mogelijk richting huis rijden.

Ongeveer twee kilometer voor mijn huis viel 'ie weer uit en weigerde 'ie ook om weer te starten teller en lampjes vielen uit zodra ik probeerde te starten, simpelweg geen prik.

Eenmaal de motor naar huis geduwd te hebben en volledig bezweet te zijn besloot ik maar eens te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb de volgende stappen ondernomen

- Zadel gedemonteerd
- Spanning accu gemeten (ruim 12 volt)
- Accupolen schoon gemaakt (de - was naar mijn mening redelijk gecorrodeerd).

Na het aandraaien van de polen voor de grap eens getest of ze nu wel wilde starten. Ja hoor, ze vloog aan!

- Laadspanning gemeten (iets meer als 13 volt)

Ik vind de laadspanning een tikkeltje aan de lage kant, maar kan dit niet zo 1,2,3 uit het werkplaats handboek halen.

Mijn vraag is nu; Geloven dat de gecorrodeerde pool de boosdoener was, of verder onderzoek doen naar de dynamo of deze zelfs meteen vervangen?

Het gaat om een Suzuki GSX-R600 SRAD (1998)
 
We zijn even verder, maar het was even wachten tot de spanningsregelaar binnen kwam, zojuist gemonteerd en gemeten.

Accu in rust; 12,5V
tijdens starten; ~11V (schommelde een klein beetje terwijl ik achterom keek)
Stationair met grootlicht; 14,2V
3000+ RPM met groot licht 13,6V

Ik blijf het enigszins merkwaardig vinden dat de spanning inkakt zodra ik gas geef. Ik zou bijna mijn dynamo gaan verdeken, maar die gaf over alle drie de verbindingen mooi 65V AC aan, dat zijn voor zover ik weet hele mooie waardes.
 
We zijn even verder, maar het was even wachten tot de spanningsregelaar binnen kwam, zojuist gemonteerd en gemeten.

Accu in rust; 12,5V
tijdens starten; ~11V (schommelde een klein beetje terwijl ik achterom keek)
Stationair met grootlicht; 14,2V
3000+ RPM met groot licht 13,6V

Ik blijf het enigszins merkwaardig vinden dat de spanning inkakt zodra ik gas geef. Ik zou bijna mijn dynamo gaan verdeken, maar die gaf over alle drie de verbindingen mooi 65V AC aan, dat zijn voor zover ik weet hele mooie waardes.
meet de dynamo wisselspanning eens belast, dus met regelaar aangesloten, licht aan enzo op 3000 tpm
 
Aankomend weekeind (mits het weer het toelaat) wil ik graag mijn tweewieler uitlaten. Het beetje tijd en energie dat het me nu kost kan me gestolen worden ;)

Afijn zojuist even gemeten

MET spanningsregelaar aangesloten, groot licht aan op 3000TPM (misschien af en toe iets meer toen ik uitschoot :+)

1 naar 2: 70V AC
2 naar 3: 70V AC
3 naar 1: 70V AC

Van alle drie de verbindingen valt te zeggen dat ze allemaal redelijk vlot opliepen naar 70V AC. Bij 2 naar 3 was dit iets minder (68V) maar dit leek veroorzaakt te worden door dat ik iets minder gas gaf, toen ik iets meer moeite deed om gas te geven kwam deze ook mooi rond de 70V uit.

Zonder spanningsregelaar aangesloten kwamen ze allemaal uit op rond de 65V AC

Edit: Nog mooi rond de 20 minuten ook! :)
 
Laatst bewerkt:
Aankomend weekeind (mits het weer het toelaat) wil ik graag mijn tweewieler uitlaten. Het beetje tijd en energie dat het me nu kost kan me gestolen worden ;)

Afijn zojuist even gemeten

MET spanningsregelaar aangesloten, groot licht aan op 3000TPM (misschien af en toe iets meer toen ik uitschoot :+)

1 naar 2: 70V AC
2 naar 3: 70V AC
3 naar 1: 70V AC

Van alle drie de verbindingen valt te zeggen dat ze allemaal redelijk vlot opliepen naar 70V AC. Bij 2 naar 3 was dit iets minder (68V) maar dit leek veroorzaakt te worden door dat ik iets minder gas gaf, toen ik iets meer moeite deed om gas te geven kwam deze ook mooi rond de 70V uit.

Zonder spanningsregelaar aangesloten kwamen ze allemaal uit op rond de 65V AC

Edit: Nog mooi rond de 20 minuten ook! :)
belast zou de spanning heel veel lager moeten zijn dan onbelast en zeker niet meer. Controleer alle aansluitingen van de regelaar ook de massa
 
De spanningsregelaar is een (nieuwe) tweedehandse die ik vandaag van Boonstra heb binnen gekregen. Met de oude spanningsregelaar had ik soortgelijke waardes.

Mijn kennis is redelijk beperkt, zou je iets gedetailleerder uitleg kunnen geven over hoe de aansluitingen van de regelaar door te meten? Op pagina 1 heb ik de oude spanningsregelaar via de diode test proberen door te meten, dat ging niet uitzonderlijk geweldig :p

Edit: Zojuist even mijn meting gecontroleerd en ik twijfel een klein beetje aan de accuraatheid. Wellicht toch iets teveel gas erop gehad.

Ik meet nu het volgende;

Met spanningsregelaar aangesloten;
1 naar 2: 65V AC
2 naar 3: 65V AC
3 naar 1: 65V AC

Zonder spanningsregelaar aangesloten zijn de waardes nagenoeg identiek als met spanningsregelaar
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe regelaar zit erop en ik heb ondertussen een testrit van een klein uurtje gemaakt (door de stad) en ik merk op dat de nieuwe tweedehands regelaar behoorlijk warm wordt. Gister heb ik in mijn reguliere broek gereden i.p.v. men leer, dus wellicht dat ik het nu pas merk dat 'ie warm wordt.

Gisteren was 'ie dusdanig warm dat ik mijn tedere vingers er niet tegen aan kon leggen omdat 't zeer oncomfortabel was. Pluspunt is nu dan wel dat ik "zadelverwarming" heb.

Kortom; is het normaal dat die krengen heet worden, of moet ik toch nog iets gaan oplossen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan