mengselmeting met lambdasonde?

mpostma

Die hard MF'er
2 jul 2009
864
1
Kungälv, Zweden
Ik hoor vaak over colortune en dynoruns om te meten of de carburateurs van de motor goed staan ingesteld.

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd met een lambdasonde van een auto? Het probleem is dan vaak wel dat ze een schroefdraad hebben van 18 mm terwijl de standaard gaten in de Diversion uitlaat hooguit 6 of 8 mm hebben. Dan moet er een verloopje geconstrueerd worden. Dat verloopje moet dan wel zodanig zijn dat de gemonteerde lambasonde niet heel raar uitsteekt. Het zou namelijk wel handig zijn als deze ook tijdens het rijden gebruikt kan worden voor metingen.

Verder weet ik niet of een normale sonde te beperkt is in zijn meetbereik en er wellicht een breedband lambdasonde nodig is.
 
Een smallbandsonde wordt gebruikt voor foutcorrectie, als je vanaf nul wil afstellen is een widebandsonde beter. Maar die kan je beter achterin de uitlaat douwen op een testbank want een permanente opstelling is een beetje nutteloos als ie eenmaal afgesteld is. Kleinste sondes die ik ken zijn overigens M12...
 
Zover ik weet geven de meeste auto lambdasondes alleen een signaal te "rijk" of te "arm". Daarnaast doen ze dat rond lambda 1, dat is nu niet de plek waar je wil zitten als je veel vermogen uit het blok wil persen.

Volgens mij zijn ze simpelweg niet geschikt voor deze toepassing.
 
Bedankt voor het meedenken. Lamdasondes zijn in principe verschilsensoren. Ze meten het verschil met de ene kant van de sensor (in de uitlaat) en de andere kant (buitenlucht). Als je de sesnor in het geheel achterin de uitlaat douwt, krijg jeo ok uitlaatgas aan de buitenkant. Lijkt me funest om juiste meetwaarden te krijgen.

Verder begrijp ik dat een narrow band sensor wellicht niet het meest optimale is als je harde meetwaarden wilt krijgen, maar voor enig storingzoeken moet het wel te proberen zijn. Het kan ook wellicht ook wel werken als een low cost afsteltool.
 
Bedankt voor het meedenken. Lamdasondes zijn in principe verschilsensoren. Ze meten het verschil met de ene kant van de sensor (in de uitlaat) en de andere kant (buitenlucht). Als je de sesnor in het geheel achterin de uitlaat douwt, krijg jeo ok uitlaatgas aan de buitenkant. Lijkt me funest om juiste meetwaarden te krijgen.

Verder begrijp ik dat een narrow band sensor wellicht niet het meest optimale is als je harde meetwaarden wilt krijgen, maar voor enig storingzoeken moet het wel te proberen zijn. Het kan ook wellicht ook wel werken als een low cost afsteltool.

Een "narrow band" lambda sensor wordt ook wel sprong sensor genoemt.
Hij heeft een klein meetbereik en springt van de ene waarde enkele keren per seconde.
Eigenlijk is het enige wat je hiermee kunt zeggen arm of rijk.

Als je echt een goed werkend meetinstrument wilt hebben zul je echt een breedband sonde moeten nemen. Met alleen die sonde ben je nog niks verder dus heb je ook een controller ervoor nodig. Als je je iets meer verdiept in de werking (of je weet het al) van dit type sonde snap je ook waarom dit nodig is.

Sensor achterin de uitlaat gaat door middel van een slang/pijp die in de uitlaat gestoken wordt. Je pakt dus een klein deel van de uitlaatgassen en laat deze door de sonde verwerkt worden. Zelfde idee als met een 4-gas meting voor de APK van auto's.
Dit werkt prima en wordt zo gedaan zodat je niet elke keer in een uitlaat de sonde hoeft te monteren.

Zelf heb ik sinds kort een Innovate LC-1 controller.
Ik kan je wel verklappen dat het makkelijker lijkt als dat het is om rijdend je afstelling te controleren.
 
Ik heb de LM-2 van innovate motorsports. Die heeft een datalogger en naast een lambdasensor ook extra ingangen. Ik registreer daardoor de lambda-waarde tegelijkertijd met toerental en positie van de TPS (gasklepstandsensor). Daardoor kan ik tijdens het rijden registreren en thuis uitlezen. De sensor zit in een behuizing met aanzuigleiding die achter in de uitlaat gaat. De sensor zelf zit dan een beetje achter de uitlaat. Zo heb ik de hoofdsproeiers en de naaldpositie van mijn BT-1100 kunnen optimaliseren. Nadeel is dat de LM-2 niet goedkoop is. Hij werkt echter wel prima!
Ronald
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik ook op zoek naar iets dergelijks, ik heb deze gevonden. kent iemand hem?

Aan de lambda sonde stekker te zien een narrow band/sprong sonde.
Hier heb je in de praktijk dus weinig aan wil je accuraat meten.

Google op wide band lambda controller en er zijn zat mogelijkheden van diverse merken.

Ik heb de LM-2 van innovate motorsports. Die heeft een datalogger en naast een lambdasensor ook extra ingangen. Ik registreer daardoor de lambda-waarde tegelijkertijd met toerental en positie van de TPS (gasklepstandsensor). Daardoor kan ik tijdens het rijden registreren en thuis uitlezen. De sensor zit in een behuizing met aanzuigleiding die achter in de uitlaat gaat. De sensor zelf zit dan een beetje achter de uitlaat. Zo heb ik de hoofdsproeiers en de naaldpositie van mijn BT-1100 kunnen optimaliseren. Nadeel is dat de LM-2 niet goedkoop is. Hij werkt echter wel prima!
Ronald

De LC-1 kun je wel op een datalogger aansluiten dus als je handig bent met een arduino oid..
Ik denk dat het wel het geld waard is om de LM-1 boven de LC-1 te verkiezen.
Ik heb op mijn gashendel streepjes gezet om de positie te zien. Dan tijdens het rijden de toerenteller en lambda meter in de gaten houden. Stoppen om aantekeningen te maken en weer verder :+
 
erwinko, als er bij zo'n setje een display zit waarop de brandstof/lucht verhouding weergegeven wordt kun je er toch vanuit gaan dat het wel degelijk een wideband sensor is? als er een smalband / sprong sensor gebruikt wordt kun je het display alleen gebruiken om "rich" en "lean" aan te duiden....
 
erwinko, als er bij zo'n setje een display zit waarop de brandstof/lucht verhouding weergegeven wordt kun je er toch vanuit gaan dat het wel degelijk een wideband sensor is? als er een smalband / sprong sensor gebruikt wordt kun je het display alleen gebruiken om "rich" en "lean" aan te duiden....

Daarom denk ik ook dat dit een waardeloos setje is. Ik vermoed dat het display dus ook een klein bereik waarin het lambda signaal verwerkt wordt. Hoe nauwkeurig dat dan nog eens is (naast de sensor) geen idee.


Op de foto zie je een lambda sonde met 2 draden als ik het goed zie.
Dat houd dus ook nog eens in dat hij niet verwarmd is. Een breedband sonde heeft een kenmerkende stekker met 6 aansluitingen. (meestal 5 draden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan