GSX-R 600 Srad '96 Ratel in blok

Grootie

Rookie
20 aug 2012
18
0
Hallo MF,

Ik rijd nu 2 jaar op een GSX-R 600 uit 1996.
Nu was ik gister aan het rijden en nadat ik hard optrok was ik ineens een hoop vermogen kwijt. Dit ging gepaard met een ratel in het blok. Ik heb gelijk de motor aan de kant gezet. Nu ben ik bezig om te kijken wat er aan de hand kan zijn alleen kom ik er niet uit.

De motor loopt nog gewoon stationair, zonder te ratelen. Maar zodra ik een klein beetje gas geef gaat hij gelijk ratelen, het is een harde ratel die uit het blok lijkt te komen.

Ik heb gekeken of er wat raars aan de bougies te zien was, dit was niet zo. Nu heb ik mijn kleppendeksel en carbs eraf gehaald om alles wat beter te kunnen zien. Ik kan zo op het oog niets zien waar het aan zou kunnen liggen.

Na wat gezoek op het internet heb ik een aantal dingen gevonden, kleppen kapot/kettingsspanner kapot/iets met de koppeling. Wat is slim op als eerst te controleren of uit te sluiten?

Als ik door de spruitstukken kijk zie ik de kleppen zitten, daar is ook niets raars aan te zien. De kettingsspanner weet ik zo snel niet te vinden, en de koppeling zou ik dan natuurlijk uit elkaar moeten trekken om meer te kunnen zien.

Heeft iemand een idee?

Groeten,
Grootie
 
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren?
Die zit op je achteras. O-)

En de nokkenaskettingspanner zit aan de rechterkant van je blok (rechts, aan de gashendel kant)
En dan aan de achterkant van de cilinder, (daar waar je carburateurs zaten).
Onderdeel 6 is het

suzuki-gsx-r600-usa-cam-chain_bigsuusa301102_1dba.gif


Maar als je niet zeker bent wat je doet ga dan naar een motorzaak of naar iemand die verstand heeft van de spannert.
Met het verwijderen van de spanner kan je meer slopen dan je lief is.
 
Heb de olie eruit laten lopen, zal niet veel in. Ik denk 0.5L (van de 2,5) Heb me koppelingsdeksel eraf gehaald en daar lag aardig wat ijzervijlsel in. Kan niet zien waar het vandaan komt.
 
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren?Geen idee eerlijk gezegd, het glaasje is bruin, heb heb wel eens bijgevuld maar er komt geen duidelijke stand van de olie.

Heb de olie eruit laten lopen, zal niet veel in. Ik denk 0.5L (van de 2,5) Heb me koppelingsdeksel eraf gehaald en daar lag aardig wat ijzervijlsel in. Kan niet zien waar het vandaan komt.

Met alles respect (je neemt het tenslotte luchtig) maar dit is ook wel dom natuurlijk....
Je hebt hem uiteindelijk gewoon zonder olie gereden en dus is nu je blok in de soep gedraaid.

Ik heb ook niet het idee dat je erg handig bent qua repareren dus zelf kijken wat er nu vervangen moet worden zal geen optie zijn, laten doen is niet rendabel tov de motor (tenzij je er emotionele waarde oid aan hebt), een "nieuw" blok eronder hangen zou nog een optie zijn 500-700 euro voor een blok maar ook daar ga je hulp bij nodig hebben. Persoonlijk zou ik alles verkopen (al dan niet zelf) in onderdelen en voor wat anders gaan.
 
Ik weet niet of je ooit een motorschade hebt gezien van een blok dat zonder olie heeft gedraaid, maar daar blijft weinig van over. Krukas, drijfstangen, zuigers, cilinders, versnellingsbak, de complete kop op de kleppen na, oliepomp en motorcarter kan je dan weggooien.

Hou je over een paar blokdeksels, een vliegwiel met stator en een koppeling?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je ooit een motorschade hebt gezien van een blok dat zonder olie heeft gedraaid, maar daar blijft weinig van over. Krukas, drijfstangen, zuigers, cilinders, versnellingsbak, de complete kop op de kleppen na, oliepomp en motorcarter kan je dan weggooien.

Hou je over een paar blokdeksels, een vliegwiel met stator en een koppeling?

Ja heb wel eens gezien wat er van over blijft. Ik ben nog van plan te kijken wat er over is van de versnellingsbak
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren?Geen idee eerlijk gezegd, het glaasje is bruin, heb heb wel eens bijgevuld maar er komt geen duidelijke stand van de olie.

Heb de olie eruit laten lopen, zal niet veel in. Ik denk 0.5L (van de 2,5) Heb me koppelingsdeksel eraf gehaald en daar lag aardig wat ijzervijlsel in. Kan niet zien waar het vandaan komt.

Met alles respect (je neemt het tenslotte luchtig) maar dit is ook wel dom natuurlijk....
Je hebt hem uiteindelijk gewoon zonder olie gereden en dus is nu je blok in de soep gedraaid.

Ik heb ook niet het idee dat je erg handig bent qua repareren dus zelf kijken wat er nu vervangen moet worden zal geen optie zijn, laten doen is niet rendabel tov de motor (tenzij je er emotionele waarde oid aan hebt), een "nieuw" blok eronder hangen zou nog een optie zijn 500-700 euro voor een blok maar ook daar ga je hulp bij nodig hebben. Persoonlijk zou ik alles verkopen (al dan niet zelf) in onderdelen en voor wat anders gaan.

Is inderdaad niet slim geweest, had alleen niet verwacht dat de olie zo hard zou gaan. Maar is inderdaad mijn eigen schuld

Ik weet niet precies waar je het vandaan haalt dat ik niet erg handig ben, maar goed. Ik zou hem het liefst zelf repareren, alleen is dat geen optie omdat ik daar de ruimte/spullen niet voor heb. Een nieuw blok erin zou ook nog kunnen alleen zit ik dan met hetzelfde probleem.

De motor word in onderdelen verkocht over de komende weken (maanden?). Dus mocht iemand ergens nog interesse in hebben, hoor ik het wel ;)
 
Al doende leert men, volgende keer toch maar ff glaasje schoonmaken ;)

Nou, ik baseer het een beetje op je vragen/reacties in dit topic. Begrijp me niet verkeerd, een blokrevisie begin ik ook niet aan (en in dit geval ook niet zinvol) maar heb niet het idee dat je daar de sleutel kwaliteiten voor hebt. Om een nieuw blok erin te hangen moet je toch wel iemand kunnen vinden met ruimte? Dat is als je snel bent in een dagje gedaan en anders in 2 dagen.

Succes met de verkoop!
 
Ik weet niet precies waar je het vandaan haalt dat ik niet erg handig ben, maar goed.

Of je nou handig bent of niet.. het had wellicht slim geweest eens je vliegwiel deksel eraf te halen om je kijkglaasje schoon te maken. SRAD blokken staan er niet heel bekend om, dat ze weinig olie verbruiken.

Aangezien je er al 2 jaar mee rijd had je dit probleem best kunnen voorkomen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan