GSXR600 K7 bokt bij warm worden

DS-1

Die hard MF'er
25 aug 2011
660
3
Afgelopen zaterdag mn motor opgehaald bij de garage/shop.
't Ding heeft daar een dikke maand gestaan (onder garantie) en ze hebben het één en ander aan versleuteld.

- Probleem: Na +/- uur a anderhalf uur reageert ie niet lekker meer op het gas. Gaat bokken. Vooral in de 1e en 2e versnelling. Afremmen op de motor zelf wordt bokkerig. Terwijl ie nog genoeg toeren over zou hebben. Als ie koud is reageert en loopt ie perfect. Netjes gedoseerd en soepel gas geven etc etc. Echter na een uur a anderhalf uur is dat over. Laat je em afkoelen dan reageert ie weer zoals het moet. -

Wat heeft de monteur gedaan?
- Accu vervangen (deze gaf een te hoge spanning)
- Secundaire gaskleppen gekalibreerd
- Uitlaatklep vervangen (deze waren compleet van pad af, aldus de monteur)
- F1 storing verholpen. (fuel management (o.i.d.) gereset)
- Spanningsregelaar en dynamo schijnen volgens hem goed te zijn.

Ja allemaal mooi maar het probleem is er nog steeds. Op de snelweg merk je er niets van. Zodra je meer gas geven tijdens het bokken verdwijnt het weer. Maar ja, dat is niet de oplossing natuurlijk.

Ik ga em zaterdag weer terug brengen. (heb immers garantie tot november)
Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Waarom telkens na een uur dat ie problemen geeft. Zou die SR gaar zijn? Want hij had ook eerst moeite met starten als ie warm was. Maar nu met een nieuwe accu heeft ie daar geen last meer van.

't Betreft een GSXR K7 met 38000km op de teller.
Overigens; Ik hoorde van de monteur dat de vorige eigenaar in het verleden de motor terug had laten tunen i.v.m. beperkt rijbewijs. Daarna is ie weer naar zn vol vermogen gegaan.
 
Ik heb niet je hele OP gelezen, maar denk eraan dat je nu voor de tweede keer er heen gaat en je geen enkele factuur meer gaat betalen. Ze hebben hun reparatie niet goed gedaan dus als ze zo weer een zooitje onderdelen vervangen omdat die monteur zn werk niet kan, hoeven ze niet te proberen om je een nieuwe factuur aan te smeren. Dit is namelijk nog steeds dezelfde reparatie.
 
Ik heb voor de eerste reparatie niets hoeven betalen. Was immers garantie.
Dus voor de tweede ga ik inderdaad ook niets betalen.

Hij denkt aan een injectie lucht regelklep of een sensor o.i.d.
Maar als ie alles uitleest dan geeft ie nergens een melding van.
Dat is zo vaag.
 
Tja, onderdelen vervangen is niet waarom je jezelf monteur noemt. Accuraat een diagnose stellen is een stuk belangrijker en dat kan deze monteur blijkbaar niet. Een storing zonder melding is nou niet bepaald een zeldzaam iets, en als ik die lijst in de OP zo zie heeft de monteur zelf ook geen enkel idee waar die het moet zoeken dus is ie maar een soort uitwisselingsproject gestart.
 
Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor.

De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Afhankelijk van de Lambda waarde wordt dit door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht verhouding aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen, door de inspuittijd van de benzine te veranderen.
Lambdasonde - Wikipedia
 
Ik heb dat van Wikipedia doorgelezen. Zou dat met mijn probleem kunnen stroken dat het +/- altijd na een uur a anderhalf uur optreedt?

Ik heb begrepen dat oudere modellen sensoren een aantal minuten nodig hebben om door de uitlaatgassen opgewarmd te worden. Misschien dat de mijne helemaal gaar is?
 
Wat bedoel je precies met bokken?

Gas aan \ uit effect? Dus bij wat gas los valt hij "dood" en bij een klein beetje gas er bij "knalt hij er weer in"?
Of geef je gewoon constant gas en houdt hij in?

Is het bij bepaalde toerentallen?
 
Ik vond het volgende op het forum:
De motor heeft altijd al een wat gevoelige gasreactie gehad, vooral vanuit gesloten stand naar accelereren. De ene keer deed de motor het wat beter dan anders maar het was nooit echt soepel. De laatste tijd werd dit steeds erger en vooral tijdens het "oppakken" van het motorvermogen in de bocht ging dit steeds vaker met een schok en dus beweging in het rijwielgedeelte, niet echt fijn..
Betreft deze topic

Dit beschrijft nagenoeg mijn probleem/storing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit laatst 1 keer meegemaakt met een koude motor na goed warm rijden was het weg.
Mijn lambdasonde is niet aangesloten, daar zit een weerstandje op i.v.m. mijn powercommander.
Ik ga het zelf nog even afwachten aangezien mijn motor over precies een week op de testbank wordt afgesteld. ik rij nu namelijk met een standaard mapping.

Ik zal dan gelijk even laten weten of het probleem zich in tussen tijd nog een keer wel of niet heeft voor gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan