Rembekrachtiging BMW R1200GS '06

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Hallo allemaal,

ik loop tegen het volgende aan:
bij mijn GS komt momenteel de rembekrachtiger niet in,
de reden hiervoor is dat ergens een kromme volt zit.
Wat me opvalt is dat mijn remlicht blijft branden, zelfs als ik de remschakelaars helemaal los koppel (circuit onderbroken, dus zou er geen remsignaal uit de remswitches kunnen komen)
Het meest logische lijkt me dat er een kromme volt in de CPU zit, maar ja hoe kom je daar op een normale manier bij.
Niet dus, heb ook die 911 tool niet, dus daar kn ik ook niet mee uit de voeten.
Het enige dat ik me nu kan bedenken is om het hele systeem zonder spanning te zetten en dan zien of er met het nieuw opstarten de storing opgelost is.

Nu weet ik echter dat met de oude BMW K ECU's nog wel eens de situatie zich voor kon doen, dat deze reset niet volledig afgerond werd.

Iemand ervaring hiermee?

Wat me wel opvalt is dat deze storing zich voor is gaan doen na een wissel van de remvloeistof.
 
Maar nog opvallender is dat jullie dus hetzelfde zien wat ik zie, maar dat het in tegenspraak met Haynes is, namelijk dat de tekening zegt dat de normaal stand van de switches gesloten is en dat de bediening deze opent.

Heb de motor inmiddels even spanning loos gezet en zal dan eens kijken wat er gebeurd.

Maar stel nu dat er een draadbreuk zit in de kabel van de remswitch, dan zouden de servo's toch gewoon aangestuurd moeten worden, immers CPU registreert dat er geremd word?
In Haynes geven zo ook als test op om de switch te testen: switch loshalen, multimeter aansluiten en als de switch bedient wordt moet het circuit rond zijn.
lees nu eens wat er echt staat. de haynes legt de testpocedure en tekening correct uit. niks fout in de haynes.
haal de schakelaar uit de motor (die wordt dus niet meer bediend door de remhendel) ga hem nu met de hand indrukken (zoals de remhendel normaal in ruste doet) en dan moet de schakelaar doorverbonden zijn.
zit er een draadbreuk in als je het contact aanzet dan ziet de computer dus een aangetrokken rem en dat mag niet tijdens het starten en dus zet hij de rembekrachtiger uit samen met de abs uit om ongewenste effecten te voorkomen zoals een pomp die doorbrand om dat hij veel te heet wordt omdat hij continu draait. of een pomp die meer leegtrekt uit de accu als de dynamo bij kan laden. dan sta je ook snel aan de kant want zonder prik in de accu werkt er helemaal niks meer op de motor.
en je hebt duidelijk niet alle modificaties op je motor want er horen stikkers in de handkappen te zitten die je waarschuwen tegen verdraaiing en dat je dit in de gaten dient te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan