Koelvloeistof GSXR 600 k6 rood of blauw

Tom93

Rookie
7 mrt 2014
24
0
Limburg
hallo,

ik wou de koelvloeistof vervangen van mijn motor, maar nu zit er standaard blauwe koelvloeistof in. Maar maakt het uit als ik er rode koelvloeistof in duw? Want zo ver ik weet is de keur alleen een kleurstof. de rode koelvloeistof is ook geschikt voor aluminium radiatoren. ;)

gr. Tom
 
Hmm.
Mits idd volledig schoongespoeld kun je die rode KVS misschien wel gebruiken.
Ik gok dat dat van die G12/G12+/G12++ KVS is..? Want ook daar zit onderling verschil in..
Wel doorspoelen met gedestileerd water en niet met kraanwater. Ook niet met gedeminiraliseerd water want dest. water en demi. water hebben niet dezelfde behandeling gehad.

Punt is dat je niet weet of de ene of de ander gebasseerd is op mono ethyleen glycol of mono-propyleen glycol. Daarnaast zitten er nog diverse additieven in die verkeerd op elkaar kunnen reageren. De ene is silicaat vrij, de ander weer niet. een silicaat kvs vreet je keerringen op als je die in een koelsysteem doet welke niet bedoeld is voor een kvs welke op silicaat gebasseerd is etc.


Dus veranderen of mixen kun je niet "zomaar" even doen
Wat staat er in het boekje van je motor welk type KVS er in moet..?
 
Laatst bewerkt:
Hmm.
Mits idd volledig schoongespoeld kun je die rode KVS misschien wel gebruiken.
Ik gok dat dat van die G12(+/++) KVS is..? Wel doorspoelen met gedestileerd water en niet met kraanwater. Ook niet gedeminiraliseerd water want dest. water en demi. water hebben niet dezelfde behandeling gehad ;)

Punt is dat je niet weet of de ene of de ander gebasseerd is op mono ethyleen glycol of mono-propyleen glycol. Daarnaast zitten er nog diverse additieven in die verkeerd op elkaar kunnen reageren. De ene is silicaat vrij, de ander weer niet. een silicaat kvs vreet je keerringen op als je die in een koelsysteem doet welke niet bedoeld is voor een kvs welke op silicaat gebasseerd is etc.


Dus veranderen of mixen kun je niet "zomaar" even doen
Wat staat er in het boekje van je motor welk type KVS er in moet..?


Mee eens! Gooi erin wat de fabrikant voorschrijft.
 
Use a high quality ethylene glycol base anti-freeze, mixed with distilled water. Do not mix an
alcohol base anti-freeze and different brands of anti-freeze.
* Do not put in 60% and more anti-freeze or 50% and less. (Refer to below figure.)
* Do not use a radiator anti-leak additive.

dit geeft de handleiding aan.

ik heb thuis nog valvoline g12++ staan en op internet zegt valvoline:
Valvoline’s MaxLife Coolant AF voldoet aan deze standaarden en is mengbaar met alle kwaliteiten en generaties koelvloeistoffen, die op dit moment in de markt beschikbaar zijn
 
Hmm.
Mits idd volledig schoongespoeld kun je die rode KVS misschien wel gebruiken.
Ik gok dat dat van die G12/G12+/G12++ KVS is..? Want ook daar zit onderling verschil in..
Wel doorspoelen met gedestileerd water en niet met kraanwater. Ook niet met gedeminiraliseerd water want dest. water en demi. water hebben niet dezelfde behandeling gehad.

Punt is dat je niet weet of de ene of de ander gebasseerd is op mono ethyleen glycol of mono-propyleen glycol. Daarnaast zitten er nog diverse additieven in die verkeerd op elkaar kunnen reageren. De ene is silicaat vrij, de ander weer niet. een silicaat kvs vreet je keerringen op als je die in een koelsysteem doet welke niet bedoeld is voor een kvs welke op silicaat gebasseerd is etc.


Dus veranderen of mixen kun je niet "zomaar" even doen
Wat staat er in het boekje van je motor welk type KVS er in moet..?

Je kan prima met kraanwater doorspoelen. Dat is wat anders dan afvullen.
 
Je kan prima met kraanwater doorspoelen. Dat is wat anders dan afvullen.

:N

Er blijft altijd een restant achter. Moet je maar eens na het spoelen met water even doorspoelen met KVS en dan zul je zien dat het even duurt voordat je blauwe KVS er niet meer zo licht blauw gekleurd uitkomt. En gezien de zouten, chloren en andere mineralen die in tap water zitten een nogal corrosieve werking hebben icm KVS en aluminium zou ik gewoon voor die 3 euro 2 flessen gedestileerd water halen..
 
Laatst bewerkt:
oke,

ik ga morgen wel even bij de motoport koelvloeistof halen, dan weet ik zeker dat het de goede is.
thanks voor de reacties.


Verstandige keuze :)
Evengoed wel doorspoelen met gedestileerd water. Alle oude "troep" eruit.
Ik mag aannemen dat je verder wel weet hoe het flushen/afvullen/ontluchten moet..?

En vergeet niet een nieuwe koperen dichtring te plaatsen bij je aftapbout. Kans dat hij daar lekt is klein. Maar het leuke is dat áls ie wel lekt je het toch zal moeten verhelpen en dat betekend dat het boutje er weer uit moet met als gevolg dat je hele systeem weer leeg loopt.
Kun je weer overnieuw ontluchten. Je zal de eerste niet zijn die klaagt dat ie daar blijft lekken ;)
 
Mja, dan weet ik niet hoe jij een koelsysteem aftapt maar bij mij is dat bij het kleppenstellen, en dan is de radiateur er toch af en het systeem leeg...

Volgens mij zijn er maar weinig manieren om hem af te tappen.
Maar; dop radiateur en overdruk reservoir eraf, tapboutje losdraaien en een emmer eronder.
En als hij dan is uitgedrupt na het spoelen met water en ik hem vul met kvs met het tapboutje er nog af dan komt er niet meteen donkerblauwe kvs bij mij uit hoor.. Blijft altijd wat staan in het leidingwerk etc..

En ach. Misschien ben ik iets te precies en is de hoeveelheid te verwaarlozen maar ik probeer het altijd zo goed mogelijk te doen ;)


En de rede dat hij die G12++ erin wilde hebben zal wel vanwege het longlife zijn.
Die hoef je (volgens de fabrikant) nooit meer te vervangen.

Die vlieger gaat hiet helaas niet op. Gewoon elke 2 jaar lekker kliederen :W
 
Ja.

Dat is dus een KVS voor automotoren.
Zeerwaarschijnlijk niet silicaat vrij. Best kans dat die dus je seals opvreet.

Even een flesje uit de schuur gepakt met G12+ die ik gebruik (MPM), zit in mijn Yamaha R6 uit 2003. Silicaatvrij en te mengen met alle andere KVS.
Bij mij zat er destijds ook blauwe in. Eruit laten lopen, even spoelen met leidingwater, toen een scheutje van deze G12+ door het koelsysteem laten lopen en vervolgens aftapplug erin en vullen maar.

Hier even een afbeelding van het etiket:

IMG_0458.JPG
 
koelvloeistof systeem heeft toch geen aftap boutje of wel soms?? lijkt me gewoon slang los halen en dop er afdraaien alles er uit late lopen en ff met perslucht doorblazen komt de meeste vloeistof er ook uit ;)
 
in het handboek van een gsxr staat dat je de slang moet los halen, staat nergens iets van een aftapbout voor de koelvloeistof... en als die er zou moeten zitten hoe kan ik die herkennen dan??
 
G12 en G12+ zijn silicaatvrij, G12++ is NIET silicaatvrij.

overigens zie ik nergens in de specs van betreffende motor dat deze specifiek silicaatvrije koelvloeistof nodig heeft. m.a.w. je kunt er na spoelen alles ingooien mits geschikt voor aluminium delen (en al helemaal de G12 varianten).

overigens; spoelen met demiwater? koekoek! klein beetje heééél erg overdreven. als je het systeem spoelt en laat leeglopen via de beschikbare aftappunten zit er alles bij elkaar misschien nog 50ml water in. Wat hier qua opgeloste stoffen ook in zit wordt verdund tot ver onder elk schadelijk niveau bij het opnieuw afvullen. Een van de belangrijkste componenten van KVS is de corrosiewerende toevoegingen. Als je heel zeker weet dat je meer dan genoeg koelvloeistof hebt zou je er vast een klutsje in kunnen doen terwijl de aftap/slang nog open zijn, maar dan zit je ook gelijk op 99,9% schone vloeistof. Zeker als je eens in de zoveel jaar ververst is dat eigenlijk ook al zwaar overdreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan