Leren sleutelen aan motoren

wilbert1985

Die hard MF'er
13 mrt 2011
465
0
ridderkerk
Beste mensen, zoals velen hier, is het ook mijn hobby om te sleutelen aan motoren.
Maar ik zou graag meer dingen willen leren. Zoals kleppen stellen,synchronisren, en dergelijk.
Ik heb zelf een r1 uit 2003 en een cbr600f uit 2001.
Ik weet niet of hier mensen zijn die er zin en tijd voor hebben om mij alle ins en outs te leren over het onderhoud van motoren.
Veel dingen doe ik al zelf maar het gaat mij om het meer technische gedeelte.
In iedergeval bedankt
 
ook heb ik idd zitten denken aan een sleutel cursus. Maar dat gaat meer over de simpele dingen die iedereen kan doen,maar mijn probleem is dat ik zelf moeilijk lerend ben en meer een praktijk mens ben..
��

Niet elke sleutelcursus is gewoon basis. Ikzelf woon in België en hier kan je een korte syntra opleiding (dagschool denk ik). Daarnaast kan je dit in bepaalde provincies ook in avondschool doen. Dit zijn dan opleidingen van 1 tot 5 jaar afhankelijk van welke school je neemt. Daar gaat men wel echt tot in detail over materiaalsoorten, vloeistoffen, vetten, electriciteit, gereedschap, verschillende motoren, onderdelen, etc..

En het is ook gewoon leuk om mensen te leren kennen die een gemeenschappelijke interesse hebben.
 
Je hebt 6 groepen sleutelaars.
1 mensen die echt goed kunnen sleutelen, maar er geen verstand van hebben.

2 mensen die er verstand van hebben maar niet kunnen sleutelen.

3 mensen die goed kunnen sleutelen en er verstand van hebben ( pro,s )

4 paniek klussers, geen geld en een te dure motor en helm hebben om te kunnen posen en dat zijn doorgaans IK personen die een ander niks gunnen.
Die laatste groep hebben vaak een account op MF :9 .

Dit zijn ook de vreselijke zeikerds die anderen graag afzeiken om hun eigen manco,s te verbloemen.

5 Mensen die niet kunnen sleutelen en er geen verstand van hebben maar het vreselijk leuk vinden om het te leren heet ik gewoon welkom.
Het is gewoon ook leuk om aan je eigen motor te kunnen werken, maar laat je het niet leren door een gast uit groep 4, dat gaat hem doorgaans niet worden.
Ook ik heb klanten genoeg die graag het zelf willen doen en voor die groep vind ik het helemaal niet erg om mijn doos klepstelplaatjes even mee te geven en ze van t :9 ips te voorzien.
Dit is wel de groep als ze het zelf verpesten dat ze meteen voor mijn deur staan en ze snappen dan ook prima dat het ze muntjes zal gaan kosten :9~ .

6 Zijn ook mensen die brengen hun motor langs om kleppen te stellen ( GTR1400 ) en denken dat het binnen 2 uur klaar is, als dat niet zo blijkt dan ben je een oplichter, afzetten enz, enz. Die zoeken op MF meestal een persoon uit groep 4.
Dit zijn mensen die denken dat ze er verstand van hebben.

Met de groepen 1, 2 ,3 en 5 is helemaal niks mis, groepen 4 en 6 hebben hebben niet echt mijn voorkeur :-)

Je vergeet een hele belangrijke groep.....

De mensen die nog nooit een sleutel hebben vastgehad, maar veel beter weten hoe het moet, en je dat ook nog komen vertellen....



Er komt bij mij ook geen mens in mijn werkplaats...niet omdat ze niet mogen weten wat waar en hoe, maar gewoon het gezeik en geouwehoer wat je er mee hebt....

Neem b.v. een conische pen van een fusee, een of 2 flinke meppen op de nok die daar speciaal voor zit, en hij springt los...
Nou moet je eens met een vuistje richting de auto lopen als de klant er bij is...daar wordt je niet vrolijk van en ja ik heb speciale trekkers daarvoor, maar de kans dat de rubber hoes het niet overleeft is reeel aanwezig, dus het vuistje is makkelijker en beter.

Wel eens een LM velg niet los kunnen krijgen van de naaf....??????
Dan gaan er bij mij de wielbouten een paar slagen losgedraaid in, en even een stukje rijden door flink aan het stuur te draaien...moet je eens doen als de klant er bij is.....


Maar leren sleutelen doe je door het gewoon veel te doen, en of je nu onder begeleiding sleutelt of zelfstandig, er gaat in het begin echt wel wat fout , een gezegde luidt, door fouten leer je
 
Je vergeet een hele belangrijke groep.....

De mensen die nog nooit een sleutel hebben vastgehad, maar veel beter weten hoe het moet, en je dat ook nog komen vertellen....



Er komt bij mij ook geen mens in mijn werkplaats...niet omdat ze niet mogen weten wat waar en hoe, maar gewoon het gezeik en geouwehoer wat je er mee hebt....

Neem b.v. een conische pen van een fusee, een of 2 flinke meppen op de nok die daar speciaal voor zit, en hij springt los...
Nou moet je eens met een vuistje richting de auto lopen als de klant er bij is...daar wordt je niet vrolijk van en ja ik heb speciale trekkers daarvoor, maar de kans dat de rubber hoes het niet overleeft is reeel aanwezig, dus het vuistje is makkelijker en beter.

Wel eens een LM velg niet los kunnen krijgen van de naaf....??????
Dan gaan er bij mij de wielbouten een paar slagen losgedraaid in, en even een stukje rijden door flink aan het stuur te draaien...moet je eens doen als de klant er bij is.....


Maar leren sleutelen doe je door het gewoon veel te doen, en of je nu onder begeleiding sleutelt of zelfstandig, er gaat in het begin echt wel wat fout , een gezegde luidt, door fouten leer je



Ik hoor net dat we 7 groepen hebben ;-)
 
Mijn gevoel is dat de meeste posts in groep 7 zitten, waarvan de ene helft Hel en Verdoemenis predikt dat je met je leven speelt en de andere helft zegt dat het er niks aan de hand is. Dat eindigt dan in een wellus - nietus spelletje. Het favoriete spelletje op MF. Dit topic is tot nu toe inhoudelijk erg goed !
Mijn boodschap: houd er rekening mee dat de posts geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen.

Mijn advies: begin met de eenvoudige klusjes en groei naar de ingewikkelder klussen. Doe 1 ding tegelijk en test hem daarna zodat je weet waar de fout moet zitten als het niet meer goed is. Veel plezier met klussen !
 
Mijn gevoel is dat de meeste posts in groep 7 zitten, waarvan de ene helft Hel en Verdoemenis predikt dat je met je leven speelt en de andere helft zegt dat het er niks aan de hand is. Dat eindigt dan in een wellus - nietus spelletje. Het favoriete spelletje op MF. Dit topic is tot nu toe inhoudelijk erg goed !
Mijn boodschap: houd er rekening mee dat de posts geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen.

Mijn advies: begin met de eenvoudige klusjes en groei naar de ingewikkelder klussen. Doe 1 ding tegelijk en test hem daarna zodat je weet waar de fout moet zitten als het niet meer goed is. Veel plezier met klussen !

:^ , erg goed verwoord.
 
Ik denk zelf dat ik redelijk kan sleutelen, en er redelijk wat vanaf weet. Doe ook zoveel mogelijk zelf (vind het leuk om te doen), maar dan wel onder toeziend oog (if needed) van of m'n pa (oud vrachtwagen/busmonteur) of een goede kennis van mij (inclusief zijn gereedschap en verwarmde garage met brug, bar én biertap :9~).
Die laten me soms net zo lang prutsen totdat ze het niet meer kunnen aanzien :P dan komen ze helpen (en zo leer je ook het meest IMO :Y ). Ik neem dan ook hun tips, truukjes en handigheidjes ook graag aan.
 
Vanmiddag maar de stap gewaagd, ik heb nog een blok liggen van een gsx-f die 2jaar geleden totalloss is gegaan. Dus op de werkbank gelegd werkplaats handboek erbij en ben de stap gaan wagen op de cylinderkop eraf te halen en dan vervolgens volgens het werkplaats handboek alles weer te monteren zoals het hoort,. Moet zeggen lukt me tot nu toe aardig :}
 
Je hebt 6 groepen sleutelaars.
1 mensen die echt goed kunnen sleutelen, maar er geen verstand van hebben.

2 mensen die er verstand van hebben maar niet kunnen sleutelen.

3 mensen die goed kunnen sleutelen en er verstand van hebben ( pro,s )

4 paniek klussers, geen geld en een te dure motor en helm hebben om te kunnen posen en dat zijn doorgaans IK personen die een ander niks gunnen.
Die laatste groep hebben vaak een account op MF :9 .

Dit zijn ook de vreselijke zeikerds die anderen graag afzeiken om hun eigen manco,s te verbloemen.

5 Mensen die niet kunnen sleutelen en er geen verstand van hebben maar het vreselijk leuk vinden om het te leren heet ik gewoon welkom.
Het is gewoon ook leuk om aan je eigen motor te kunnen werken, maar laat je het niet leren door een gast uit groep 4, dat gaat hem doorgaans niet worden.
Ook ik heb klanten genoeg die graag het zelf willen doen en voor die groep vind ik het helemaal niet erg om mijn doos klepstelplaatjes even mee te geven en ze van t :9 ips te voorzien.
Dit is wel de groep als ze het zelf verpesten dat ze meteen voor mijn deur staan en ze snappen dan ook prima dat het ze muntjes zal gaan kosten :9~ .

6 Zijn ook mensen die brengen hun motor langs om kleppen te stellen ( GTR1400 ) en denken dat het binnen 2 uur klaar is, als dat niet zo blijkt dan ben je een oplichter, afzetten enz, enz. Die zoeken op MF meestal een persoon uit groep 4.
Dit zijn mensen die denken dat ze er verstand van hebben.

Met de groepen 1, 2 ,3 en 5 is helemaal niks mis, groepen 4 en 6 hebben hebben niet echt mijn voorkeur :-)
Gelukkig zijn er ook mensen die niet in een groep horen. O-) 8-)
 
Vanmiddag maar de stap gewaagd, ik heb nog een blok liggen van een gsx-f die 2jaar geleden totalloss is gegaan. Dus op de werkbank gelegd werkplaats handboek erbij en ben de stap gaan wagen op de cylinderkop eraf te halen en dan vervolgens volgens het werkplaats handboek alles weer te monteren zoals het hoort,. Moet zeggen lukt me tot nu toe aardig :}

Moet het blok het ook weer doen? :?
 
Ik denk zelf dat ik redelijk kan sleutelen, en er redelijk wat vanaf weet. Doe ook zoveel mogelijk zelf (vind het leuk om te doen), maar dan wel onder toeziend oog (if needed) van of m'n pa (oud vrachtwagen/busmonteur) of een goede kennis van mij (inclusief zijn gereedschap en verwarmde garage met brug, bar én biertap :9~).
Die laten me soms net zo lang prutsen totdat ze het niet meer kunnen aanzien :P dan komen ze helpen (en zo leer je ook het meest IMO :Y ). Ik neem dan ook hun tips, truukjes en handigheidjes ook graag aan.



Dat is iets wat voor veel mensen een probleem is....
 
FF dit topic gelezen en ben het wel met sommige eens dat er verschillende soorten mensen(groepen) zijn.
Ben zelf fietsenmaker dus weet wel hoe het een en ander van een fiets werkt. En kan dan eigenlijk ook alles. Dit ten opzichte van mijn collega(64 jaar), die alles moet vragen en over veel dingen dan nog twijfelt.

Wat ik ook belangrijk vind is dat je weet hoe je gereedschap werkt en uiteraard waar het voor is.
Ga in de winter ook grote klussen aan de motor doen(Srad) Wphb is al binnen dus we kunnen ons inlezen. Dus ondanks dat ik wel kan sleutelen doe ik het ook rustig aan en stap voor stap.
In de hoop zoveel mogelijk te leren en zo weinig mogelijk fouten te maken.
 
Ik kijk dan nog naar wat andere zeggen en pak dan degene die mij het beste lijkt.
Blijkt dat niet zo te zijn dan hebben we pech en leren we weer van die fout.


Als je zelf veel ervaring hebt ligt dat natuurlijk anders, ik maak het regelmatig met stagelopers mee, klassiek voorbeeld hier van: je geeft ze advies hoe een bout los te draaien met welk gereedschap etc, vervolgens doen ze hun eigen zin en dan mag ik weer een dolgedraaide of afgebroken bout verwijderen.
Maar goed, misschien is iedereen wel zo begonnen.
 
Dat kan niet, mensen die niet worden gehinderd door enige kennis, hebben nog nooit een cursus gevolgd. :+
Mensen die wèl cursussen hebben gevolgd worden vaak ook niet gehinderd door enige kennis :+
Een cursus heeft geen zin als de interesse er niet is.


Geef zelf computerles aan mensen die menen dit nodig te hebben. Na dertig uur les weten ze al hoe dat ding aan moet. Verder helemaal niets.
 
Mensen die wèl cursussen hebben gevolgd worden vaak ook niet gehinderd door enige kennis :+
Een cursus heeft geen zin als de interesse er niet is.


Geef zelf computerles aan mensen die menen dit nodig te hebben. Na dertig uur les weten ze al hoe dat ding aan moet. Verder helemaal niets.


Probleem hier moet je anders in schalen: Mensen die een cursus punniken gevolgd hebben (Motorfiets met een setje carburateurs) moet je niet willen laten "sleutelen" aan een volledig elektronisch (af)geregelde fiets.

Niks ten nadelen van jou, maar..
 
Laatst bewerkt:
Probleem hier moet je anders in schalen: Mensen die een cursus punniken gevolgd hebben (Motorfiets met een setje carburateurs) moet je niet willen laten "sleutelen" aan een volledig elektronisch (af)geregelde fiets.

Niks ten nadelen van jou, maar..


Waarom niet ? Even op de update knop drukken, zodat je kennis wordt opgefrist en gaan maar. :P Zonder de juiste kennis kan je een carb fiets niet goed afstellen en dat geld ook voor de elektronisch geregelde fiets. Als ik ergens niet genoeg van af weet, zorg ik eerst voor de juiste kennis, daarna begin ik er pas aan te werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan