Koelvloeistof lekkage ZX9R

Retge

Rookie
18 feb 2003
11
0
Someren
Ik heb een ZX9R uit 94. Zolang ik maar blijft rijden en de temp. niet te hoog wordt, heb ik geen problemen. Maar op het moment dat ik (lang) voor een stoplicht sta te wachten en de temp. oploopt, lekt er koelvloeistof. Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Ik heb het ook met mijn ZX9R gehad...maar had niets te maken met cilinders bij mij...
Mijn ZX9R hield op een gegeven moment een beetje in en starte wat moeilijk als het wat kouder was. Hier bleek een modificatie voor te zijn die gratis door de dealer zou worden uitgevoerd omdat Kawa van het probleem afwist.

Op een gegeven moment parkeerde ik mijn motor tijdens een tochtje...na een paar minuten lag er een plas koelvloeistof onder mijn motor..

Bij Goedhart Motoren ontdekte ze dat het te maken had mee een filtertje wat in ergens in het koelcircuit zit. Dit zat nagenoeg dicht....ff schoonmaken en hij liep weer als een trein....

Ik heb precies dit probleem ook al een tijd. Op de snelweg geen probleem, maar als ik daarna iets langzamer ging rijden liep de temperatuur al snel op. Daarna kookte het koelvloeistof in het reservoir en liep hij over. Via kwam via Google op jouw bericht uit gelukkig! :}

Ik heb opgezocht waar dit filter zat en hij zat bij mij ook helemaal vol met smurrie. Schoongemaakt en ga zo ff een rit rijden om te kijken of het verholpen is.

Hier een paar pics voor de volgende met dit probleem.

Lokatie koelvloeistoffilter.
21awbpt.jpg


Dit is het koelvloeistoffilter na dat ik hem had schoongemaakt. Het buisje met het gaasje erin zat vol met derrie. De compressor en een boortje kwam er aan te pas om het eruit te halen, zo volgekoekt zat het.
2j44v9d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laatst liep hij warm op de snelweg. Ik stopte langs de weg en weer spoot het koelvloeistof eruit. De ANWB is toen gekomen, heeft er druk op gezet om te kijken of er een lek zat. Dit was niet het geval en hij heeft hem weer bijgevuld. Gister gebeurde het weer. Vandaar dat ik hier terecht kwam.
 
Heb jaren geleden diverse zx9r's gehad waaronder ook een 95 en een 97 model.
Weet niet welk model het was maar 1 van die fietsen spoot ook koelvloeistof eruit.
Niet leuk als je net het parkeer terrein van assen wilt verlaten en daardoor de weg blokkeert.
Wat bleek na dat ik het hele koelcircuit heb doorgespoeld en ook nog eens heb door laten blazen was het probleem opgelost.
Er zat een verstopping in het circuit wat wel vaker schijnt voor te komen

Fons
 
Laatst liep hij warm op de snelweg. Ik stopte langs de weg en weer spoot het koelvloeistof eruit. De ANWB is toen gekomen, heeft er druk op gezet om te kijken of er een lek zat. Dit was niet het geval en hij heeft hem weer bijgevuld. Gister gebeurde het weer. Vandaar dat ik hier terecht kwam.

Heeft hij ook druk op de dop gezet of alleen op het koelsysteem?
 
Ondanks dat het een 'oud' onderwerp is, leek het me beter om in dit onderwerp verder te gaan i.p.v. een nieuwe te starten.

Ook ik heb nu last van bovenstaande problematiek en ik wil bijna niet geloven dat het direct de koppakking en zakkende cilinderbussen betreft.
Maar waar te beginnen?

Tijdens het rijden is de temparatuurmeter laag, sta ik even stil kruipt hij omhoog en het expansievat vult zich tijdens de rit. Bij het stilstaan begint de koelvloeistof te borrelen en gooit hij een gedeelte eruit. Nu blijkt in ieder geval dat de koeling niet goed was, hier kwam ik achter door handmatig de fan te verbinden met koperdraad.
Nu blijft de koeling perfect, maar toch gooide hij weer bij het stilstaan de koelvloeistof eruit.
Ondertussen ook het zeefje die tussen de leiding zat gereinigd, want ook deze zat bij mij vol met vuil. Weer ronde gereden en toch weer hetzelfde euvel.

Hoe nu verder en waar te beginnen?
Iemand een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan