SV 650 schakelt slecht

MeanDuck

MF'er
20 jun 2014
40
0
ik heb sinds een maandje of 3 een suzuki SV 650 (2004) met 22K op de teller.

gisteren lekker een stukje gereden alleen als ik van de neutraal de 1 in wil dan pakt hij hem niet, hij doet gewoon niks. meestal als ik dan even de koppeling los laat en goed doortrap op het schakel pedaal dan wil hij wel weer.

soms schakelt hij ook niet lekker door van 1 naar 2. maar dat kan ook aan mij liggen. het gebeurt vaak als ik fanatiek weg rijd.

wat ook soms gebeurt als ik fanatiek optrek en door haal naar de 5-6de versnelling dat hij soort van de vrij in schiet bij het opschakelen. dus alsof hij bijv. tussen de 4 en 5 blijft steken.

wat kan hier aan de hand zijn?
 
1) motor slecht in eerste te krijgen. Dat kan, versnellingsbak is niet gesynchroniseerd zoals een auto. beetje vooruit achteruit, en koppeling uit en terug in helpt ;)

2) met beleid, maar hard genoeg doorschakelen. en als je dan fannatiek bezig bent. Schakelen zonder koppeling, dan heb je dat niet zo snel ;)
 
Stap 1: Nieuwe olie
Stap 2: Koppelingskabel perfect afstellen
Stap 3: Versnellingspookje afstellen op je voet (als deze te hoog staat zet je hem gemakkelijker in een schijnneutraal)

Daarmee zal het wel beter worden maar het lijkt erop dat je toch ergere problemen hebt als het niet aan jouw schakelskills ligt.
 
Laatst bewerkt:
Stap 1: Nieuwe olie
Stap 2: Koppelingskabel perfect afstellen
Stap 3: Versnellingspookje afstellen op je voet (als deze te hoog staat zet je hem gemakkelijker in een schijnneutraal)

Daarmee zal het wel beter worden maar het lijkt erop dat je toch ergere problemen hebt als het niet aan jouw schakelskills ligt.

misschien stap 1tm3 omdraaien? dat is wat makkelijker he.

Sommige motoren schakelen gewoon minder goed dan andere.
Misschien kan iemand anders er even op rijden om te controleren of het normaal is?

Hele goeie tip, er valt weinig af te stellen als het aan jezelf ligt, of aan het feit dat je geen, of een andere motor gewend bent.
 
mannen, ik heb gisteren mijn schakelpedaal wat naar beneden gesteld. dit lijkt inderdaad het probleem van 1 > 2 te verhelpen.

alleen het probleem van 4 > 5 is nog steeds. als ik dan weer terug wil naar de 4, hoor en voel ik ook kort iets ratelen (tandwielen?).
 
mannen, ik heb gisteren mijn schakelpedaal wat naar beneden gesteld. dit lijkt inderdaad het probleem van 1 > 2 te verhelpen.

alleen het probleem van 4 > 5 is nog steeds. als ik dan weer terug wil naar de 4, hoor en voel ik ook kort iets ratelen (tandwielen?).
Het lijkt een vergeten techniek te zijn geworden, maar bij terugschakelen moet je tussengas geven. Het is dan de bedoeling dat de motor alvast draait met een toerental dat de motor zal krijgen in de versnelling waarnaar je terugschakelt.
Voor het mooie dient het toerental ook nog dalend te zijn.
 
Mijn ervaring met de SV650 is dat de afstelling van de koppeling ook achter het deksel gebeurt. De stift die de koppling als het ware indrukt heeft een bepaalde speling nodig om goed te werken. Deze speling stel je dus af áchter het kettingdeksel. Het afstellen van de koppeling is dus niet alleen een kwestie van de kabel juist afstellen of het pookje omhoog of naar beneden. Het werkplaatshandboek geeft en goede omschrijving.

je mag me een PB sturen, dan wil ik wel een kopie toesturen van wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan